Barefoot cheyenne

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Barefoot cheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 20:07

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel en boomloos rijden spreekt me wel heel erg aan. Ik vroeg me af wat de ervaringen zijn met de singel en de pads e.d. Het zadel is, toegegeven, helemaal niet duur. Maar als je de singel en de pad e.d erbij moet nemen, dan kom je toch wel heel wat hoger uit. Ik vroeg me af of er mensen zijn die gewoon met een normaal dekje eronder rijden en geen problemen hiermee hebben en of je ook een andere singel en beugels kunt gebruiken (dan zou ik m'n oude nog gebruiken, al verwacht ik dat dit niet kan). Verder zou ik graag wat ervaringen horen over het aanvragen van het testzadel, krijg je dan echt alles compleet? En wat zijn fenders en al die andere dingen die erbij horen? Mijn eigen zadel is te klein geworden (ben van maat 38 naar 40 gegaan), nu las ik dat je met broekmaat 42 pas een maat 2 moest nemen. Maar ik ben bang dat maat 1 ook niet goed ligt, omdat dat tussen de 38 en 40 is en ik heb toch wel 40. Dus denk dat ik dan beter maat 2 kan nemen, zodat ik wat ruimte overhou? Ik ben een echte leek op het gebied van tuigage vandaar al deze vragen!

Alvast bedankt!

Tanja

Re: Barefoot cheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:30

Andere singel kan je wel gebruiken maar een gewoon dekje kan ik je echt afraden.
Een boomlooszadel is plat aan de onderkant (ligt er een beetje aan welk merk je neemt natuurlijk maar gezien je het over de BF hebt) zou je een gewoon dekje gebruiken heb je totaal geen schokdemping onder je zadel en i.v.m. het ontbreken van inlages in het dekje ligt het hele zwikkie dus ook nog rechtstreeks op de ruggengraat, geen ruggengraatvrijheid dus, geen goed plan dus

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:45

een boomloos zadel is echt een genot om in te rijden, en je kunt er gewoon je eigen beugels, riemen, en singel bij gebruiken, heb ik zelf ook geprobeerd. het is wel het beste om een speciale pad te gebuiken, om de reden die t@nj@ aangeeft, mijn dochter heeft maatje 36/38, en zij zit prima in de maat 2, de maat 1 vond zij net niet lekker. zelf heb ik maat 40/42 en de maat 2 is voor mij ook perfect.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:53

Ik heb er een gewone neopreen dressuur singel, gewone engelse beugelriemen en engelse beugels aan. Gaat prima.
Je moet er wel een pad bij nemen. Zonder die pad verknal je de rug van je paard, om het maar even grof te zeggen.

Als je een testzadel besteld krijg je een zadel, pad, beugels, singel en twee soorten fenders (beugelriemen, lange en korte)

Als ik jou was zou ik een maat 2 nemen. Ik heb broekmaat 34/36 en een barefoot maat 1, het past goed, maar m'n kont moet niet teveel groeien (goede stimulans )

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:06

hoi,
Ik heb zelf ook een BF cheyenne die ons erg goed bevalt. De vragen die je hier stelt kun je eigenlijk ook wel terug vinden op de site van boomloosrijden.nl reacties die erop staan zijn gewoon eerlijk gegeven, staan ook enkele bokkers op is me opgevallen.
Ik zou absoluut het dekje erbij nemen, je moet het als het ware als onderdeel van het zadel (en de werking) zien en niet als alleen maar een dekje.
om kosten te sparen kun je er best een andere singel aandoen, bv een dressuur of ''banaansingel'' mijn haf heeft erg weinig (lees geen) schoft en met de BF singel schuift het zadel toch een stuk minder bij het opstappen!
je zou er ook je eigen stijgbeugels aandoen, ik heb zelf gekozen voor de fenders (stijgbeugelriemen) omdat die een andere vorm hebben en me erg veel steun geven bij het lichtrijden en lekkerder aanvoelen aan mijn benen. er zitten nl geen kniewrongen aan het zadel en door de fenders zit het toch een stuk prettiger.

