4 paarden inrijden?! Een aantal vraagjes

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

4 paarden inrijden?! Een aantal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:12

Heey,

Het zoveelste toppic over Inrijden/Beleren alweer..
Ik sta nu voor een tja wat je noemt probleem, er zijn 4 paardjes die alle 4 niet zadelmak zijn.. maar de eigenaar wil ze wel graag zadelmak hebben. Het gaat om 2 paardjes van ong. 2 jaar, en om 2 tinkers van 9(!) jaar.

Nu weet ik niet of het nog kan bij die tinkers? Ze zijn alle twee erg bang, maar wel nieuwschierig. Je moet echt heel rustig bij ze zijn. De 2 jonkie's zijn heel nieuwschierig en niet echt bang, poetsen vinden ze wat minder vijn en willen dan nog wel is weglopen.

Ik heb overigens alle paardjes wel gewoon los-staan, en ze blijven ook wel prima staan. (ze kunnen verder ook nergens heen, niet het erf op o.i.d).

Ik snap wel dat je eerst een vertouwens'band' op moet bouwen, en dat je dan pas echt bezig kunt gaan met het inrijden/beleren. Ik snap ook dat ik het nooit alleen zal kunnen doen en dat ik zeker hulp nodig heb van een volwassen, ervaren persoon!(aangezien ik nog maar 14 ben, en alleen nog maar en shetlander(!) heb heropgevoed.. (die was verkeerd en te vroeg ingereden)). Maar nu is mijn vraag, wat zijn jullie tips, en wat zijn dingen waar ik zeker op moet letten?

Ik zal ook zeker wachten tot het paardje aangeeft dat hij/zij klaar is voor de volgende stap! Verder zal ik ervoor zorgen dat er altijd een volwassen en ervaren persoon erbij is om mij te begeleiden etc.

Ik zit verder wel op les, maar dat is manegeles en met de paardjes naar les dat gaat niet ivm geen trailer Dit vind ik zelf erg jammer! Maar ik denk zo: Als je goede begeilding hebt moet het toch lukken?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:16

Als je goede begeleiding hebt gaat het wel lukken hoor. Heb je al iemand in gedachten? Die kan namelijk ook heel goed antwoord geven op dit soort vragen, zo niet, dan is ie niet goed

De 9-jarigen zijn zeker nog niet te oud. Begin eerst eens met wat basisdingen, borstelen, voetje geven, netjes meelopen aan een touwtje.
Kun je ze overal aanraken?
Voordat je uberhaupt over inrijden kunt denken, moet de basis gewoon goed zijn.
Verder zou ik zelf met 1 paard tegelijk beginnen. De 2-jarigen trouwens niet te veel vragen, die hebben nog tijd nodig om lekker jong te zijn, al moeten ze een borstel en voetjes vragen natuurlijk wel kennen

Agnes75

Re: 4 paarden inrijden?! Een aantal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:20

Die jonkies van 2 kunnen nog niet ingereden worden, die zijn echt nog niet sterk genoeg. Als die nu ingereden worden, krijgen ze een doorgezakte rug en allerlei problemen aan de benen. Ze kunnen dan met 8 jaar (of eerder) naar de slacht, dus NIET AAN BEGINNEN! Waarom heeft die eigenaar zo'n haast? Hij denkt zeker niet aan het welzijn van die paardjes!
De Tinkers zijn wel oud genoeg, maar vraag in hemelsnaam hulp van een zeer ervaren iemand als je deze wilt gaan inrijden! Inrijden van een paardje leer je niet via bokt en je moet het altijd samen met iemand doen die er heel erg veel verstand van heeft. Anders kan het gevaarlijk worden voor jou en voor de paardjes en bovendien kun je ze iets verkeerd aanleren wat je moeilijk weer af kunt leren. Dus: ga op zoek (zoals je zelf ook al zegt) naar een ervaren iemand en laat die paardjes van 2 jaar nog maar gerust een jaartje staan. Je kunt ze wel poetsen, wennen aan het verkeer, wennen aan trailer laden, etc., maar rijden zou ik nog maar even mee wachten!
Zie ook dit topic over (te) jong beleren:

viewtopic.php?f=8&t=537538&hilit=
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 20-02-06 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:23

Mijn idee hierover: de 2-jarigen mooi laten staan, die zijn veel te jong om zadelmak te maken. De twee 9-jarigen zadelmak laten maken door iemand die ervaring heeft. Niet verkeerd bedoeld hoor, maar het klinkt niet alsof je er veel verstand van hebt, dus dit lijkt me niet iets voor jou. Laat het doen door iemand met ervaring, dan kun je meekijken. Misschien kun je dan later, met behulp van een ervaren persoon, een keer zelf een paard beleren.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:23

Nog iets wat in me opkomt... wat wil de eigenaar met die paarden? Wil hij ze soms verkopen?
Ingereden paarden zijn immers veel meer waard dan oningereden... laat je daar niet voor gebruiken hoor!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:25

Oke bedankt..
Nee ik heb nog niemand in gedachten, ja me nicht misschien maar die heeft zelf (wat ik weet) nog nooit een paard ingereden.. dus ik weet niet of dat dan wel zo verstandig is..
De 2 jonkie's die kennen borstelen nog zo heel goed.. en voetje geven heb ik nog niet geprobeerd meelopen aan een touwtje wel, en dat doen ze prima.. we gingen zelfs een keer zonder touwtje gewoon in het weiland staan (wel beetje aan de rand voor het geval dat.. ) en ze kwamen heel nieuwschierig naar ons, beetje geaait etc. en toen gingen we even lopen langs het draadje.. en ze liepen keurig met ons mee (zonder dat ze eigenlijk hoeften, we hadden ook geen snoepjes o.i.d) het zal wel nieuwschierigheid zijn maar ik vond het wel erg leuk!

