Leren zadel laten verbreden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Leren zadel laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 23:58

Is het mogelijk om een leren zadel te laten verbreden bijv. van medium/wijd naar wijd?

Mijn paard heeft een poosje vakantie (2,5 maand bijna) gehad, nu willen we het weer gaan oppakken. Ze was bijna uit haar zadel gegroeid maar door de lange vakantie is de bespiering ook wat minder geworden bij haar schoft. Nu we weer gaan werken krijgt ze weer meer spieren, vandaar mijn vraag.

Of kan ik beter een ander zadel met een brede boom kopen?

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 01:09

Je kan beter een ander zadel gaan kopen.Want je kan je zadel wel naar een zadelmaker brengen,om hem breder te maken.Maar dan blijft de boom een zwake plek.En heb je dus de kans dat het zal gaan breken.
Kijk anders op www.divoza.com

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 01:14

bovendien denk ik ook nit dat het erg goedkoop is om het te laten verbreden....

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 01:20

sowiezo goedkoper dan een zadeltje.Dat weet ik nog wel.Want dat kon ik ook laten doen door divoza.ipv door de zadel voor op te laten vullen.Maar vondt dat onzin.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:42

je geeft zelf al aan wat de oorzaak is van het niet meer passen. Is tijdelijk dus ik zou je zadel niet laten verbreden.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 14:01

Das duidelijk, ga verder zoeken naar een ander breder zadel.

Bedankt voor de antwoorden iedereen.

taffy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:06

simonezorro schreef:
Je kan beter een ander zadel gaan kopen.Want je kan je zadel wel naar een zadelmaker brengen,om hem breder te maken.Maar dan blijft de boom een zwake plek.En heb je dus de kans dat het zal gaan breken.
Kijk anders op www.divoza.com

hoe kom jij erbij dat bij het verbreden van een leren zadel de boom altijd een zwakke plek zal blijven?

een echt deskundige zadelmaker kan dit zonder dat het zadel hierop achteruit gaat
en het kost dan ongeveer 100-150 euro
dan word de rug van je paard ook opnieuw opgemeten

het feit dat je de topic starter adviseert om naar divoza te gaan zegt al genoeg over jouw deskundigheid wat betreft zadels

ze verkopen wel goede zadels maar aanpassen doen ze niet
en het vullen van een zadel kunnen ze al helemaal niet
bij het zadel van mijn paardje hadden ze verschillnde soorten vulling gebruikt waardoor het ging klonteren
arm paard!!

topicstarter als je een fijn zadel hebt zou ik het zeker door een deskundig iemand laten verbreden

unamie

Re: Leren zadel laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:28

welk merk zadel heb je?
sommige zadels zijn makkelijk te verbreden andee juist weer niet
ik zou de rug opnieuw laten meten en de boom precies op maat laten maken
zelf ga ik altijd naar van Triest in Meppel
das een echte vakman die die ook bomen verbreed

Divoza is een prima winkel... maar heeft helemaal geen verstand van zadels
deze link geeft veel info over passende zadels
http://members.home.nl/zadelherstelleri ... itten.html

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:03

Ook in Hollandscheveld, bij Hoogeveen zit een goede zadelmakerij
zie www.vlietstede.cjb.net

Ze maken daar ook regelmatig bomen breder , ook voor patienten van paardenklinieken. Het is onzin om te zeggen dat je zadel dan in eens een stuk zwakker is geworden. Wanneer dit vakkundig gebeurt, is dat niet zo. Natuurlijk moet je wel met je paard naar de zadelmaker.

Natuurlijk is het wel zo dat bepaalde merken niet of moeilijk breder te maken zijn. Met een KN wordt dat bijv. erg lastig. Die heeft een bacelieten boom.

Bij divoza moet je inderdaad niet zijn voor dit soort zaken

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:35

barrye schreef:
Natuurlijk is het wel zo dat bepaalde merken niet of moeilijk breder te maken zijn. Met een KN wordt dat bijv. erg lastig. Die heeft een bacelieten boom.

