zadel scheeftrekken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

zadel scheeftrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:48

Ik vroeg mij af: hoe doen jullie het? Als ik opstijg trek ik (vanzelfsprekend) mijn zadel scheef. Zijn er oplossingen voor? Ik heb gedacht aan een krukje maar ja, dan zet je ook het volle gewicht in de beugel. Tips?

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:51

nja,, bij mij trekt het zadel niet echt scheef als ik opstap.. dus weet ook niet wat je kunt doen, wel als er iemand bij je is dat ie zijn/haar hand in de beugel zet of aan de beugelriem trekt, dat die jou gewicht als het ware tegen houdt, (ja ben niet echt goed in uitleggen)en dat jij kan op stappen zonder dat je zadel verschuift, verder is er denk ik niet echt een oplossing voor

silby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:13

bij mij gebeurt dat ook altijd omdat mijn hafie geen schoft heeft ik stijg altijd gewoon op en duw het zadel weer recht als ik mijn voet in de andere stijgbeugel heb weet het anders ook niet als ik alleen ben als er iemand bij je is ken die ander even aan je beugel riem hangen

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:21

Zoals er al word gezegt, iemand aan de andere kant even laten tegenhangen.
Ik heb nooit last van een schuivend zadel.
Misschien van te voren nog een keer aansingelen? Voor je opstapt?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:32

Andere kant tegenhangen inderdaad, veel meer kan je hier niet aandoen.
Als je paard weinig schoft heeft trek je hem inderdaad zo opzij.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:36

Goed aansingelen voordat je opstapt, daarna gewoon recht doen als je erop zit.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:11

oohw, dus daarom schuift mijn zadel niet echt opzij.. mijne heeft idd wel een aardige schoft

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:05

Bovenstaande tips, maar ook zeker es doen:
De manen vasthouden met je linkerhand als je opstijgt en niet je zadel.
Zo trek je het zadel niet scheef en belast je z'n rug niet, en hij heeft er niet veel last van als je een grote pluk manen neemt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:20

Met een krukje. Met een krukje deat hoog genoeg is zet je veel minder druk op de beugel dan dat je van de grond opstijgt.
Als je van de grond opstijgt moet je jezelf eerst omhoog trekken, dat hoeft met een krukje niet.

Je kan het opstijgen ook beter afwisselen, de ene keer links de andere keer rechts. Zo hou je je zadel en je beugelriemen recht.

Ik stijg niet op zonder krukje. Ik vind het een vervelend idee dat al mijn gewicht dan aan de schoft komt te hangen.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:08

Ik weet niet hoe groot je paard is, maar je kunt ook 'ijslands' gaan opstijgen. Daarbij kijk je bij het opstappen naar het hoofd van je paard, pakt met je linkerhand een goede pluk manen, pakt met je rechterhand het zadel aan de andere kant van het paard en zet dan je linkervoet in de stijgbeugel. Je kunt doordat je het zadel aan de 'overkant' vast hebt, voor jezelf gaan tegen hangen. Als je een beetje soepel bent en er wat handigheid in krijgt, dan stap je zo op, zonder schuiven. En als het zadel goed past, dan kan je het op die manier ook helemaal zonder singel doen (lukt mij ook niet hoor Mis een beetje soepelheid ).

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 14:49

Dank je wel voor de tips! Iemand laten hangen doe ik idd regelmatig als er iemand in de buurt is. Aansingelen ook, dat helpt dus niet Met een krukje ga ik ns proberen dan! Op zijn ijslands denk ik niet: mijn paard krijgt nogal gang dan ben ik bang, haha! Dank je wel|!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:13

Nado; Dat wordt denk ik alleen vrij lastig bij een paard van 1.65?

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:52

Of vanaf een krukje/bakrand of iets dergelijks opstappen, als je daartoe de beschikking hebt.
Of een cursus voltige nemen zodat je vanaf de grond op je paard kunt springen haha nee das maar een grapje!
Heb je een rond paard? Ligt het zadel er verder wel goed op? Schuift ie ook tijdens rijden?