Oude pony --> mager.. Wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Oude pony --> mager.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:54

Heey Allemaal,

weer een topic...

zoals een aantal van jullie misschien wel weten, verzorg ik al bijna 3 jaar een oude pony. Op dit moment is ze 26 jaar, dit jaar wordt ze 27.

Maar nu komen er sinds een paar weken nog 2 andere meiden, op zich niet erg, wel gezellig en beter voor de pony's ook,
maar het vetlaagje waar ik al die jaren voor gewerkt heb, is er nu weer af.
komt niet alleen door die verzorgsters, want in november is ze gelaxeerd (ze had koliek) en nu 2 weken terug weer, dus daar zal het ook wel deels aan liggen, maar je kunt nu door haar wintervacht heen d'r ribben tellen.. niet helemaal oke

ze krijgt per dag:
2 tot 4 plakken hooi
's ochtens 3 handjes van die muesli en 's avonds ook (meer voor de smaak)
en ze lopen de hele dag op het 'land' waar een klein beetje gras staat.
's zomers lopen ze ook op een gras landje waar wél voldoende gras staat.

op zich, niet zo erg veel..
maar ze is oud en mag niet teveel eiwitten hebben.
ook is ze erg gevoelig voor hoefbevangenheid (is ze nu 2 keer geweest).

wat kan ik haar, als verzorgster, bijvoeren zodat ze wat aankomt?

't is een shet X welsh X fjord.

augustus 2003 (toen ik begon):
Afbeelding

foto (winter 2003):
Afbeelding
DE WEEK ERNA KWAM DE HOEFSMID!!

mei 2005
Afbeelding

eind december 2005
hier zie je het nog niet heel erg..
nu kan ik m'n armen helemaal om d'r buik heen sluiten, vasthouden zegmaar (helemaal rondom)...
Afbeelding

goed, ze is dus eerst een heel eind opgeknapt, maar nu valt ze weer zo hard af..
ze loopt zo af en toe nog 'ns voor de kar (1 keer per 2 weken ongeveer) en verder wandelen..
maarja, ik baal wel, want alles wat eraf gaat krijg je er met moeite weer aan..
oke, ze is oud, maar zo'n mager pony'tje vind ik ook niet alles

weten jullie iets?

ilse

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:56

lekker onbeperkt hooi kan nooit kwaad met eiwitten, en met bijvoeren kun je haar een emmer pulp per dag geven, is ook een lekker opvul middel die eiwtarm is.
hou er wel rekening mee dat paarden namate ze ouder worden steeds minder dik blijven vaak he

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:58

onbepekt kuil zit niet veel eiwit in
en de eigenaar eens vragen om een tandarts te laten komen als de tanden niet goed zijn en er haken op zitten kan je paard niet bijkomen omdat ze de voedingsstoffen niet binnen krijgen.
en verder zou ik volgende winter vragen of die een regendeken op mag een 100 grams ze hebben veel energie nodig om zich warm te houden als ze oud zijn
voor de rest wel een leuk paardje wat mooi is opgeknapt

mais is ook een dik maker en kost niet zo veel
en regelmatig ontwormen

Bruuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:58

maismeel
wilt meestal ook wel helpe!
worde ze namelijk dik van ik ga het me pony ook geve hij wil ook niet dik worde

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:01

oke..
hoe voer je dat maismeel, gewoon als meel lijkt me sterk

zal het idd ook eens over tandarts oid hebben
vorige week zijn ze weer ingeënt enn ontwormen zal ik ook vragen..

bedankt!

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:03

ik heb ook een pony van bijna 27, krijgt ongeveer 4 kilo brok per dag,, voer haar zelf nog 1 a 2 kilo bij en krijgt 2 keer per dag kuil.
oja ik voer strucomix speciaal voor oude paarden bij en een paar keer in de week slobber.

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:05

de mijne is trouwens op dit moment wat te dik, maar zomers als ze dag en nacht op het land staan krijgen ze alleen s'ochtends kuil gevoerd en voer ik zelf nog 1 a 2 kilo bij(strucomix senior) , ligt eraan hoe dat ze is (dik, dun), maar moet er in de zomer dus wel flink bij voeren anders gaat het mis

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:03

Maismeel ken ik niet maar wel maisbrokken dat lijkt op grote biks en de mais korrels die je voor de kippen koopt hierbij kun je kiezen uit gebroken of hele korrels het is wel verstandig als je gebroken mais koopt deze eerst te wellen in water want anders zet het te snel in de maag uit, daarbij zou je ook dagelijks wat slobber kunnen geven dit zorgt voor een betere opname van het voedsel in het lichaam en is lekker.

