Belangrijke voedingssupplementen voor ouder paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLuna

Belangrijke voedingssupplementen voor ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:05

Ik was eigenlijk benieuwd, wat belangrijke voedingssupplementen zouden zijn voor een ouder paard?
Want volgens mij is het vooral op een wat oudere leeftijd belangrijk dat je paard genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt...

Kom maar op!
Laatst bijgewerkt door LadyLuna op 19-02-06 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:06

ik ga hier even meelezen

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:20

Wij hebben een fjord van 25 jaar en die krijgt eigenlijk geen voedingssupplementen.
Ik let wel op dat ze gevarieerd eet, dus de ene keer krijgt ze een beetje onderhoudsbrok naast haar hooi en de andere keer krijgt ze musli, aangezien ze een koudbloed is en nogal eens kuil pikt van haar vriendje krijgt ze dus wel energie arm voer dus musli zonder haver, daarnaast krijgt ze nu 2 a 3 keer per week knoflookolie over haar eten maar dat krijgt haar vriendje ook en dat is meer bedoelt om straks de vliegen beter te kunnen weren zodat ze geen zomerexceem krijgt en ze doet het hier erg goed op ze heeft appeltjes in haar vacht en staat gewoon lekker rond te wezen terwijl ze dus alleen in de zandbak staat.
Oh ja natuurlijk krijgen ze iedere dag nog een worteltje en appeltje voor de lekkere bek en soms ook nog brood.

Heb wel voedingssupplementen gegeven van pavo, zo'n busje met poeder speciaal voor de oudere paarden die weinig tot niks doen maar ik merkte eigenlijk geen verschil en om eerlijk te zijn vind ik dat ze er deze winter beter bij staat dan de voorgaande 2 jaren.

Ik denk nu dat als je paard niet aangeeft iets extra's nodig te hebben je het ook niet moet geven.

Maar als je denkt dat het wel nodig is zou je bij de vakhandel eens kunnen vragen of de dierenarts vragen als hij bij je is om je paard te enten b.v. dan kan hij gelijk de conditie van het paard en zijn vacht zien en je advies geven.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:33

mijn pony van 30 krijgt: Zemelen, om haar peristaltiek op gang te houden. Daarbij Olie om haar wat extra vet te houden, zodat ze niet opeens graadmager wordt in de winter als ze zichzelf warm moet houden. Levertraan olie (ook in de winter) omdat er dan minder zon schijnt en ze toch ergens haar vitamine A en D vandaan moet halen.
Ze krijgt ook nog FoeneKnofZeewier, voor gewoon wat extra weerstand en goede afvoer van afvalstoffen, evenals Appelazijn.
Verder, als ze net even dat extra nodig heeft wil ik wel eens een zak Pavo Herbasan halen, speciale musli voor oudere paarden.
Swinters krijgt ze (als ze te dun wordt) ook nog Maismeel, dat is extra dikmakend.
Natuurlijk dat allemaal buiten de reguliere dingen om. (Ponybrokjes, kuil/hooi, gras etc)

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:00

Dankjulliewel voor de reacties, nog meer mensen?

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:03

Goed onderwerp. Ik heb ook een ouder paard en nu goed het goed maar volgende winter wil ik haar toch wat extra bijvoeren. Ik vind het dus interessant om te lezen wat andere mensen voeren.

Bravura

Re: Belangrijke voedingssupplementen voor ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:58

Hier ligt altijd een zoutblok (wit) in de wei. Bravura krijgt sinds deze winter soulmate-nutrition ( http://www.soulmate-nutrition.nl/ ), aangezien ze nogal last heeft van verschillende kwaaltjes. Voorheen voerde ik haar altijd equipecutrine (voedingssupplement). Meestal gaat er 's avonds ook een scheutje zonnebloemolie of lijnzaadolie door het voer.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:13

Ja, ik heb dus ook een zoutblok, maar dan in stal. Pepper is alleen zo'n doos dat ze em meteen kapot wil maken, dan ligt hij dus onaangeroerd in 100 stukjes in stal. Ze krijgt dus telkens een brokstuk in haar voerbak, zodat ze met het eten wat binnenkrijgt. Als ie op is ff een week niets, daarna weer een volgend brokstuk.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:12

willem(18, vol in het werk) krijgt herbasan. ik geef geen bix omdatie daar krampen van krijgt. in herbasan zit eigenlijk alles wat ze nodig hebben, daarnaast voer ik hem 15 kilo kuil over 3 tijdstippen. hij krijgt verder ook granenmix om hem wat meer energie te geven en hij doet het hier goed op.

verder geef ik slobber met maismeel bij om hem op gewicht tehouden en zijn darmen 'te smeren'

ik heb de pavo toen om adviesgevraagd

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:34

Max van 25 jaar, ruin 1.75m, recreatief rijden krijgt:
-2x per dag kuil
-halve schep granenmix
-anderhalve schep Herbasan of 1 schep slobber
-e-plus
-omega olie
-pavo summerfit koek iedere dag

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:41

Mijn oudje van bijna 29 (pony, wordt niet meer bereden) krijgt iedere dag 2 kg Herbasan. Dit is ook zeer geschikt voor oudere paarden, omdat het makkelijk is om te verteren of iets dergelijks. Verder krijgt hij iedere dag lijnzaadolie over zijn voer.
Hooi krijgt hij wel, maar maakt er proppen van, dus heeft niet zoveel effect meer, is meer om bezig te zijn.
's Avonds krijgt hij nog een half schepje Cavalor Seniorix, ook speciaal voor oudjes.
En regelmatig een bak slobber. Dan staat ie heerlijk te smikkelen!!

