paard heeft tong kapot gebeten onder het rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

paard heeft tong kapot gebeten onder het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:33

Vrijdag had ik les en aangezien mijn paard bijna 5 is gaat hij nu wat harder aan het werk Hij kwam in het begin aardig in verzet omdat hij natuurlijk liever rustig aan doet en toen hij na ging geven zag mijn intructrice dat er wat bloed aan zn lippen zat (met het schuim vermengt) hij had dus op zn tong gebeten.

hebben jullie dit weleens mee gemaakt? vond het best wel zielig

hij had er verder geen last van, heb zn mond gespoelt met water en daarna at hij gewoon zn brokken op.

hij deed trouwens wel super goed zn best en liep verder ontzettend fijn!

_Simone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:20

Heb dit zelf nog nooit meegemaakt maar denk dat het niks is om je zorgen over te maken: hij zal inderdaad per ongeluk op z'n tong hebben gebeten net als wij dat ook wel eens kunnen doen. Gelukkig genezen wondjes in je mond altijd heel snel .

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 07:52

Ik heb dit wel een keer eerder mee gemaakt. De persoon die toen het paard reed was erg hard in de mond. Het paard was onwijs gespannen en heeft haar tong en lip toen kapot gebeten. Persoonlijk vond ik dit echt niet kunnen.
Nu zeg ik niet dat jij hard bent in de mond. Je vraag was of iemand het wel eens had meegemaakt en ik heb het wel eens mee gemaakt.
Het kwam door spanning. Dit had jouw paardje ook als ik het zo lees. Volgende keer misschien toch ietsje rustiger oppakken.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:20

Welk bit heb je? Is het bit niet te scherp waardoor je wondjes krijgt? Bij een gebroken/dubbel gebroken trens kan ook de tong tussen de trens komen, en daardoor gaan bloeden (spreek uit ervaring)...

unamie

Re: paard heeft tong kapot gebeten onder het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:46

het kan idd zijn dat ie een keer op zijn tong heeft gebeten
maar het kunnen ook scherpe haken zijn op zijn kiezen
mijn paard moet elke 8 maanden naar de kliniek om haar gebit te laten vijlen
ze heeft dan elke keer flinke haken (komt ook omdat ze nog aan het wisselen is)
als een paard in verzet is heeft dat eigenlijk altijd een oorzaak
een gezond paard zonder lichamelijke klachten en een goed passend (maat) zadel heeft weinig reden om in verzet te gaan
daarom vind ik het verstandiger om deze zaken eens goed na te laten kijken

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:30

Bij ons op stal was dr ook een die dat had, ze dachten dat hij elke keer op zn tong beet maar toen de tandarts kwam bleek hij gigantische haken te hebben en daardoor ging zn hele, hoe noem je dat, wangbinnenkant ofzo kapot.
Dus misschien toch even na laten kijken?

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 10:39

Mijn paard is vorge maand nog naar de tandarts geweest en toen zijn de haken weggeveild dus dat is het niet.
Ook kan ik van mezelf zeggen dat ik absoluut geen harde hand heb, mijn paard is ook super zacht in de mond en ik rijd hem met een zachte hand! Ik rijd hem met een dubbelgebroken knevel trensje ook een heel zachte bitje dus en er ligt een goed passende kn op dus dat is het probleem ook niet

Onder het rijden was hij zeker niet gespannen maar ik raakte nu met rijden spiertjes die ik anders niet raakte vandaar het verzet, hij was gewoon goed aan het werk

toch vind ik het vreemd dat hij op zn tong heeft gebeten, misschien perongelijk.

zou graag meer ervaringen horen om te kijken of er iets vergelijkbaars bij zit

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:48

Mijn paard ooit ook wel eens op haar tong gebeten met rijden.
Net op een randje, maar dat bloedt dan ook gelijk flink...
Geen diee hoe dat kwam, ze heeft er ook nooit meer last van gehad...

Ik schrok er toen behoorlijk van, dacht dat het door het bit kwam ofzo, maar bij nadere inspectie bleek het net een velletje van haar tong te zijn...

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:53

ja, heb ik ook gehad
pony was zo druk ingespannen bezig,
dat het tongetje naar buiten ging en toen beet ze erop
ze heeft er geen last van, ze eet nog, bit gaat er nog in,
niets aan de hand

over het algemeen genezen wondjes in de mond het snelste