Vroeger had ik ook een oudere pony die in de winter ook broodmager werd en die moest ik toendertijd zemelen bijvoeren maar dat is inmiddels 20 jaar geleden en ik weet niet hoe daar nu over gedacht wordt

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:15

Dat hooi dat ze krijgt, eet ze dat ook op of maakt ze er proppen van?? Ik heb zelf ook een oudje en die was voorgaande jaren ook erg mager in de winter. Die heb ik vervolgens luzerne bijgevoerd, omdat hij proppen van zijn hooi maakte. Hij was al snel weer op gewicht.
Verder heeft hij een 300 grams deken op in de winter en krijgt hij 2x per dag 1 kilo Herbasan.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:18

maismeel is inderdaad ook een goede! even niet aan gedacht. heb het vorig jaar ook gebruikt. je neemt 4 kilo in een emmer, pleurt er lekker kokend water overheen en maakt er een papje van.
beetje lijnzaadolie en 2 scheppen zout doorheen en opvoeren
PS: wel even laten afkoelen he

holly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 00:23

Lowara, zo werkt dat toch niet.

3 handjes s'ochtends en s'avonds voor de sier?
Zou daar 1 handje bij kunnen(of 2)?
In de winter voer je niet voor de sier.

Plak hooi per dag meer.

Als je dan toch maismeel bij wil voeren, zeker niet effies 4 kilo ineens hoor.
Je hebt vast wel een koffie mok/beker in huis. (niet zo'n kop en schotel ding, maar echt een mok) Neem je dat even als maatbeker.
Begin eens met 2 mokken vol met maismeel. Water ebij, roeren tot je vla dikte hebt.
Elke dag een halve mok maismeel meer, tot je aan 5 mokken maismeel zit. (dat is precies 1 week)
Die 5 schepjes houd je dan nog 3 weken aan. Dat maismeel papje, kun je gewoon samen met de meusli voeren, geen punt.
Lijnzaadolie hoeft niet en zout ook niet.

3 simpele dingen eigenlijk. Het kan heel goed zijn, dat je over 4 weken zegt, goh niet veel aangepast, maar ik zie toch wel wat verschil.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:05

Ik heb ook een wat ouder paard vooral in de winter valt ie af. Ik geef hem nu heel veel hooi echt zo veel dat ie de hele dag kan eten naar behoefte en hij krijgt 3/4 biks en 3/4 muesli en wat wortels en wanneer het weer het toe laat gaat ie in de wei. Ik heb ook wel eens maismeel geprobeerd maar meneer lust dat niet.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:27

Oudere paarden worden nu eenmaal wat dunner. Net als oudere mensen. Heeft vooral met vocht te maken. Oudere dieren hebben veel minder vocht in hun lichaam dan jongere. Is niks ergs aan.

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 10:32

oke, dankjulliewel voor de tips!
ik ga straks 'ns kijken voor maismeel enzo
even kijken hoe duur het is
en vragen of ze meer hooi mag..
of ze er proppen van maakt weet ik niet, snap ook niet zo goed wat daarmee bedoelt wordt

iig bedankt!!

groetjes, Ilse

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:45

2 dl plantaardige olie over het voer. (Uiteraard wel langzaam opvoeren, anders raken ze aan de diarree) Olie is een voedingsmiddel waar ze de energie erg makkelijk uit kunnen halen.

Ik zou met pulp uitkijken met de calsium-fosfor verhouding in het voer.
En zoals reeds gezegd: meer hooi en voorzichtig met die mailmeel.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:10

Je kan ook een paardenrusthuis benaderen die weten ook vaak wel e.e.a. af over het voeren van oude (hoefbevangen) paarden.
Ik heb een keer tips gevraagd aan de Paardenkamp: www.paardenkamp.nl
Succes.

Noiske

Re: Oude pony --> mager.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:11

Mijn oude ruin (30+) van 1m55 en 430 kg kreeg het volgende:
3x per dag 2 scheppen granenmix (type seniorix van cavalor)
3x per dag 1 kleine schep geweekte bietenpulp
2x per dag 100g maismeel (dat deed wonderen!)

Alles werd steeds geweekt in warm water, zodat het een 'kneedbare' brei werd.
hooi had hij altijd tot zijn beschikking, maar daar at hij niet veel van, wegens tandloos...

Dit paard liep 24/7 buiten en had een schuilstal. Dagen dat het echt bleef regenen liet ik hem op stal, met uitloopmogelijkheid.

Hij was vorige zomer erg afgevallen, volgens ons en de da lag dat aan de 'hittegolf' die we toen gehad hadden. Een oud paard recupereert veel moeilijker. We zijn toen begonnen met het maismeel en dat had duidelijk effect! Echt dik is hij nooit geweest, het was eerder een slank type.

favourite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:37

Bij vermagerde dieren gebruiken wij altijd (een of een paar ingredienten nooit alles tegelijk: snijmais, maismeel, lijnzaad, verse koeienmelk, melkpoeder voor kalveren, gepofte mais, suikerbiet.
Wel eerst zeker weten dat het geen wormen of tanden kunnen zijn, anders voer je voor niets. Misschien een keer wormspuit geven via injectie wil vooral bij ouderen dieren wel flink helpen.

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:20

Zoals ook al eerder gezegd een flinke scheut zonnebloemolie geven iedere dag.