Onderlappen onder de bandages

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

orrieborrie

Onderlappen onder de bandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:18

Doen julie bij het bandageren ook onderlappen eronder?
Waarom wel/ waarom niet.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:19

Ik vind bandages ondingen, gebruik ze alleen tijdens transport met onderlappen tot over de kroonrand, verder in de training niet. Wordt veel te warm en ondersteunt te weinig...

#Ymke#

Re: Onderlappen onder de bandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:21

Altijd.. Zelfs onder fleece bandages doe ik onderlappen.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:22

Als ik op stal een paard moet bandageren, doen we er wel onderlappen onder. Het zijn elastische bandages en anders wordt het been afgekneld.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:23

Ik gebruik altijd onderlappen. Onder elk soort bandage, fleece, katoen, elastisch.
Het verdeelt gewoon de druk beter, en maakt ze nog ademender.
Het biedt tevens nog ietsje meer bescherming.
Ik gebruik overigens alleen Eskadron onderlappen.

@Bramblerose: Bandages met onderlap worden niet warmer dan een standaard peesbeschermer van neopreen en plastic.
Bandages zijn van stof, onderlap idem, en stof ademt.
Mocht je je zorgen maken over warmte, kun je juist BETER bandages gebruiken
Maar over de weinig ondersteuning heb je gelijk. Een bandage biedt 0,00% ondersteuing en juist daarom gebruik ik ze.
Mijn paarden lopen lekker op eigen benen, en doen het dan in de ring zonder enige bescherming net zo goed.

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:25

ik gebruik ook ALTIJD onderlappen het is net zoals Skitter zegt! Ze lopen lekker op hun eigen beentjes!

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:27

bandages zijn er voor meer steun, je moet hier onder altijd onderlappen gebruiken... als je dit niet doet, en het klinkt raar, kan je de pezen draaien. vooral als e ze heel erg strak aan trekt... die nieuwe bandages met onderlappen dr aan is dan ook grootste onzin... heeft totaal geen nut... zorg er wel voor dat je onderlappen glad zitten zonder vouwen dr in, dit kan vervelend zijn voor het paard... zorg er ook voor dat de bandages gelijk verdeeld zijn en dat het niet boven aan de pees heel erg dik zit en onder aan de pees heel dun is... bandages mogen ook niet te lang om zitten omdat de pezen er gauw warm van worden en dit is niet goed. zelf vind k peesbeschermers fijner omdat je ze minder snel verkeerd kan gebruiken en het is makkelijker.

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:27

Eigenlijk doe ik het nooit....
Weet ook niet waarom ze liggen gewoon in mijn kast

Denk dat ik te lui ben ofzo

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:32

Vogel schreef:
bandages zijn er voor meer steun, je moet hier onder altijd onderlappen gebruiken...
bandages mogen ook niet te lang om zitten omdat de pezen er gauw warm van worden en dit is niet goed. zelf vind k peesbeschermers fijner omdat je ze minder snel verkeerd kan gebruiken en het is makkelijker.

Hmm, je doet alsof je er alles van weet maar volgens mij weet je vrij weinig over
Bandages bieden nogmaals geen steun. Helemaal niks. Echt waar

Okee, een bandage mag niet te lang om zitten, want ze worden dan te warm, maar je geliefde makkelijke peesbeschermers dan? Of ademen die wel?

Peesbeschermers worden helaas vaker slecht gebruikt dan goed.
Vaak zitten ze niet goed, en worden veels maar ook veels te straks aan getrokken. Bovendien ademen die dus helemaal niet. Liever iets ademen dan helemaal niks.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:48

Gaat het fabeltje weer.... Bandages ondersteunen inderdaad NIET! En het wordt er ook niet warmer onder dan de andere beschermers. Denk je dat die neopreen 3-1 beschermers zo lekker ademen, of een peesbeschermer met plastic buitenkant . Als je bang bent voor warmte bij de pezen (overigens onterecht, want zulke extreme temperaturen dat het schadelijk zou worden neemt het niet aan) moet je met helemaal niks om rijden!

Verder áls je bandages gebruikt, maakt niet uit wat voor, altijd onderlappen eronder. Betere drukverdeling, beter ademend, en je legt ze haast automatisch beter aan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:51

Ik heb Eskadron onderlappen, en die zijn echt superfijn!

Als ik bandageer doe ik dat met acrylbandages met Eskadron onderlappen...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:54

Ik doe altijd onderlappen onder elastische bandages, niet onder fleece.
Heeft het echt nut om onder fleece een lap te doen?
Ik rijd nie veel met fleece bandages, ben gek op elastische

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:14

Ook ik heb er altijd onderlappen onder. Met onderlappen is altijd beter dan zonder. Zoals al gezegd, verdeelt het de druk gewoon beter en door de "nieuwe" ribbelstructuur, wordt het ook minder heet onder de bandages. Ik merk dat echt bij de benen van mijn paard.