Paard te dik; hoe afvallen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NoaC

Paard te dik; hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 12:02

Ik heb de zoekfunctie gebruikt want ik nam aan dat er al meer topic's over waren maar helaas geen resultaat.

Mijn paard is te dik; beweging krijgt ie wel genoeg en hij krijgt anderhalve plak hooi (droog hooi dus geen vette kuil) per dag (3x 1/2). Bij mider hooi breekt ie zijn stal af dus dat is een slechte optie.
Voer krijgt ie ook niet bijster veel (3 x 3/4 kilo) maar dat heeft ie voor de energie ook nodig.

Wie heeft tips om hem af te laten vallen? Ander voer of hooi ofzo?
Straks met de wei zie ik hem alleen maar nog dikker worden anders.

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:03

om je paard te laten afvallen kun je een afname in krachtvoer laten samengaan met een toename aan beweging. Voer alle veranderingen wel langzaam door, want als een paard te snel afvalt, kan er te veel vet in het bloed komen (hyperlipamie). Dit kan leverbeschadigingen veroorzaken en het paard kan heel ziek worden. Paarden die bijvoorbeeld 3 kg krachtvoer per dag krijgen, mag je om de vijf dagen 0,5 kg minder geven. Daarnaast hebben deze paarden meer ruwcor nodig. Vervang bijvoorbeeld 1 kg krachtvoer door 1,5 kg grofstengelig hooi.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:06