Jonge kinderen (onder 6) en paardrijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Jonge kinderen (onder 6) en paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:59

Ik vroeg me af hoe bokt erover denkt.
Kinderen onder de 6 die paardenrijden
Mijn oppaskindje en grote (kleine) vriend van 2,5 jaar rijd op de shetlander bij ons op stal.
Nouja rijden, hij mag er op de zaterdag altijd even op
Eerst was hij het na 10 minuten zat, maar het word steeds langer
Maar hoe denken jullie erover?
Vinden jullie adt het wel kan, of vind je dat het echt niet kan!

Edit: De shet bij ons op stal word altijd vastgehouden als er een kleintje opzit! En het is een schat van een pony!
Laatst bijgewerkt door Renske_W op 18-02-06 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:01

ach als het een lieve pony is en er is iemand om het goed in de gaten te houden... waarom niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:01

Ik denk dat het wel kan, maar ik zou toch de shet vast houden met longeerlijn of wat dan ook.

Anoniem

Re: Jonge kinderen (onder 6) en paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:07

schijnt heel slecht voor de heupjes en bekkenstand te zijn.Maar mijn dochter heeft er ook altijd even opgezeten.Ik denk dat daar het verschil zit even er op zitten of echt rijden.
Het is met jonge kinderen net als met jonge paarden hun beenderen en groei schijven zijn nog volop in ontwikkeling.Ik heb de lessen met moeite kunnen uitstellen tot net voor ze zes werd.Daarna is ze er een paar keer goed af gekukeld de eerste keer een gebroken arm,de tweede keer een gebroken schouder.Toen heeft het tot haar 8ste geduurd voor ze er weer op durfde.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:09

Als het niet te vaak en te lang gebeurt kan het eigenlijk wel! maar je moet heel erg op passen met kleine kindern omdat ze nog zo in de groei zijn, daarom mogen kinderne meestal ook pas vanaf 6 op de manege terecht omdat hun bekken nog niet stabiel zijn en dus erg kunnen vergroeien.. als het bij 1x in de week kwartiertje blijf ong kan het denk ik niet zoveel kwaad! dede ze bij mij op stage ook welles met meisje van 4 afentoe lkkr wandelen met de pony(meisje erop)

Amor_Amor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:21

2,5 jaar vind ik erg vroeg om het kindje erop te zetten en mee rond te stappen.
Als klein meisje zat ik ook wel voorop bij mijn zus op haar pony. Maar echt rijden deed ik niet, ik ging 1 keer in de week op les toen ik bijna 4 was. (rondjes stappen en appels plukken).

Ik hoor vaak dat het niet goed is om kinderen op zo'n jonge leeftijd op een pony te zetten, maar daar weet ik zelf verder niets van.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:22

het is heel slecht voor de heupen!!
mijn zoontje is nu bijna 4 maar langer dan 10 à 15 minuten per week mag hij er niet op van mij, hoe leuk hij het ook vind.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:25

Ik kreeg op m'n 3e al 1 tot 2 keer in de week een uur los 'les' op 'n shetje. Tuurlijk ben er ik een aantal keer afgevallen, nooit iets gebroken en nooit bang geworden. 'Je bent pas een échte amazone als je er een keer langs gelegen hebt' is mij altijd verteld. Verder heb ik er niks aan overgehouden wat bekken of heupen betreft alleen een ernstige paardrijverslaving

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:27

Mijn nichtje is nu 5 (wordt in september 6), en krijgt 1x per week 10 minuten les. Ze rijd op een haar eigen shetje, eerst vijf minuten aan de longe en daarna nog even los. Langer dan hooguit een kwartier kan ze niet volhouden, dan is de concentratie kwijt. En soms mag ze nog even op de friezen van haar moeder zitten.

@ Loezoe, tegen mij zeiden ze ook altijd dat je pas een échte amazone bent als je er 7x af was gevallen

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:31

lienow schreef:
@ Loezoe, tegen mij zeiden ze ook altijd dat je pas een échte amazone bent als je er 7x af was gevallen

Die heb ik zeker wel gehaald

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:36

lienow schreef:
ze ook altijd dat je pas een échte amazone bent als je er 7x af was gevallen

Whaha, ik rij al 8 jaar en ben nog steeds geen echte amazone

Ik weet dat het slecht is voor de bekkenstand van jonge kinderen, maar ik denk dat 15 minuten per week geen probleem is. Des te sneller leren ze de onafhankelijke zit!

Horsesandme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:38

Ik vind van niet..
tjaa op een shetlandertje zou het misschien wel kunnen maar vind het best wel jong..

ik wilde altijd op paardrijden en mocht het niet.. Pas toen ik ouder werd gingen me ouders er over na denken.. En toen ik eindelijk mocht rijden was ik 11 - 12..

Dat is dan misschien wel oud maar ik vind zelf dat je wel iets van 8jaar moet wezen..
voor je begint

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 19:42

Martine1232 schreef:
lienow schreef:
ze ook altijd dat je pas een échte amazone bent als je er 7x af was gevallen

Whaha, ik rij al 8 jaar en ben nog steeds geen echte amazone

Ik weet dat het slecht is voor de bekkenstand van jonge kinderen, maar ik denk dat 15 minuten per week geen probleem is. Des te sneller leren ze de onafhankelijke zit!