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:17

misschien domme vraag maar ik lees hier dat er toch vrij vaak lijnzaadolie wordt gebruikt dit is toch om de darmen te stimuleren of niet?
Geven jullie dit dan om ellende te voorkomen of omdat het nodig is?
De ontlasting en het borrelen van mijn fjord is goed dus zie ik eigenlijk niet waarom ik het haar zou moeten geven of heeft lijnzaadolie nog meer positieve funties?

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:09

Je geeft lijnzaadolie (of gewoon andere olie's, maakt niet uit, lijnzaad geeft een betere vacht> helpt bij het verliezen van de wintervacht) om de darmwand glibberig te maken, zo glijd al het eten makkelijk weg. Verstoppingen/ Koliek is vaak het gevolg van het niet goed wegglijden van voedsel, vooral bij oudere paarden komt dit vaak voor, vooral omdat de elasticiteit in de darmen dan een beetje weg is en het voedsel niet goed door de peristaltiek naar achteren wordt 'geduwd' zeg maar.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:10

ohja, alleen levertraanolie prikkeld de darmen (en stimuleerd een honger-gevoel) , hoezo weet ik niet precies.

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:42

oke thanks weer wat geleerd

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:40

Harry Potter 17 jaar en toch weer vol op aan het werk krijgt;

2 x dag een behoorlijke hoeveelheid kuil

3 x 3/4 schep Pavo melange

1 x 1/4 baal hooi

en dan een schep Fiber-P of Cavalor superforce met nu uitgekookt lijnzaad en een scheut Kerabol om dat door de overgang van brok naar melange (ivm maagzweer) een te kort heeft gekregen aan ruwe celstof..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:07

Wat je een paard moet voeren moet je per individu bepalen. Waar het ene paard niets extra nodig heeft, zul je bij de andere misschien een heel scala aan spullen moeten geven. Leeftijd is ook een vaag begrip, het ene paard is met 8 al "oud", het andere met 25 nog niet.
Gewoon kijken naar het paard, dus.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:33

Mijn paard (ong. 20)

Regelmatige arbeid.

3 keer een flink hooinet
en over die 3 voerbeurten 1,5 kilo biks/muesli

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:24

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 18:20

dondahsteen schreef:
www.paardendrogist.nl daar staat wel wat denk ik.

Daar gaat het mij niet om, ik ben gewoon benieuwd wat Bokkers hun oudere paarden te eten geven, om de oudjes fit te houden

SSindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:55

mijn oude pony (27 jaar, helaas kort geleden overleden) kreeg naast zijn hooi en zijn bix, voedingssupplementen van equistro (weet niet precies wat er allemaal in zat, maar op aanraden van de DA heeft hij dat toen gekregen) daarnaast kreeg hij Arthri Aid voor het soepel houden van zijn gewrichten

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:02

mijn 17 jarige welsh cob heeft veteranen sublement(paardendrogist)

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:05

Die van mij(bijna 21) krijgt gewoon paardendinner van Mijten, veel hooi en natuurlijk wortels, appeltjes en snoepjes
Wij zijn trouwens ook nog volop an het trainen
Vorig jaar moest ik hem zogezegd vitamine E en selenium bijgeven van de DA, maar dat geef ik nu niet meer. Hij stond toen op een andere stal en kreeg slecht en veel te weinig voer. Heb toen trouwens allerlei vitaminen zitten bijgeven.
Ik denk dat een goede basisvoeding het belangrijkste is en ja soms is er iets extra nodig. Maar dat hangt idd van het paard af.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:21

Mijn merrie van 22, weinig arbeid: per dag 3 xPavo melange (muesli) en wel 3/4 tot 1 schep, 2x kuil, 1/2 schep kruidenmuesli gemengd met maismeel tot slobber, 1 schepje Primeval Gelatinaat (tegen artrose), 2 a 3 grote wortels. Eerder kreeg ze biks i.p.v. melange en daarbij gaf ik Pavo Total supply voor aanvullende vitaminen en mineralen. Denk er over om lucerne te gaan bijvoeren i.v.m. moeilijk eten van kuil.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:58

Je hebt bij de ruitersportzaak van die bakken met speciale oude paarden melange. Dat spul is geloof ik van PAVO ook. Die ouwe van mij deed het er goed op en had daarnaast nog een spuitje vloeibare selenium / e van de dierenarts voor zijn artrose.