Buitenkant van de hoef slijt sneller.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Buitenkant van de hoef slijt sneller.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:05

Hallo,

Het valt me al een tijdje op dat Jolly's hoeven "scheef" zijn.
Ik was er wel al eerder achter dat hij X & iets franse stand heeft, in mijn ogen lijkt dat iig zo.
Voor staat die op ijzers en tijdens het hoevenkrabben zie je ook dat de "buitenkant" van de ijzer meer gesleten is als de binnekant. Aan de buitenkant zie je de nagels zelfs niet meer en de binnenkant wel. De buitenkant is eegaal om het zo maar te noemen.

Bij de achterhoeven zie je duidelijk dat hij scheef staat. Hij staat een beetje scheef. Ik weet het echt niet anders te omschrijven.

Wat zou ik hier tegen doen? Hebben meer paarden (vooral shetlanders) dit? En allemaal van dit soort vragen. Wie o wie kan me vertellen wat er aan de hand is?

Alvast bedankt. Is een beetje vaag verhaal, sorry daarvoor. Ik weet het niet anders te omschrijven.

Groetjes Maaike

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:07

je paard loopt gewoon op de buitenkant van de hoeven. net zoals mensen dat ook kunnen doen.
Gewoon een kwestie van goed bij blijven houden.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:12

Ja zoiets dacht ik zelf ook wel. Alleen hoe kan ik dat bijhouden? Alles op ijzers zetten?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:13

regelmatig laten bekappen en evt als je er handig in bent zelf bij vijlen zodat de hoef recht staat. maar dat moet je natuurlijk niet cm. hoeven doen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:13

Eens voorleggen aan de hoefsmid om de ene kant wat anders te kappen.
Hebben wij destijds ook gedaan voor een jonge pony die wat problemen had aan de schouders en 't werkte prima!

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:16

Marja1988 schreef:
regelmatig laten bekappen en evt als je er handig in bent zelf bij vijlen zodat de hoef recht staat. maar dat moet je natuurlijk niet cm. hoeven doen.

Dat zelf bijvijlen kan/doe ik vaak zelf. Meestal komt 2x per jaar zelf de hoefsmid om helemaal goed te bekappen en voor de rest wordt het door ons zelf gedaan. Alleen omdat Jolly voor ijzers nodig had komt de hoefsmid vaker.
Oké toch bedankt.

yulan schreef:
Eens voorleggen aan de hoefsmid om de ene kant wat anders te kappen.
Hebben wij destijds ook gedaan voor een jonge pony die wat problemen had aan de schouders en 't werkte prima!

Zal het er met hem overhebben! Bedankt.