je kunt het natuurlijk altijd later na wat sparen erbij kopen en eerst dus alleen het zadel plus pad kopen.
je kunt bij het testzadel ook even proberen hoe het rijd als je je eigen stijgbeugelriemen en beugels eraan doet, ik vind het niet prettig maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.

voor een testzadel betaal je alleen de verzendkosten, je krijgt het zadel (compleet) binnen en mag het een week geloof ik houden en dan verstuur je het zadel naar een volgend testpersoon (net als jij dus) het adres waar je het heen moet sturen krijg je meegestuurd en die kosten van het verzenden betaal jij dus. Het proberen waard dus.

ik zou echt eens op de site gaan kijken, daar staat eigenlijk alles op en je kunt daar gewoon je vragen stellen, je krijgt binnen 24 uur reactie op je vraag.
dame van de site is zelf trouwens ook een bokker.

hoop dat je zo wel genoeg info hebt!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 17:07

Hartstikke bedankt voor de reacties. Dan ga ik de pad zeker ook aanschaffen als het zadel me bevalt na testen. Bij het testzadel zal ik het ook eens proberen met eigen beugels en singel e.d. Ik denk idd dat ik het eerst dan even probeer met zadel + pad en dan kijk of dat goed gaat met eigen singel en beugels. Maar die fenders zijn dus eigenlijk de beugels (die aparte die je ziet op de foto's)? En zal ook maat 2 aanvragen als testzadel, dat verwachtte ik al wel dat ik die nodig had.
@ Pluizebol: mijn Haf heeft ook erg weinig schoft, en het zadel dat ik nu heb schuift ook altijd. Moet zelfs vaak iemand hangen als ik moet opstijgen Daar heb ik geen zin meer in, dat zou dus met de BF singel opgelost kunnen worden? Dan vind ik het zeker een aanwinst namelijk.
Eerlijk gezegd stond er trouwens zoveel info op de site van boomloosrijden, dat ik geen email-adres o.i.d tegengekomen ben (waarschijnlijk overheen gekeken) Het was me ook opgevallen dat er eerlijk advies op gegeven werd, maar kon dus geen adres vinden om daar de vragen te stellen dus vandaar dat ik het hier gedaan heb!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:13

Ik moet wel met gewone beugelriemen rijden omdat de fenders te lang zijn voor mijn korte pootjes Zelfs met de korste kon ik niet eens met m'n tenen in de beugels.

Bij mijn vorige zadel kon ik ook nooit op stijgen zonder dat het zadel richting buik schoof. Met dit zadel kan ik wel normaal op stijgen, en ik heb geen speciale singel

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:36

Okee dat hoeft dus niet perse aan de singel te liggen, maar gewoon aan het zadel! Dat is mooi Ik heb ook wel hele korte pootjes . Dan weet ik wel zeker dat ik die fenders niet pas Dan dus maar gewoon alleen het zadel en pad aanschaffen.

