middel (kruiden)om paard rustig te krijgen? weet iemand wat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

karlos

middel (kruiden)om paard rustig te krijgen? weet iemand wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:16

Hoi,

Ik ga binnenkort lekker met mijn paardje naar de veluwe.
Aamgezien ik nog nooit met hem ben weg geweest en ik dus niet echt weet hoe hij reageert op een andere omgeving, zoek ik eigelijk iets om hem te geven dat hem op het moment dat we daar aankomen even iets rustiger maakt als dat hij normaal zou zijn (hij is vrij druk en schrikkerig).
Met de trailer heb ik geen moeite daar loopt hij zo in en onderweg is hij ook heel lief.

Weet iemand een kruid of smeermiddel etc. wat ik hem kan geven om hem in een soort lichte roes te krijgen.
Ik weet Bach. maar dat vind ik zo duur en ik weet ook niet hoeveel ik zou moeten geven ???.

bedankt alvast Kus claudia

Noeps

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:21

Dit hoor niet in KH, maar in VMR/PP

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:24

Banaan helpt wel. Daar zit magnesuim in wat ze helpt minder zenuwachtig te worden.

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:33

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:37

KH --VMR

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:05

Misschien een stomme vraag, maar wat denk je dat ie gaat doen als ie weer helemaal bij zijn positieven is? Lijkt me dat ie het dan alsnog spannend vindt. Ik snap niet dat je "lekker" weggaat, als je eerst je paard een beetje aan de downers moet helpen eigenlijk.
Je zou een beetje Tranquigel kunnen geven, maar als ik op die manier weg moest bleef ik liever thuis. Ik vind dat spul voor noodgevallen en niet voor "makkelijk". Maar ja, wie ben ik he?

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:31

Gewoon een braaf paard met ervaring meenemen.
Het liefst twee, zodat als hij iets engs ziet- hij kan 'afkijken' bij zijn maatjes.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:49

Bach rescue spray( is al genoemd ook) werkt snel en eigenlijk zonder dat je het merkt. Maar de messcherpe kantjes kalmeren gewoon.
Te koop bij de drogist in een spuitflesje, makkelijker kan je het jezelf niet maken. 2 pufjes voor het opzadelen en klaar!

karlos

Re: middel (kruiden)om paard rustig te krijgen? weet iemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 19:11

er zijn ook altijd mensen die lopen te zeuren he. mijn vraag is toch duidelijk?, ik heb dit paard al 7 jaar ik zal wel weten waar ik mee bezig ben.

Voor de mensen die wel normaal reageren op mijn vraag: hartstikke bedankt. Het gaat om de scherpe randjes, ik wil hem niet helemaal verdooft hebben ofzo, wat een gezeure zeg!!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:14

Zo duur is dat Bach trouwens niet hoor en als het bevalt kan je er een hele tijd mee doen.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 19:16

Ik ga trouwens met nog een ander paard en mijn paard is niet bang buiten, hij loopt altijd voorop. Het gaat dus echt alleen om de aan komst. Hij gaat meteen in het weiland.

Sorry hoor maar werd gewoon een beetje sjaggie van dat soort bemoeizuchtige berichtjes die volledig off-topic zijn

Moet je trouwens die spray gewoon op z'n snoet spuiten.

Ik wist niet hoeveel je moest gebruiken en als je veel nodig had dan zou ik het duur hebben gevonden inderdaad.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:19

Wij spuiten het door de "bitopening" in zijn mond. Ook als de hond bang is voor het vuurwerk, ook als ik zelf de zenuwen heb van iets.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:20

bij de paardendrogist hebben ze ook een kruidenmengsel wat je door het voer kan geven, worden ze ook absoluut niet sloom van ofzo, maar gewoon wat meer innerlijke rust krijgen ze ervan.

bach rescue hoor je ook veel goede berichten over, ken het zelf niet heb wel een tijdje de druppels aan mijn zoontje gegeven voor het slapen en dat werkte ook!

succes en veel plezier tijdens je trip !

karlos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 19:27

Ik zag op internet dat je ook kamille kan voeren, mag je dan gewoon kamille blaadjes geven??

Okey door de btopenig is inderdaad ook een goed idee, ik zal binnenkort alvast wat proberen, kijken of het goed werkt!!

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:58

ik heb meestal iets van de paardendrogist. easy going of zoiets . en ben er erg positief over

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:04

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:19

Kruiden als Kamille , Valeriaan (mag niet tijdens wedstrijden doorvoeren) , hop en passiebloem hebben een rustgevende werking.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:40

ik zou helemaal niks gaan geven op gebied van sterke verdovers( tranquigel ofzo)

nadeel van dit soort verdovingen /roes dan ook is namelijk wel dat als hij daar het weiland ingaat je er echt bij moet blijven tot dat alles is uitgewerkt..

doordat hij namelijk anders reageerd , heb je vrij grote kans dat andere paarden hem nu gaan pakken omdat hij anders doet.
zowiezo ook risico op verwonden, in draad/sloten lopen etc, heb je namelijk wel...

maar als je echt perse wat wil geven dan zou ik gewoon kiezen voor easy going van de paardendrogist:

Easy Going is zeer geschikt voor dagelijks gebruik bij paarden waarvan het gedrag blijk geeft van stress. Maar ook preventief als u weet dat er een periode aan komt die stress bij uw paard kan veroorzaken, zoals een verhuizing, de overgang van wei naar stal, een periode van gedwongen rust door ziekte, weersomstandigheden, enz. U kunt Easy Going gerust gedurende langere periode dagelijks geven...

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25605

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:10

kijk een op paardendrogist.nl en ik dacht dat ze ook bij divoza iets hebben dat heet geloof ik nervohorse. Er is genoeg voor te krijgen hoor dat net dat nerveuse er af haalft maar dat ze niet stoned rodn lopen. succes en veel plezier op de veluwe.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 10:43

Ik was inderdaad van plan om alleen de ergste nerveusiteit eraf te krijgen door iets "lichts' te geven zoals kamille of Bach.

Weet niemand wat je dan met Kamille moet doen?..zo voeren of er een soort koude thee van maken ofzo?

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:14

beetje nerv control van sectolin wil ook wel helpen, kan geen kwaad en ze worden er wel wat rustiger van.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:19

cavalor calm
werkt heel goed en is doping vrij.
kan je enkele dagen van tevoren over het voer doen.
gebruikte het vroeger voor het transport naar de wedtrijd,paardje brak anders de aanhangwagen af.