Wie heeft de gouden tip voor een nette stal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sume

Wie heeft de gouden tip voor een nette stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:34

Hallo.

Ik heb een probleempje, ik kan de stal van mijn kwpn ruin niet droog/schoon houden want hij is een enorme smeerpoets.

Ik zal het even uitleggen: Hij plast buiten haast niet maar bewaart het als het ware voor de nachten dus dan komen er ook meerdere plasjes.
Doet hij dit nu op 1 plaats is er niks aan de hand maar meneer gebruikt de hele stal behalve het midden want daar slaapt hij, hetzelfde doet hij met de ontlasting, door de hele stal heen en er nog eens lekker doorheen banjeren.
Nu is hij wat lui aangelegt als hij op stal staat en tilt zijn benen dan niet zo hoog op waardoor de hele boel doorelkaar gehaald wordt met gevolg dat de volgende dag de hele stal smerig is en ik dus de komplete stal uitkan mesten, het maakt niet uit of ik er 2 pakken stro ingooi of 1 vies is de stal toch en als hij in de stal loopt hoort je het gewoon zompen.

Ik heb de afgelopen winter vlas in de stal gehad, dit bevalt wel, paard bleef netjes droog maar om het een beetje knap en schoon te houden heb ik ruim 30 zakken verbruikt in een kleine 3 maanden, erg duur dus.

Wie heeft er een tip voor mij om in de stal te doen zodat mijn paard schoon en droog slaapt/staat en wat niet zo duur is, of hoe kan ik mijn paard leren om op 1 plaats zijn behoefte te doen? heb de stront al op 1 plek laten liggen maar dat hielp niet.

Alvast bedankt.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:40

Mijn paard is momenteel ook enorm smerig en ik mest al 3 keer per dag ik heb er maar een oplossing voor en dat is naar buiten (overdag) maar ja het weer zit niet mee. Ik baal er wel erg van hoor je kan geen moment komen of die stal is al weer een bende terwijl hij altijd zo schoon was op stal. Ik ben in ieder geval niet de enige die constant de stal leeg moet halen.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:41

Een kennis van mij heeft van die deurmatten gehaald. Uhm.. hoe leg je dat uit, van die rubber matten met van die rondjes, daarover strooisel en het paard staat altijd droog.
Najah.. fototje voor de duidelijkheid Afbeelding

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:42

Hmm mijn paard is erg netjes poept achter en plast ook achter dus dan blijft het best schoon .

Hij wordt wel iedere dag uitgemest en gaat iedere dag naar buiten.
Ik doe ook 1x in de week drinkens bak uit. Soms ook etens bak

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:45

Periode alle poep naar 1 plek scheppen.
Meestal gaan ze daarna alleen maar op die plek nog poepen.

Twaalf

Re: Wie heeft de gouden tip voor een nette stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:45

Volgens mij is er weinig aan te doen.
Mijn pony heeft een vaste plasplek en een poepplek in haar stal, terwijl de pony van een vriendin altijd in een doorweekte, vieze stal staat (terwijl de pony's de hele dag op wei staan en we mesten tegelijk uit).

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:51

ik ken ook een pony die dat doet maarja, er zit niet veel op dan het gewoon schoon te maken

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:57

Ik weet het niet maar misschien is het voor jou handig om een soort van potstal te maken.Dus bv iedere 2 weken de helebox leegscheppen en dan 2 hele pakken stro er in.Daarna iedere dag een beetje viezigheid weghalen{de drollen die nog heel zijn }en dan alleen nog bijstrooien.Dan zal de nattigheid naar beneden zakken en de bovenlaag droog blijven.

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:01

Sjonniej schreef:
Periode alle poep naar 1 plek scheppen.
Meestal gaan ze daarna alleen maar op die plek nog poepen.

Ja dit helpt wel! Ik ken ook iemand en die heeft het zo opgelost met hun smeerbeestje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:04

bij smeerpoetsen deden wij altijd dit:

2 dikke balen zaagsel onder op de stal, daaroverheen echt veel heel veel stro leggen. meestal blijven ze dan vrij goed droog, t zaagsel zakt altijd wel naar beneden en neemt t meeste vocht op.

en ander andere vloer erin, afvoer voor urine eronder en dan houd je zowiezo de boel wel droog.