Kn kan juist heel goed verbreed worden
wij hebben 2 KN's die verbreed zijn
waren boomaat 29 zijn nu 33 en 34.5
het probleem is alleen wel dat niet iedereen het kan
maar van Triest kan het wel

kieffer is soms wel moeilijk te verbreden

samirah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:02

Ik heb nu een wintec (kunstof) maar die is qua zitmaat net te klein. Het paard past het ook niet meer goed.

Ik ben nu aan het rondkijken naar 2ehands leren zadels en ben erg weg van KN. Kieffer en stubben lijken me ook fijne zadels.

Vroeg me af of het door een zadelmaker verbreed kon worden. Bij ons in de buurt zit Wentink die schijnt ook vrij goed te zijn.

Hoe zijn jullie ervaringen met andere zadelmakers uit omgeving oost-achterhoek. Of die daar aan huis komen natuurlijk.

Komt van triest ook aan huis of moet je daar naar toe?

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 07:55

Ja hoor dit kan zeker wel. Volgende week komt Tom van de Brink bij mij op stal om mijn zadel breder te maken. Mijn merrie is ook erg gegroeid en het zadel past absoluut niet meer. Verschillende mensen op stal heeft hij al geholpen.
Je bent trouwens goedkoper uit dan dat je een nieuw zadel koopt en het voordeel is dat als je het laat verbouwen je altijd een goed passend zadel hebt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:32

als je een nette KN kieffer of passier koopt (liefst van een jaar of 10 oud) dan kun je die makkelijk laten verbreden
van Triest komt soms wel aan huis, maar heeft zelf geen auto dus dat kan wel eens lang gaan duren......
zelf ga ik er altijd met de trailer heen en het is voor mij ook 2½ uur rijden en weer 2½ uur terug
maar ja je moet wat over hebben voor een goed passend zadel

Tom van de Brink is trouwens een oud leerling van van triest en hij komt wel aan huis
ik zou zelf niet zo snel naar een andere zadel maker gaan
omdat ik zeker weet dat van Triest supergoed werk aflevert

als ik een 2e hands zadel koopt laat ik het altijd eerst "keuren" door van Triest voordat ik het zadel definitief koopt
zodat ik zeker weet dat de boom niet gebroken is o.i.d.

even een paar voorbeelden
mijn bijna nieuwe Kn zadel bouwjaar 94 (gekocht via marktplaats) koste 700 + 130 verbouwingskosten totaal dus 830 euro
daarvoor heb ik dan wel een nagenoeg splinternieuw zadel op maat gemaakt
Afbeelding

de zgan bruine KN bouwjaar 92 van mijn dochter koste in totaal 875 inclucief verbouwing ook gekocht via marktplaats
Afbeelding

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:20

Aan zoiets zat ik inderdaad te denken, je komt niet vaak brede KN's tegen namelijk.

Je komt genoeg fijne zadels tegen maar die passen dan weer net niet zonder eventuele aanpassing.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:16

Wij gaan altijd naar Tom (of tom komt naar ons). Voor zover ik weet zijn makkelijk te verbreden: Zadels met een houten boom.
En qua merken: JC, Rossner, Stubben, BR (al weet ik niet of het allemaal is). Naja Wintec heeft gewoon bredere bomen die er in gezet kunnen worden (las nu zelfs extra extra breed etc)...

Hier kost verbreden 110 euro!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:55

Ik heb ooit een Kieffer Aachen laten verbreden, ging prima! Dus het kan inderdaad, hangt wel van de soort boom af, dus het kan niet bij ieder merk. Een goede zadelmaker kan je daar meer over vertellen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:52

Ik zou iig niet naar divoza gaan, die hebben helemaal geen verstand noch kennis van goed passende zadels. Daar past "alles goed" zolang je maar bereid bent te betalen, de rest intresseerd ze weinig.

Zoals unamie zegt, ga naar een ervaren zadelmaker

samirah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 01:49

Als ik het doe ga ik zeker naar een ervaren zadelmaker. Bij zadels vermaken denk ik zeker niet aan divoza en soortgelijke winkels.