Lief paard is nijdig paard geworden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ricara

Lief paard is nijdig paard geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:40

Hallo mensen,
ik heb een merrie van 5 jaar die altijd heel lief WAS.
Sinds korte tijd is ze veranderd in een nijdig paard.
Medisch is ze helemaal goed gekeurd, tanden zijn net na gekeken dus dat kan het allemaal niet zijn.

VB:Als je haar opzadelt en haar halster lost doet, draait ze zich om om je een schop te geven en dit deed ze vroeger nooit.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Dank je wel

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:40

Verwend? Of hengstigheid...

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:43

PingWing schreef:

jah mischien hengstigheid???worden ze dan ook niet wat sjagie(weet het niet or ik heb een ruin )maar ik denk niet dat het komt omdat ze verwend is...want dan zouden wel heel wat meer paarden zo worden denk ik haha

Ricara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:44

PingWing schreef:

Hengstigheid is het niet en ze is ook niet plots meer verwend dan de laatste 5 jaar dat ik haar heb

_mrie_Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:53

Misschien van voer verwisseld?
Zadel ligt niet goed?

ik zou het verder ook niet weten..

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:54

Pubertijd?

Edit: Uitleg:

Mijn pony was als 3/4 jarige ook ontzettende deus, heel lief, en kon dr alles mee. En toen van de ene op de andere dag als het ware begon hij te bokken, steigeren, slaan, bijten ens. Toendertijd ook helemaal na laten kijken. Niets aan het handje. DA gaf de schuld aan de hormonen *was nog hengst toen* en pubertijd. Elk paard gaat je op een gegeven moment uit proberen*kweet niet of dit dat ook is*

In dat geval raad ik je aan per aanvang korte metten ermee te maken, evt zweepje erbij en halster om hals laten hangen bij hoofdstel omdoen. Doet ze n poging tot omdraajen, dan krijgt ze n tikje op de schouder/buik/bil, waar je bij kunt komen en wat haar tegen zal houde....

Mss is dat een oorzaak?
Laatst bijgewerkt door PingWing op 19-02-06 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ricara

Re: Lief paard is nijdig paard geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:55

Ik denk dan dat het pubertijd is....

Heeft iemand nog tips wat ik er tegen kan doen?
Moet ik boos worden of lief zijn??

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:55

Als ze ineens is veranderd, dan denk ik ook aan pijn of hormonen.

Het kan te maken hebben met hengstigheid, maar het kan ook zijn dat het zadel niet (meer) goed ligt en dat ze daar last van heeft. Als ze alleen nijdig wordt bij het opzadelen (en misschien ook bij het rijden) dan zou ik het zadel eens laten nakijken.

Of misschien heeft ze last van spieren die onder of vlak achter het zadel liggen. Hoe reageert ze met poetsen?

Ricara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:58

Ze is eigenlijk altijd nijdig... Ook als je haar uit de stal haalt, als je haar poetst, als je haar opzadelt... En dan was vroeger nooit zo

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:01

Ricara schreef:
Moet ik boos worden of lief zijn??

Met mijn paard heb ik de 'afspraak' dat hij best iets eng of vervelend mag vinden, maar daarbij moet hij wel rekening met mij blijven houden. Oren plat en met zijn hoofd zwaaien mag, hoewel ik dan wel reageer met 'rustigggg' of het gewoon negeer. Maar bijten en trappen mag niet, dat is gevaarlijk gedrag en dat straf ik direct af. Hoewel ik in beide gevallen wél op zoek ga naar het 'probleem'.

Als ze tegenwoordig bij alles nijdig is, dan heb ik toch het idee dat ze lichamelijk niet helemaal lekker in haar vel zit. Dan kan alles te veel zijn, iedere beweging en iedere aanraking.

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:01

En mss vaker uit dr stal halen om te tuttelen en te spelen. veel paarden vinden dit ook wel leuk. Ik weet niet of jij je paard er alleen uit haalt om te rijden, maar daarvan kan n paard gaan denken: Alweer werken?! Kheb geen zin. en dan nijdig gaan doen....

Dat is mss ook nog n idee... Meer aandacht geven zonder te gaan werken...

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:03

Misschien komt het doordat jonge paarden, dus ook die van jou, veel afwisseling nodig hebben. Komt je paard elke dag buiten? Wissel je veel af met het werk dat je ermee doet?? Maak je af en toe een buitenrit?? allemaal van die dingen dat een jong paard nodig heft.
Misschien voelt ie zich totaal niet op zn plek op die stal waar je nu staat en vertoond ie daarom dit gedrag?
Maar het kan natuurlijk ook gewoon pijn zijn.. daar worden paarden erg kribbig van.
Let eens goed op als je hem opzadelt of hij misschien daar pijn aan heeft, aan zn rug dus. En als je gaat rijden of ie ook wel helemaal vierkant loopt.