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:06

Oke ik begrijp het al tot nu toe heb ik dus gewoon pech, de poep naar 1 plek verplaatsen heb ik dus 3 maanden volgehouden, telkens 1 drol op die plek neergelegd, helaas geen succes.
Daarnaast gaan ze bij mij elke dag naar buiten van ong. 9.00 uur tot ong. 16.00 uur en dan doet hij dus bijna niks, hij bewaart het echt voor de nachten.
Potstal opbouwen gaat dus niet binnen 1 nacht is de hele stal drijfnat.
Heb rubber op de grond en een afloop naar voor in de stal voor de urine dus komplete stal wordt nat.
De fjord die we hebben is wel lekker schoon alles achterin en 1 plas plek dus daar heb ik geen probleem van maar de ruin is een ramp.
Heb in het verleden andere ruinen gehad maar die waren lang niet zo vies als deze.

Vraag me af of het door zijn deken komt dat ie zo vies is, hij is dus van jongs af aan een deken gewend en zomers gewoon in het land, dus zelf merkt hij er weinig van dat hij vies wordt.

Kelly87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:18

Een Haflinger die ik enkele jaren terug heb verzorg, deed alles netjes langs de randen, maar voetbalde er verschrikkelijk mee... Gevolg: net als bij jouw paard lag uiteindelijk de hele stal vol. Ze is op een gegeven moment overgegaan van stro op zaagsel. Ben wel anders gaan uitmesten: emmertje in de ene hand, aan de andere hand een (chirurgen)handschoentje. En dan gewoon keutels rapen En als je dan denkt er superlang mee bezig te zijn, dat valt écht mee. Gewoon met je hand flink door het zaagsel rauzen en je vind de mestballen vanzelf, ook als ze dus verstopt zijn. Haar stal zag er altijd weer erg netjes uit Momenteel staat ze op vlas, dat heeft vrijwel hetzelfde effect als zaagsel. Ik weet niet hoe jij uitmest, maar misschien is dit een idee?

De Tinker van een kennis staat op zaagsel, maar doet alles netjes op 1 plek, dus uitmesten is vrij makkelijk en ze doet heel erg lang met schoon zaagsel

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:21

Ik denk dat je weinig aan kunt doen, het ene paard is netter als het andere. Misschien dat een goede afvoer scheelt, maar dan moet je de hele bodem aanpassen.
Mijn paard heeft een tijdje op een aangestampte zandbodem gestaan en dat was erg fijn. Je had nergens urine liggen, en je rook ook nooit iets.

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:05

Toen hij op stro stond deed ik iedere dag de hele stal leeghalen en dan een plak of vier schoon erin, later potstal geprobeerd te maken door 2 pakken stro erin te doen en alleen drollen mesten en wat schoon erover, gevolg na 1 dag nog een drijfnatte stal en dat werd hem dus niet toen van ellende dus vlas, elke dag de drollen wippen met een zaagsel greep (zoveel mogelijk eruit dus ook de kapot gelopen drollen) maar na een dag of 3 vertoont het vlas al een behoorlijk natte kleur en na een week kan ik dus over de hele breedte van de stal (4 meter) een baan van ongeveer 40 cm breed weghalen omdat dat al rood verkleurd en dus nat is.

Dus kort gezegt vlas werkt wel goed want het neemt het vocht erg goed op maar is gewoon voor mij vreselijk duur in gebruik omdat ik er toch iedere week wel 1 tot 2 nieuwe zakken bij gooi met het opnieuw opvullen en het dagelijks strooien van een droge toplaag.

Daarnaast maak ik er zelf natuurlijk wel een probleem van maar ik wil ook niet in een pisbed slapen dus mijn beesten hoeven dat ook niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:11

Jaaa ook ik ken ook paarden die op vlas staan en dat neemt idd heel goed vocht op!! Nou ja heb er verder ook niet zo veel verstand van, maar wel een vervelend probleem! Nou ja, succes er verder mee, misschien kun je toch beter ander strooisel proberen. Zaagsel werkt volgens mij ook erg goed.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:12

Zijn je matten niet gewoon verstopt? Ik zal toch nog die andere matten erop leggen, want dan heb je dubbel en ze kosten geloof ik maar een 10tje per stal

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 12:33

Barvrouwke schreef:
Zijn je matten niet gewoon verstopt? Ik zal toch nog die andere matten erop leggen, want dan heb je dubbel en ze kosten geloof ik maar een 10tje per stal

heb glad rubber op de vloer vandaar dat het vocht gewoon met het strooisel in aanraking komt.

