Paard wordt te dik, wat eraan doen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Paard wordt te dik, wat eraan doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 19:25

Het gaat hier om een 4,5 jarige ruin 1.72 mt. Heb al 3 maal van verschillende mensen te horen gekregen dat hij te dik is voor een sportpaard . Het zou beter zijn als hij wat kilo's afvalt. Maar hoe?? Hij staat momenteel veel op stal (stro), krijgt 3 maal per dag een flinke berg met voordroog en daarbij krijgt hij 2 maal per dag 1 kilo sportbrok. Hij komt niet op het gras, over 2 maand wel weer . Alleen dan is de kans groter dat hij nog meer kilo's aankomt, terwijl ik hem graag wat slanker wil hebben. Hij wordt op het moment 4 keer per week gereden, dit wordt straks wel wat meer. Wie heeft een tip om hem weer in zijn oude lijn terug te krijgen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:29

Nou gewoon minder hooi voeren en een goede bewegings schema maken (niet de hele dag op stal dus, maar lekker in de wei)

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:31

Eet hij veel van zijn stro? Misschien is het dan een idee om hem op een andere grond te zetten of minder hooi bij te voeren.
En natuurlijk veel bewegen.

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:32

Ik zou hem minder brok geven en inderdaad niet de hele dag op stal maar lekker naar buiten. Meer rijden lijkt me gezien zijn leeftijd niet aan de orde.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:33

hij is 4,5? :S

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:34

misschien heb je hier wat aan:

om je paard te laten afvallen kun je een afname in krachtvoer laten samengaan met een toename aan beweging. Voer alle veranderingen wel langzaam door, want als een paard te snel afvalt, kan er te veel vet in het bloed komen (hyperlipamie). Dit kan leverbeschadigingen veroorzaken en het paard kan heel ziek worden. Paarden die bijvoorbeeld 3 kg krachtvoer per dag krijgen, mag je om de vijf dagen 0,5 kg minder geven. Daarnaast hebben deze paarden meer ruwcor nodig. Vervang bijvoorbeeld 1 kg krachtvoer door 1,5 kg grofstengelig hooi.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:34

Misschien om hem basisbrok te geven ipv sportbrok. Of is het écht een sportpaard? En proberen om hem er elke dag uit te laten komen. Ookal is het maar een half uurtje longeren aan de pessoa, dan vliegen de kilo's eraf .

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:39

Suzanne_k schreef:
misschien heb je hier wat aan:

om je paard te laten afvallen kun je een afname in krachtvoer laten samengaan met een toename aan beweging. Voer alle veranderingen wel langzaam door, want als een paard te snel afvalt, kan er te veel vet in het bloed komen (hyperlipamie). Dit kan leverbeschadigingen veroorzaken en het paard kan heel ziek worden. Paarden die bijvoorbeeld 3 kg krachtvoer per dag krijgen, mag je om de vijf dagen 0,5 kg minder geven. Daarnaast hebben deze paarden meer ruwcor nodig. Vervang bijvoorbeeld 1 kg krachtvoer door 1,5 kg grofstengelig hooi.

Ik dacht dat paarden niet zozeer dikker werden van krachtvoer maar juist van ruwvoer. Dus het minderen van krachtvoer en het opvoeren van de beweging lijkt me een rare combinatie. Maar goed, ik kan er best naast zitten.

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:40

dit heb ik gelezen in een boekje met informatie over het voer van je paard dus lijkt me dat het wel klopt.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:49

dan heb ik niets gezegd

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 19:52

Ik wil hem niet minderen in brokken. Hij moet wel de nodige energie eruit kunnen halen. Het is een groot jong paard, dus dat heeft hij zowel voor de groei als voor het werk wel nodig. Hij eet niet veel van zijn stro, de stal is altijd goed gevuld en blijft ook goed gevuld. Daarnaast vind ik het omdat hij dus niet buiten kan de winterdag het fijner als hij op stro staat. Ik probeer hem 2 keer per dag eruit te halen, maar het grootste gedeelte van de dag staat hij binnen (ik weet dat dit niet de ideale oplossing is) Ik dacht er dus ook aan om hem te minderen in het hooi. Op dit moment kan hij niet volledig in training omdat hij wat hoest, maar voorheen was hij ook al wat aan de dikke kant.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:07

allegro schreef:
Ik zou hem minder brok geven en inderdaad niet de hele dag op stal maar lekker naar buiten. Meer rijden lijkt me gezien zijn leeftijd niet aan de orde.

Amen

Overigens, doe eens een foto. "men" kan wel roepen dat ie te dik is, maar IS dat ook zo? Bovendien, in de winter mogenze van mij best iets steviger zijn, hebben ze wat bij te zetten als het opeens kouder wordt, hoef je niet gelijk met (meer) dekens te gaan slepen.......

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:09

voordroog is vetter dan gewoon hooi dus evt overschakelen
2 kg sportbrok voor een paard wat 4 x per week iets doet is ook vrij veel

dus of minder vet voer (voordroog) of meer bewegen

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 20:47

Zal morgen eens een recentere foto plaatsen. Ik zelf vind het wel meevallen. Maar omdat diverse mensen er al eens een opmerking over gegeven heb, ga ik twijfelen.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 20:49

Ik vind zelf dus 2 kilo brok niet teveel. Waar moet hij anders zijn energie voor groei en beweging vandaan halen?? Daarbij is hij ook flink aan de maat.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:36

Voor een paard wat vrijwel niks doet vind ik 2 kilo brok veel, althans 4 keer in de week trainen!!
Brok verlagen ruim de helft, hooi zeker niet verlagen. Ik ben een ontzettende voorstander van onbeperkt hooi voeren. En paard gewoon lekker op stro laten staan, vooral als ie veel op stal staat, is stro fijn voor em. Als je 'em dan ook nog zijn stro afneemt door vlas te nemen bijv EN hooi/voordroog (of wat kreeg hij) verminderen, dan gaat ie zich de rambam vervelen.
Misschien optie om hem intensievere training te geven tijdens die 4 keer trainen per week in combi met minder brok??

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 21:59

Ja, en zijn energie om die intensievere training aan te kunnen?? Waar moet hij die in godsnaam vandaan halen, als hij maar minder brok krijgt??

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 22:00

Bedoel dus en intensiever trainen met minder brok als hij nu heeft??

ellepel

Re: Paard wordt te dik, wat eraan doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:50

niet zo moeilijk:

iets minder brok, in plaats van 2 kilo geef je 1,5.
en inplaats van elke keer een hele dikke bult voordroog, geef je een minder dikke bult voordroog.

afvallen duurt even, net als bij mensen, maar na een week of drie.vier moet je wel verschil zien

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:05

Paarden worden niet dik van krachtvoer maar van hooi.Twee kilo bix is mijns inziens zeker niet te veel voor een paard van1.72 en vier jaar oud.Wat je zou kunnen doen is gedorst hooi geven i.p.v kuilgras.Daar zit minder voeding in en daar mag je meer van voeren.Als je hem dan op mot of iets dergelijks zet,heeft hij toch iets te knabbelen.Stro worden ze n.l erg dik van.Maar als je zodirekt je paard meer gaat rijden zal hij vanzelf vet in spiermassa gaan omzetten.