Het zoveelste toppic over Inrijden/Beleren alweer..

Ik sta nu voor een tja wat je noemt probleem, er zijn 4 paardjes die alle 4 niet zadelmak zijn.. maar de eigenaar wil ze wel graag zadelmak hebben. Het gaat om 2 paardjes van ong. 2 jaar, en om 2 tinkers van 9(!) jaar.
Nu weet ik niet of het nog kan bij die tinkers? Ze zijn alle twee erg bang, maar wel nieuwschierig. Je moet echt heel rustig bij ze zijn. De 2 jonkie's zijn heel nieuwschierig en niet echt bang, poetsen vinden ze wat minder vijn en willen dan nog wel is weglopen.
Ik heb overigens alle paardjes wel gewoon los-staan, en ze blijven ook wel prima staan. (ze kunnen verder ook nergens heen, niet het erf op o.i.d).
Ik snap wel dat je eerst een vertouwens'band' op moet bouwen, en dat je dan pas echt bezig kunt gaan met het inrijden/beleren. Ik snap ook dat ik het nooit alleen zal kunnen doen en dat ik zeker hulp nodig heb van een volwassen, ervaren persoon!(aangezien ik nog maar 14 ben, en alleen nog maar en shetlander(!) heb heropgevoed..
(die was verkeerd en te vroeg ingereden)). Maar nu is mijn vraag, wat zijn jullie tips, en wat zijn dingen waar ik zeker op moet letten?Ik zal ook zeker wachten tot het paardje aangeeft dat hij/zij klaar is voor de volgende stap! Verder zal ik ervoor zorgen dat er altijd een volwassen en ervaren persoon erbij is om mij te begeleiden etc.
Ik zit verder wel op les, maar dat is manegeles en met de paardjes naar les dat gaat niet ivm geen trailer
Dit vind ik zelf erg jammer! Maar ik denk zo: Als je goede begeilding hebt moet het toch lukken? 
dus ik weet niet of dat dan wel zo verstandig is..
Ik was ook nog niet van plan om ze al in te rijden, volgend jaar was..