@ Agnes: Wat jij zegt klopt helemaal! En dat weet ik zelf ook wel, maar de eigenaar wil ze graag ingereden hebben hoelang het ook duurt maakt hem neit uit.. dus haast is er niet bij.. Ik was ook nog niet van plan om ze al in te rijden, volgend jaar was.. Maar wou dit jaar.. in de zomer beetje beginnen met longeren (zonder hoofdstel (gewoon halster) en zadel) Ik weet zelf ook heel goed dat je pas kunt beginnen met het inrijden zegma als ze 3 zijn.. Ik vat je reactie niet verkeerd op, echt niet.

@ Roxx: Ik heb al vaak gekeken, en soms een beetje geholpen Maar ik vraag het gewoon, het geeft mij een stukje zekerheid. De antwoorden die komen had ik zelf ook kunnen bedenken denk ik nu aan..

@ Wendy: De eigenaar wil ze gewoon zelf houden..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:29

Ok, mooi
Paarden inrijden is echt wel een vak apart, dus ik zou er zeker een instructeur bij halen.
Een paard inrijden is ontzettend leerzaam, maar er kan ook ontzettend veel mee mis gaan.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:44

Ja en dat er zoveel mis kan gaan dat weerhoudt mij er dus een beetje van..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:10

Persoonlijk zou ik mijn paarden/ponies niet door een 14jarige in laten rijden. Begrijp me niet verkeerd, misschien kun je het best, maar er zijn zoveel haken en ogen en er kunnen legion dingen fout gaan (je kan vallen, geblesseerd raken, paard geblesseerd en ga zo maar door).
De tweejarigen zou de eigenaar nog mooi een jaartje moeten laten groeien en de 9jarigen daar zou een ervaren persoon rustig mee kunnen gaan beginnen.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:19

@ Imker: Ik snap je heel goed.. En ik durf zelf eigenlijk die tinkers ook niet te beleren, de eigenaar heeft het mij zaterdag aangeboden, en ik zei: Moet er nog over nadenken en met mijn ouders over hebben..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:31

Als je twijfelt of je wel durft, niet aan beginnen! Vertel dat gewoon eerlijk tegen de eigenaar

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:44

Klinkt allemaal leuk en aardig.. Het is ook erg leuk en leerzaam.. (ik kan het zelf weten, toen ik mijn pony kreeg (een fjord van toen 2 jaar) heb ik die ook zelf ingereden, ik was toen nog maar 11(!) maar wel met heel veel hulp van instructrice,, prive.. ouders en oom (met eigen fokkerij, die al 1000 paarden heeft ingereden) En af toe ging hij erop.. In jou geval zal ik die tinkers niet doen, laat dat aan iemand anders over..

@ Sfiejj: Wat is jou aanleiding dat als ze twijfelt niet aan beginnen? Mijne omdat ze dan bij het paardje heel bang over kan komen, waardoor het paardje zich ook niet zeker kan gaan voelen en alleen maar banger gaan worden of leiding over haar kan gaan nemen ipv andersom.

natasja50

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:52

Dus je hebt een fjord van 2 jaar ingereden?? Vraag me af of jullie (de hele familie zo te lezen) wel überhaupt verstand van rijden hebben. En de 2 jarigen die je nu hebt van de zomer al longeren met een zadel erop??? Pure mishandeling !! Daar moet je mee wachten tot ze bijna 4 zijn..... Maar er zijn hier al zo veel topics over. En toch gebeurt het steeds weer omdat zulke kinderen als jij gewoon geen geduld hebben. En als jij denkt dat je 9- jarige paarden niet in kunt rijden dan moet je al zeker van 4 jarigen afblijven. Ga eerst eens rijles nemen!!!

Het is allemaal goed bedoeld van je en de eigenaar denkt goedkoop uit te zijn maar de paarden worden er zo de dupe van...

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:56

_Marinke_ schreef:
@ Agnes: Wat jij zegt klopt helemaal! En dat weet ik zelf ook wel, maar de eigenaar wil ze graag ingereden hebben hoelang het ook duurt maakt hem neit uit.. dus haast is er niet bij.. Ik was ook nog niet van plan om ze al in te rijden, volgend jaar was.. Maar wou dit jaar.. in de zomer beetje beginnen met longeren (zonder hoofdstel (gewoon halster) en zadel) Ik weet zelf ook heel goed dat je pas kunt beginnen met het inrijden zegma als ze 3 zijn.. Ik vat je reactie niet verkeerd op, echt niet.

