Koudbloedige aarden inrijden ed.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

Koudbloedige aarden inrijden ed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:44

Wie o wie heeft er ervaring met het zadelmak maken,inrijden, spieropbouw en de hele mik mak van koudbloedige paarden. Ik hoor heel veel diverse meningen. De een zeg je moet heel laat beginnen bij koudbloedige rassen en bij warmbloedige moet je eerder beginnen.

Ben benieuwd naar de ervaringen en mening van de bokkers....

Let me know please..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:56

Veel koudbloedige paarden zijn inderdaad later volgroeid. Waar een warmbloed met ong 3 jaar volgroeid in, is een koudbloed dat meestal wat later. Maar dit is per paard heel verschillend en is dus ook iets wat je per paard moet aankijken.

_Dunja_

Re: Koudbloedige aarden inrijden ed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:14

Ik heb mijn eigen paardje ingereden.
Ik ben vorig jaar in juni begonnen en toen was ze 3 jaar en 3 maanden.
Eerst beginnen met 3 keer in de week een minuut of 5 a 10
En dat met de weken wat opgebouwd.
Nu rijd ik 3 keer in de week een half uur en we zijn nu 8,5 maand met haar bezig.

Ik wil het rustig aan doen en rijd dus ook niet meer dan 3 keer.
Heel soms 4 keer maar dan is het een buitenritje..

Ik wil wel als ze straks 4 is beginnen met cavaletti's lopen en langszaam aan beginnen met een sprongetje maken...

Als je meer vragen hebt dan hoor ik het wel van je.

Sily

Re: Koudbloedige aarden inrijden ed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:26

Ik heb een haflinger en een tinker.

Haflinger heb ik vanaf 2.5 jaar en tinker vanaf 4 jaar (beide onbeleerd)
Haflinger heb ik een maand voor haar derde gelongeerd, 3 keer en toen niet meer.
Met drie ben ik zonder zadel erop gaan zitten en gaan stappen.
Maand later (3 keer erop gezeten zonder zadel) ben ik er met zadel opgegaan onder begeleiding, dat ook een paar keer gedaan en toen een maand op de wei gegooid.
Daarna weer begonnen met 1 keer in de week lessen (begeleiding) en 2 keer in de week alleen stappen en soms wat draven, meestal een minuut of 20 bij elkaar.
De rest van de week wandelen en heel soms longeren.
Nu is ze 5, heeft een lekkere conditie, kan een sprongetje en een leuke B proef lopen en pakken we het allemaal wat serieuzer op.

Naar mijn idee kan je er dus met 3 al wel op, als je maar kalm doet, een vakantie eens per jaar voor een maand krijgt ze nog steeds, en hebben we een weekje zonder rijden is dat ook helemaal goed, dan wandelen we lekker een paar uur per dag, spelen wat in de bak en tot nu toe gaat die allemaal gewoon perfect, na een week is ze net zo lekker te rijden als dat ik elke dag zou rijden.

De tinker heb ik nu 5 maanden en tot nu toe zijn we nog steeds bezig aan de longe, hij begint nu te ontspannen en als dat en het vertrouwen helemaal goed is gaan we een keer een stapje verder.
Lichamelijk is hij ouder dan mijn merrie toen ik haar inreed, maar in zijn kop is het allemaal nog veel jonger, dus zijn we hier ook wat langzamer mee.
Ook hem rijdt ik onder begeleiding in.