Welk bit??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

snoeske

Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:53

Oke ik wil even vragen wat voorn bit ik beter kan gaan gebruiken.

Mijn paard krijgt met rijden ( dressuur ) nooit hele ontspanning.

Ik rijd helemaal "los" ik bedoel dat ik niet aan mn handen hang enzo, en ik rijd goed met benen, maar nog niet krijgt mijn paard hele ontspanning.

Hij blijft wat stram en pakt gauw het bit beet. En omdat hij dan zo stram word word ik ook snel pissig brrr kan dr niet tegen haha.

Nu rijd ik met een dood gewoon dubbel gebroken bitje. Een myler heb ik al gehad, dat was geen succes. Ook is mijn paard gevoelig in de mond...

Dus ik vraag niet om commantaar over mn rijden want daar ligt het niet meer aan Bij mij is ontspanning te vinden

Graag reactie's!!! Oh ja ze moeten wel op wedstrijden mogen!

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:16

Ik denk dat je dat gewoon moet uitproberen, het ene paard vindt een dik bit fijn, het ander paard heeft liever een heel dun bitje.
En verder ligt onspanning toch niet alleen aan het bit. Heb je les? Wat zegt je instructrice?
Misschien kun je eens wat grondwerk proberen voor het rijden, daar worden paarden ook vaak wat meer ontspannen en zelfverzekerd van

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 23:07

ja heb les, ook in de les blijft hij vaak erg stram, we proberen alles maar niks helpt. dus moet nu is iets anders proberen, zelf denk ik dat het aan het bit ligt ik heb een dikke dubbel gebroken. misschien een iets dunnere, maarja die zijn meestal scherper he?? of misschien een rubbere? ik weet het niet, ga iig woensdag even naar mijn ruiterzaak.

ik heb natuurlijk wel eerst naar mijn eigen gekeken, ga niet zomaar een ander bit erin hangen!

en wat zijn K&K bitten eigenlijk?wat houden die in?

justahorse

Re: Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 01:16

ik reed eerst met een onderleg trens maar hij accepteerde het bit niet meer .
nu rij ik met een watertrensje en dat gaat nu heel goed en pakt zijn bit niet snel meer vast

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 01:55

rubber zal ik niet doen, daar verniel je de mond mee.
Misschien dat een iets dunner dubbelgebroken bit hem beter in de mond past..

Kimberley84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 01:36

Dr. Robart bit super voor paarden die moeilijk naar beneden willen lopen en ontpanning willen geven, doordat je aan 1 zijde goed kunt inwerken door de pinchles verbinding-> 360 graden kan het bit draaien natuurlijk niet in de mond maar zo kun je beter op 1 kant inwerken, normale bitten als je daar op 1 zijde inwerkt gaat de andere zijde naar voren->tegen tand aan is niet fijn voor paard en hierdoor krijg je niet de ontspanning die je zo graag wilt

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:17

misschien een dubbelgebroken bit met een koperlaag.
het heeft een soort smaakje dat ze er meer mee gaan spelen. misschien helpt het bij mij iniedergeval wel

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:05

Is er weleens een tandarts bij geweest? Of een DA die heeft kunnen uitsluiten dat het een lichamelijk probleem is?
Daar zou ik eerst naar kijken

annehorse

Re: Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:14

gewoon geen bit gebruiken weet alleen niet of dat op wedstrijden mag
misschien zo'n neus riempje die je aan het hoofdstel vast kan maken of gewoon eerst eens kijken of het werkt met een touwhalstertje

-@@@-jes

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:42

Dat mag dus niet op wedstrijden
Alleen een hackemore mag geloof ik vanaf een bepaalde klasse bij het springen, maar verder niet.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 13:10

Allegra schreef:
Is er weleens een tandarts bij geweest? Of een DA die heeft kunnen uitsluiten dat het een lichamelijk probleem is?
Daar zou ik eerst naar kijken

is al gebeurt, hij is voor iets meer dan een maand terug bij de tandarts geweest, hij had allemaal haken, maar die zijn weggehaald. verder had hij een mooi gebit zei de tandarts. en ik kijk wel eerst of die niks heeft hoor, ik ga niet meteen over op andere zaken, hij heeft dus niks...

@ kimberley84 die dr.robart bitten wat kosten die? en kun je die overal krijgen in ruitersportzaken?? dan ga ik even informeren.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:07

Oke, gelukkig

Maar persoonlijk denk ik dat je dan toch echt rijtechnisch moet gaan kijken. Die ontspanning verkrijg je niet door een ander bit.
Op zich zijn die K&K bitten wel een optie omdat het gewoon hele fijne bitten zijn die anatomisch aan de paardenmond zijn, maar daarmee los je echt dit probleem niet op.

Je zegt zelf al dat je er pissig van word. Misschien werk je het daardoor juist wel in de hand.
Hoe veel en wat voor ervaring heeft je instructrische? Niet vervelend bedoelt, maar als je dit probleem al lang hebt en er niks verandert is het misschien tijd voor een andere.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:37

als je bit te dik is, heeft hij er last van en zal hij niet lekker lopen.
heb je geen mogelijkheid om een dunnere te proberen van iemand anders ?
probeer en kijk/voel
ik had een dik bit (omdat dik goed was werd mij verteld toendertijd) paard liep helemaal niet lekker, lag niet aan het paard hoor en ook niet aan mij,
hij kreeg een wat dunner bit (niet ultradun) met koper erin en hij liep meteen een stuk lekkerder.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:33

dat kan ik wel is proberen want ik heb nu een vrij dikke!