Is goed hoor, tja, sommige mensen hebben het echt niet door nee, maar jij gelukkig wel! En wat fijn dat er geen haast bij is, dat scheelt dan al weer. Met die kleintjes kun je allerlei nuttige dingen gaan doen hoor: lekker wennen aan het halster, wandelen langs de weg, laten wennen aan enge dingen (rollende voetbal, plastic, paraplu, hindernisbalkjes met felle kleurtjes enz.enz.), gewoon een beetje een spelletje van maken, vinden ze leuk! En laat ze eens voorzichtig een trailer inlopen, of doe een slalommetje met pionnen. Voor de rest sluit ik me bij de anderen aan.

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:57

@ Natasja50, ik vind jou een beetje 'boos' en 'bot' overkomen, dit meisje zegt zelf dat ze in de zomer wil gaan beginnen met het longeren van de 2 jarige zonder zadel en hoofdstel! En ik zei: toen ik mijn pony kreeg (een fjord van toen 2 jaar) heb ik die ook zelf ingereden!) Is dit iets wat jou aanzet tot denken dat ik er al op ging zitten toen ie nog maar 2 was? Nee.. we hebben hem lekker laten lopen en jong laten zijnt ot zijn 3e/4e! De paarden bij mijn oom blijven lekker jong tot hun 4e hoor.. Dan beginnen ze pas met het beleren etc. (wel laten ze ze daarvoor aan mensen wenen, poetsen, hoefjes geven etc. maar dat doet iedereen wel.. als ze nog jong zijn)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:19

Natasja50 ik raad je aan eerst eens goed te lezen, je haalt nu 2 meiden door elkaar en gooit dingen naar hun hoofd die dus niet of niet helemaal waar zijn.

TS ik zou beginnen met de oudere paarden, de jonkies hebben nog helemaal geen haast, natuurlijk zijn ze leuker en nieuwsgieriger omdat die twee tinkers wat angstig zijn, maar die hebben dus nog eigenlijk geen prioriteit.
Met de oudere zal je toch eerst een band op moeten bouwen, en uit ervaring weet ik dat als je dat goed doet je na een tijd vanzelf denkt ja het is tijd om een stap verder te gaan, dwz longeren, langs de weg wandelen of er zelfs op gaan.

Dus beginnen met de oudere en dan veel poetsen, wandelen, aanraken en andere leuke dingen doen.
Met iemand erbij leren longeren (wel zo makkelijk) iemand aan de buitenkant en jij in het midden en dan gewoon duidelijk stap, draf en galop (galop met de tijd)
Als jij je wat dit soort dingen betreft gewoon duidelijk en eerlijk bij de basis houdt en kan houden met begeleiding kan er weinig mis gaan.

Bij de eerste keer erop zou ik gewoon de hulp van een ervaren iemand inroepen, maar als je bovengenoemde dingen gaat doen en de tijd er in steekt zal dit op die dag lang niet zo eng meer overkomen, en als dat het wel komt geef je ze op die dag over.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:29

als je wat hulp kan vinden erbij zou ik het zeker doen meis!
je leert er zelf minstens net zo veel van als de paarden

begin idd met de oudere, maar als je extra tijd hebt de jonkies ook lekker poetsen, voetjes geven en meelopen leren.

succes en veel plezier !!

natasja50

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:38

BellyBel schreef:
@ Natasja50, ik vind jou een beetje 'boos' en 'bot' overkomen, dit meisje zegt zelf dat ze in de zomer wil gaan beginnen met het longeren van de 2 jarige zonder zadel en hoofdstel! En ik zei: toen ik mijn pony kreeg (een fjord van
toen
2 jaar) heb ik die ook zelf ingereden!) Is dit iets wat jou aanzet tot denken dat ik er al op ging zitten toen ie nog maar 2 was? Nee.. we hebben hem lekker laten lopen en jong laten zijnt ot zijn 3e/4e! De paarden bij mijn oom blijven lekker jong tot hun 4e hoor.. Dan beginnen ze pas met het beleren etc. (wel laten ze ze daarvoor aan mensen wenen, poetsen, hoefjes geven etc. maar dat doet iedereen wel.. als ze nog jong zijn)

Sorry sorry!! Ik heb het inderdaad hééél slecht gelezen en nog minder goed begrepen..... Zelfs 2 bokkers door elkaar gehaald. (moet toch maar eens aan een leesbril !!)

Mijn excuus !! En ik trek alles in !!
Laatst bijgewerkt door natasja50 op 20-02-06 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:41

die 2 jonkies zijn nog veel te jong!
en die oudere, zorg eerst voor vertrouwen, dan moet het lukken!
mijn merrie van 7 heb ik ook geheel groen gekregenen kan nu super onder het zadel lopen, en dat vanaf da ik haar op 19 oktober heb gekregen en een halster om en af doen al helemaal raar was voor haar, laat staan meelopen aan een touwtje!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:09

Bedankt voor de reactie's!
Ik voel me zekerder.. En heb er nu wel vertrouwen in, ga wel eerst opzoek naar een ervaren persoon voor ik uberhoudt ga beginnen..