Wat zijn keilkussens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zynoeska

Wat zijn keilkussens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 12:59

Ja ik weet dat het onderdeel van een zadel is.
Maar ik zie het zo vaak staan en nu ook weer in een topic. Dus ik vraagme eigelijk nog steeds af wat ermee bedoeld wordt en wat het verschil dan met....?... kussens is.

Wie oh wie heeft het antwoord.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:51

Afbeelding
Hier zitten keilkussens onder,het zijn kussens die een wat andere vorm hebben dan die andere,zodat ze bijna altijd goed aansluiten op de paardenrug.
Afbeelding
Hier zitten geen keilkussens onder,zoals je kunt zien is de vorm anders.

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:22

Ik wist het dus ook niet, je bent dus niet de enige . Maar wat is het nut van de keilkussens?

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:24

Dat ze goed aansluiten op de rug..??

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:33

Daar zijn de menigen dus over verdeeld,persoonlijk vind ik de keilkussens fijner omdat ze goed aansluiten op de rug en een groter draagvlak hebben met dan een meer verdeeld drukpunt.Zadels zonder keilkussens moet je vaak goed op maat laten maken,want ze passen niet zomaar op ieder paard.En dan nog vind ik dat ze snel kantelen,en dat de de kussens niet zo heel mooi op het paard passen en je snel een ongelijk verdeeld drukpunt hebt.

yarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:37

Elisa2 schreef:
Daar zijn de menigen dus over verdeeld,persoonlijk vind ik de keilkussens fijner omdat ze goed aansluiten op de rug en een groter draagvlak hebben met dan een meer verdeeld drukpunt.Zadels zonder keilkussens moet je vaak goed op maat laten maken,want ze passen niet zomaar op ieder paard.En dan nog vind ik dat ze snel kantelen,en dat de de kussens niet zo heel mooi op het paard passen en je snel een ongelijk verdeeld drukpunt hebt.

Ligt ook vaak aan het type paard. Een lang paard zal beter gebaat zijn met keilkussens (het is wat stabieler), maar bij een kort paard kunnen de keilkussens teveel op de lendenen drukken.

zynoeska

Re: Wat zijn keilkussens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 08:12

Best grappig nu te ontdekken dat het lus regelijk kan kloppen dat ik voor mijn ene fjord (met korte rug) een nieuw zadel heb gekocht omdat mijn Kieffer (met keilkussens) bij haar toch echt op haar "rug" drukte (lendenen dus).
Mn andere fjord is ca 10 cm langer en die rijd ik dus met mn heerlijk zittende Kieffer. Tja sorry dat nieuwe zadel is ook wel een Kieffer maar dan veelzijdigheid en hij is mij eigelijk te groot (haha..mn man is heel lang en we hebben dat zadel voor hem en het paard gekocht.....maar wie rijd er het meeste op.. )

Dank voor de reacties