Achter/Voorhand

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hoefjes_S

Achter/Voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:05

Ik kijk vaak even bij ITP en HAW en daar word vaak gepraat over

'' hier loopt hij iets teveel op de achterhand ''
'' hier mag de achterhand er wel weer wat bij ''

Maar ik vroeg me eigelijk af wat dit nou allemaal betekende

En ik zou ook graag willen weten wat nou precies '' leerpaard '' betekent..

Heel erg bedankt alvast !!

Groetjes Simone.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:28

Dat zal wel teveel op de voorhand lopen moeten zijn ;-}

Een leerpaard is een paard wat al een goede basisopleiding gehad heeft en vaak tot een bep. niveau is afgericht.Dit paard kent dat dan zeg maar zo goed dat ook een beginnende ruiter er zo mee weg kan rijden,en een beginnende ruiter kan zeg maar het goede gevoel op het "leer"paard krijgen.Omdat als die ruiter het goed doet,het paard dan ook goed gaat lopen omdat ie dat al geleerd heeft.

Een paard loopt van nature op de voorhand,maar omdat de achterbenen sterker zijn dan de voorbenen willen wij dat het paard meer gewicht gaat dragen op de achterhand.We willen immers niet de voorbenen overbelasten.Om dat te doen moeten we het paard wat gaan verzamelen,de graad van verzameling is afhankelijk van het africhtingsniveau. Zo zal een jong paard nog niet goed kunnen verzamelen omdat hij eerst spieren moet hebben en de graad van africhting nog niet zo ver is. Het is heel moeilijk om een paard correct op de achterhand te rijden,vandaar de opmerkingen : "hier loopt hij teveel op de voorhand" en "hier mag de achterhand wel wat meer bij".Beide betekenen hetzelfde..er komt nog veel meer bij dressuur kijken maar ik hoop dat je nu het een en ander duidelijk is,zoniet vraag maar gerust.

Hoefjes_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:39

Super bedankt, ik denk dat ik het zo allemaal wel snap