Het kindje dat op onze stal shet rijd, zit zelf al helemaal onafhankelijk!
Als Kiki (de shet) een keer wegspringt zit hij er ook gewoon nog op
Zijn ouders *de eigenaren van de shet (+ nog meer paarden) en de stal* zijn er erg verbaasd over dat hij al zo'n afhankelijke zit heeft

ikjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:43

Zo jong zou ik het niet doen, mijn neefje (3jaar) zit wel eens op mijn pony (in de stal en ik blijf hem vasthouden). Altijd als hij over paardrijden komt er 1 of andere oude cap tevoorschijn die hij precies past en die wil hij dan op. Hij denkt alleen nu dat hij ook wel alleen in de bak kan rijden .

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:56

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:00

Ik vind dat het wel kan, ik zat als klein meisje ook al op de shet van m'n oma Ze werd wel vastgehouden, maar ik draafde ook gewoon.
Maar ik denk dat je zo'n klein kindje echt onder begeleiding moet laten paardrijden, dus dat iemand de pony begeleid
Maar het ligt er ook aan of het kindje aanleg voor paardrijden heeft

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:08

silvana schreef:
schijnt heel slecht voor de heupjes en bekkenstand te zijn.Maar mijn dochter heeft er ook altijd even opgezeten.Ik denk dat daar het verschil zit even er op zitten of echt rijden.
Het is met jonge kinderen net als met jonge paarden hun beenderen en groei schijven zijn nog volop in ontwikkeling.Ik heb de lessen met moeite kunnen uitstellen tot net voor ze zes werd.Daarna is ze er een paar keer goed af gekukeld de eerste keer een gebroken arm,de tweede keer een gebroken schouder.Toen heeft het tot haar 8ste geduurd voor ze er weer op durfde.

humm ik was 4 toen ik begon met wekelijks een uur lessen
was 10 toen ik dagelijks begon te rijden
heb mijn kleine er in 6 minuten en dat is omdat ze 3 minuten bezig zijn geweest hem te draaien ..uitge"poept"heb

mijn kleine rijd ook al vanaf zijn 3,5 maar dat wat hij doet is niet te vergelijken met wat ik deed

mijn bekken bodem spieren zijn door het rijden juist zo sterk geworden dat ik minder last heb van mijn slechte blaasspieren (door een heel andere reden)
en mijn kind dus erg vlot kon baren (zonder weeen )
menig kennis en paardrijdens vriendin die vroeg begonnen is hadden alle het zelfde "euvel"een zeer vlotte bevalling en dat terwijl de spookverhalen dus juist gaan over dat je daar dus meer moeite mee zou hebben ..

denk dat zeker als er vanaf dag 1 goed op je houding gelet word het geen problemen om zou moeten leveren

voor de bveiligheid van de kleine , erbij blijven iig een makke pony (al heeft mijn kleine een niet zo brave maar is er vd zomer pas voor de 1e keer afgestuiterd ) iig cap op evt pony en kind vast houden indien nodig
moet het makkelijk kunnen

mijn kleine rijd max een kwartiertje heeft die t weer gezien , is meer een menner , doet hij in de bak ook zelfstandig ondertussen

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:19

Mijn nichtje (nu 3) mocht vandaar ook weer even op janneke, nou mevrouw wilde los, en janneke ging natuurlijk eten, en het lukte haar ook nog haar weer vooruit te krijgen, (been geven en beetje aan de teugels trekken) Ik heb altijd al moeite haar om haar hoofd weer omhoog te krijgen en haar lukt het gewoon. Hier is ze nog 2. Janneke laat zich ook alleen door haar rijden ieder ander bokt ze eraf.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Haar zus daarin tegen die hele grote praatjes heeft wil het gewoon niet leren. Vandaag zat ze ook weer flink te trekken in timo's mond. Heel jammer
Afbeelding

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:20

Ik geef kleine kindertjes les .. meestal kijk ik naar lichaam+ de geestelijke toestand ... dat ze dingen al kunnen onthouden etc .. Ik laat meestal kinderen onder de 5 niet in mijn lessen ook ivm de bekken .

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:21

Ik was 1,5-2 toen ik op het paard werd gezet als we de merrie van het land gingen halen. Toen ik 3 was begon ik met echt rijden op mijn eigen pony. Dus ik vind dat het wel kan hoor!
Maar dan wel onder toeziend oog natuurlijk he!

Marloes0508

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:22

Toen ik 5 was ben ik begonnen, elke woensdagmiddag een half uurtje. Dan werden ook altijd alle pony's vastgehouden, en vooral stappen. Ik vond het geweldig

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:24

ik heb gehoord dat rijden zelf niet slecht voor de heupen is *als je het maar niet te lang doet idd.*
Maar dat galoperen onder de 9 a 8 jaar heel slecht is voor de heupen!

little_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:35

ik was teon ik 1-5 2 was mog ik op het paardjje van mijn tante zij hield haar paard vast en ik kon gaan ''hobbelen'' ik moest goed vasthouden en zo gingen we ook wel eens draven. toen ik 3 was kreeg ik mijn 1e eige pony en dat was een grote shet van onegeveer 1.05 cm groter als mij:P ik was altijd bij hem:P. toen ik 3,5 was kreeg ik op johnny(de pony) les bij de manege waar mijn tante ook in die les reedt. toen ik 4,5 was ging ik 2 keer in de week 1 uur les nemen op johnny:P toen ik 6 was werd ik iets te groot en kochten we een fjord genaamd whoopy daarmee ging ik bij de ponyclub enz. dus ik ben mischien best vroeg begonnen maar ik krijg best vaak complimenten over mijn zit enz... ik denk dat het geen problemen geeft

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:52

in je profiel staat heel wat anders ...

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:57

ik vind dat dat wel kan opzich hoor.. het ligt ook aan de persoon zelf.. iedereen is weer anders ik ken zelfs een meisje, die is 1.5 en die zit al op een shetland pony (als iemand haar en de pony vasthoud )