Hoe mijn jaarling te stoppen???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Hoe mijn jaarling te stoppen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 15:08

Hai!
Tycho is een trekpaardhengst van bijna een jaar (in mei)
Hij is sinds oktober bij ons en hij is daarna 2 maanden behoordlijk ziek geweest (stofallergie, scherpe longen, hoesten, koorts), maar is er nu bovenop. En dat is te merken ook!
Omdat hij in het begin niet gelijk geaccepteerd werd door de 2 merries, maar wel door de shetruin, mag hij elke dag in de paddock samen met de shet. De 2 merries staan er dan naast, ieder apart in een paddock. Tycho kan dan lekker spelen met de shet en die twee zijn echt Jut en Jul samen. Hartstikke leuk, alleen nu wordt het steeds minder, want de shet mag van hem niet meer weg!
Iedere keer als de shet weggaat, of als er iets gebeurt wat hem niet zint (het heeft altijd ermee te maken dat er weggaan), breekt hij door of springt hij over het draad heen! Daar staat stroom op, maar niet zo heel veel. We dachten genoeg, maar dat is dus blijkbaar niet zo.....
Waar zou dat gedrag aan liggen?
Wat zouden we er tegen kunnen doen?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. Alvast dank voor je reactie!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:11

hij wil niet dat zijn kuddetje uit elkaar gaat......... alleen is maar alleen

ik zou er nog een paard bij zetten

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 15:15

Maar hij staat nooit helemaal alleen. En de paddockjes grenzen aan elkaar. Ze kunnen aan elkaar snuffelen en ze staan ook vaak genoeg te kroelen.
Het is nog nooit voorgekomen dat alledrie de andere paarden wegwaren.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:17

Tjah hij is dus dominant.

Dus ik zou een dominant paard (die 2 merries?) er bij zetten zodat ie wat manieren leert.

Die shet wijst m niet op z'n plek als ie iets fout doet en dat zullen die 2 merries waarschijnlijk wel doen.

En dat heeft jou jaarling echt nodig, die opvoeding.

want dit gedrag is dus erg fout.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 15:19

Moet ik dat nu al doen dan? In de paddock bedoel ik? Die zijn namelijk wel te klein om te rennen. Hij is al een keer in volle galop achterna gezeten door een van de merries (zij is ook de baas over iedereen)
Voor m'n gevoel kan ik dat beter in de wei doen, of niet?

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:22

Ja in de wei ja!
Niet in de paddock dat is te link als die zo klein is

succes

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:23

En het si beter om hem t evroeg manieren te leren dan te laat.

ik heb een verzorgpony gehad die dominant was en nooit 'paardenmanieren' had geleerd en dat was er niet meer uit te krijgen. Dus beter te vroeg dan te laat!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:27

Die 2 merries erbij is inderdaad wel een goed idee.
Iemand zal het hem toch moeten leren, en wie ben jij nou tegenover zo'n flinke jongen?

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 15:34

Ik moet heel eerlijk zeggen, dat je wel goed verschil in zijn gedrag ziet bij de verschillende mensen die er rondlopen.
Nu dus maar hopen dat het héél snel droog wordt, zodat ik ze in de wei kan gooien.
Dan eerst maar de leidende merrie erbij, voordat ze met z'n vieren in één wei gaan?

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:44

Kan aan mij liggen hoor, maar hengst & merrie = veulen..
Dus vraag me af waarom je ze bij elkaar in de wei gaat zetten. Of je moet graag nog een veulen willen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:58

Jou hengst is nog jong, hij moet nog sociale manieren leren van andere paarden (hengsten) Maar hij staat alleen met die shet en die geeft hem waarschijnlijk niet op z'n donder als hij iets doet wat niet mag.
Normaal leven paarden in een kudde met paarden van alle leeftijden. De jonge dieren leren manieren van de rest. Als ze iets doen wat niet mag wordt dat heel goed duidelijk gemaakt door de rest.

Dus ik zou als ik jou was een oplossing zoeken waar je hengst bij een stel andere kan.
Als je paard nooit van andere paarden leert wat wel en niet kan kan dat later heel veel problemen geven en kunnen er zelfs levensgevaarlijke situaties ontstaan.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:06

Hij is van mei 2005, dus 9 maanden oud. Hij heeft absoluut nog geen hengstgedrag of trekjes dat hij kan dekken. Anders hadden we dat ook wel aan onze merries gemerkt, want als er bij één van hen een hengst in de buurt komt, is ze de volgende dag hengstig :S
.......
Hij wordt komend voorjaar ook geruind trouwens, maar ja, het probleem moet nú opgelost worden, niet dan pas.

De shet geeft hem trouwens wel op z'n donder als hij te ver gaat hoor! Hij krijgt regelmatig een mep of een snauw van hem.

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:08

Met 9 maanden kan hij toch heel goed al vruchtbaar zijn!

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:10

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:18

Ik heb dat tpoic al gelezen ja, maar daar staat niet echt in of je dat dan ook merkt in zijn gedrag (ben ik eigenlijk altijd wel vanuit gegaan) Zijn ballen zijn ook nog niet ingedaald.

Stel dat de eigenaar en ik besluiten hem in opfok te zetten, dan zal dat niet 1-2-3 geregeld zijn. Tot die tijd moet het probleem wel opgelost worden, anders moet hij de hele tijd binnen staan en dat willen we ook niet!
Wie weet er dus een (tijdelijke?) oplossing voor nu?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:24

Weet je wat je met zo'n dier moet doen?? Terug in de natuur zetten . Zet hem vanaf mei in een hengstenweide, met allemaal hengsten van 2 jaar ong. Dat doen wij ook altijd en die paarden worden enorm mak ervan en hechten zich niet aan een paard. Omdat er een pikorde bestaat in zo'n kudde worden ze niet al te snel bazig en weten wanneer ze te ver gaan. Ze worden dan ook 'echt' paard.
Hoop dat je dit gaat doen, want het is echt waar, ieder paard wordt hier zo'n stuk beter van!! En ze krijgen ook meer weerstand, wat die van jou wle mag hebben ivm met die stofallergie enz.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:25

is zo geregeld bellen en brengen denk dat je morgen al terecht kan ZEKER aan jullie kant van het land

Liene

Re: Hoe mijn jaarling te stoppen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:30

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:31

Ik denk dat dit weinig met karakter te maken heeft maar meer met niet opgevoed (door andere paarden)