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:26

hoi,
het schuiven wordt niet met de singel opgelost hoor! Het is wel een stuk minder, ik heb er nog een soort antislippad bijonder liggen en nu gaan het goed. De BF singel heeft een andere vorm als een gewone singel, de BF is zoals je op de site wel kunt zien in het midden breder, er bestaan ook wel net zulke dressuursingels geloof ik. gewoon even rondneuzen en kijken wat dat dan kost. de BF singel kost geloof ik iets van 60 euro (vast niet meer) en is van leer.
De fenders zijn de stijgbeugelriemen en daar zitten al een soort van westernachtige beugels aan, je kunt hier niet je eigen stijgbeugels aanhangen, dat past niet, de beugelriem is te breed voor het gaatje in je huidige stijgbeugel
Er zijn korte fenders (voor korte pootjes ) en lange fenders, ik ben 1.73 en heb de lange die prima zitten.
Bij het testzadel zitten de lange en de korte zodat je kunt kijken welke jou het beste passen.
Ik heb zelf geen testzadel aangevraagd omdat ik dat te lang vond duren en heb gelijk het zadel en alles erop en eraan besteld (hoezo ongeduldig) en heb er geen moment spijt van gehad.
achteraf gezien had ik liever wel de bruine gehad ipv de zwarte omdat die niet supermooi zwart is maar een beetje grijzig maar dat is mijn eigen schuld. Ik heb verder niets te klagen over rijplezier,kwaliteit of service.
Leuk dat je ook een haf hebt,die van mij liep kort (hoe zeg je dat, ehm..geen ruime passen zeg maar, had het idee dat zijn schoudervetkwabjes tegen het zadel kwamen, met de BF loopt ie echt veel ruimer en dat is niet overdreven!) met de Bf heeft ie veel meer schoudervrijheid vind ik. Zijn lopen is er door verbeterd, toch een leuke bijkomstigheid!

info kun je vragen als je de site opend, er staat dan bovenaan de site iets van barefoot info/bestellingen ofzo.
je krijgt binnen 24 uur antwoord op je vragen.
succes ermee!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 10:00

Dank je wel voor je reactie, ik zal daar dan zeker nog info vragen.
Mijn Haf loopt niet echt kort, maar wel over zijn tempo (moet 'm echt altijd terugnemen in stap, door heel veel figuren en overgangen te rijden). Ik had het idee dat dat ook kan liggen aan het huidige zadel, hopen dat dat ook gaat verbeteren dan

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:35

De pad móet je erbij nemen, maar dat had je vaak genoeg gehoort denk ik Je kan wel een normaal dunne kwaliteit dekje eronder doen, zodat de grandeur niet vies wordt en je deze dus ook niet (zoveel) hoeft te wassen, dan gaat ie weer langer mee moet je wel even proberen of dat bij je paard wel kan, maar als die een beetje een diepliggende ruggengraat en niet zoveel schoft heeft gaat dat meestal wel goed

De barefoot singel helpt wel tegen schuiven hoor!

Ik rijdt op mijn eigen paard met de Barefoot en de barefoot singel, wel met normale beugels. Nou rijdt ik met dat zadel ook op een paar andere paarden, waaronder een 3 jarige paint horse.
Deze is gigantisch rond, geen schoft, en álles schuift bij haar. Nou gebruikte ik bij haar dus elke keer mijn neoprene dressuur singel en een ander dekje, omdat ik niet wil dat mijn paard dezelfde gebruikt. En met een neoprene singel schuift de BF dus wel, tenzij ik nog 3 x aansingel, dan blijft ie aardig liggen.
Maar nou had ik laatst de Barefoot singel erom, omdat het even niet anders kon en ik moest hem toch al schoonmaken, en na 1 x aansingelen lag het zadel al gigantisch vast! Dus ja, tegen schuiven werkt het wel!

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:17

Mijn paard heeft een behoorlijk hoge schoft én een wat zakkende rug, hij is 20 jaar. Ik heb een Barefoot voor hem, juist daarom! Je kunt er een hogere pommel (voorboog) in doen of als je een extreem breed paard hebt, een bredere! Ideaal.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:13

Ja die pommel kwam ik ook niet helemaal uit Misschien krijg je meerdere om te proberen bij het testzadel, maar ik zou niet weten welke ik anders zou moeten gebruiken. M'n paard heeft een lage schoft en een iets ingezakte rug (niet extreem). Het is wel een Haf, dus zal wel een brede pommel nodig hebben?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:14

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 00:16

Bij mijn pony is het schuiven door de Bf singel niet opgelost, zoals ik al zei is het wel een stuk minder en helpt het dus wel maar het is geen wondersingel