Maar die matten waar je overspreekt zijn dat gewoon van die deurmatten die je bij de bouwmarkt koop of zijn die speciale en waar zou je deze eventueel kunnen kopen?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:37

sume schreef:
Oke ik begrijp het al tot nu toe heb ik dus gewoon pech, de poep naar 1 plek verplaatsen heb ik dus 3 maanden volgehouden, telkens 1 drol op die plek neergelegd, helaas geen succes.Daarnaast gaan ze bij mij elke dag naar buiten van ong. 9.00 uur tot ong. 16.00 uur en dan doet hij dus bijna niks, hij bewaart het echt voor de nachten.
Potstal opbouwen gaat dus niet binnen 1 nacht is de hele stal drijfnat.
Heb rubber op de grond en een afloop naar voor in de stal voor de urine dus komplete stal wordt nat.
De fjord die we hebben is wel lekker schoon alles achterin en 1 plas plek dus daar heb ik geen probleem van maar de ruin is een ramp.
Heb in het verleden andere ruinen gehad maar die waren lang niet zo vies als deze.

Vraag me af of het door zijn deken komt dat ie zo vies is, hij is dus van jongs af aan een deken gewend en zomers gewoon in het land, dus zelf merkt hij er weinig van dat hij vies wordt.

Ik wil wel geloven dat het geen succes is aangezien t zijn eigen box en zijn eigen mest is, blijft meneer vast overal keutelen.

Wat je dan beter kan doen, in een schone box op een plekje mest van een ander paard neer leggen. wanneer je paard zijn box in komt ruikt hij de vreemde mest en in de meeste gevallen gebeurt het dat ze er dan naast of overheen gaan mesten.

Zo heb ik mijn merrie destijds ook "netjes op stal" gekregen.

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:42

Bij ons kun je die krijgen bij de betere paardenwinkel,
en het is niet zo duur.., bij ons ong, 25 per stal, van 3.5 bij 3.5

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:56

sume schreef:

Daarnaast maak ik er zelf natuurlijk wel een probleem van maar ik wil ook niet in een pisbed slapen dus mijn beesten hoeven dat ook niet.

DIEREN zijn GEEN mensen.

Ik heb ook een vies paard, maar sinds kort mest ik maar 2x per week uit. Dan gaat echt bijna alles eruit. De overige dagen strooi ik op.
Ik begin altijd met een flinke laag.
Mijn paard is nu toch schoner en droger dan voorheen. Hij heeft nu, zeg maar, een betere onderlaag door niet al te schoon stro.Het stro dat al wat vochtig en uit elkaar gelopen is, neemt beter vocht op. Hij poept wel overal, dat is jammer..... Ik troost mezelf met de gedachte, dat hij zo wel een warme onderlaag heeft gecreeërd.
Mijn paard staat in een buitenbox, er is niet zo'n goede bodemafwatering.

Welke matten bedoel je, Elienn? Hebben die ook nut bij een stal die slecht afwatert??

favourite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:26

Het is inderdaad zo (mijn ervaring) dat je soms het beste de stal eens flink vies kan laten worden, worden paarden zelf vaak schoner van. Verder gebruiken wij ook vlas, ook omdat het meer opneemt. Ik heb wel gemerkt dat je met een dikke laag moet beginnen en het natte er niet te snel uit moet halen, moet echt een matras worden. Ik snap trouwens niet goed dat je zegt dat het zo duur is, ik vind het in verhouding tot stro een stuk goedkoper, minder afval en het stinkt een stuk minder. Misschien kan je ergens anders aan goedkoper vlas komen?!

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:12

Bedankt voor alle tips.
Graag wil ik even terug komen op het feit dat ik vlas vrij duur vind.
Ik heb namelijk alleen in meneertje zijn stal de afgelopen maanden al ong. 30 zakken gebruikt en dat keer gemid. 5 euro vind ik een fors bedrag wel moet ik erbij zeggen dat er 5 a 6 zakken nodig zijn om de stal opnieuw te vullen na een algehele schoonmaak de stal is nml. 4x4 meter.
Volgens de leverancier kun je ongeveer 10 weken het vlas gebruiken dat zou bij mij dus betekenen ongeveer een zak of 13 per 10 weken aan opvullen en bijstrooien, alleen ik verbruik er dus 30 in de 16 weken dus bijna het dubbele.
Stro daareen tegen verbruik ik wel veel maar is veel goedkoper in aanschaf voor mij doordat het rechtstreeks van het land komt en ik het niet bij de vakhandel hoef te halen.

Maar goed ik blijf dus voorlopig met vlas aan de gang want het is echt droger en het afval is idd. ook minder en de tip om mest van een ander erin te doen ga ik ook proberen, baat het niet schaad het niet toch?

anita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:18

Wij hebben onze pony geleerd om in een emmer te plassen. En dit werkt super!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:31

Ik gooi nu ook alle poep in één hoek.
Anouar z'n favoriete plek om te poepen is in z'n hooi en dan lust hij dat niet meer.
Dus ik probeer hem nu te leren dat hij in één hoek moet poepen

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:36

Ik zou het zoals Ellepel aanpakken!