Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) in, zeggen er dan bij dat het one size fit's all is
ja dat kan natuurlijk niet he. Wat je dan snel ziet zijn zadels die bij een onderlegger met rand aan de voor en achter kant op de rand liggen (en zo dus zeer gemene drukplekken kunnen veroorzaken) of zadels die er volledig ruim tussen zakken (maar dat is minder erg, alleen lelijk) dus let goed op de pasvorm.
knolliepower schreef:gelpad admend totaal niet!!Bontje werkt het beste direct op de rug en dan zadel erop,dus niet eerst een dekje en dan bontje,dan is het inderdaad meer voor de show ookal beseffen velen dat nietHet bontje werk volgens mij gewoon net zo als een gelpad... Alleen dat ziet het er wat chiquer uit

maar zoals ik al zei gebruik ik hem omdat hij nodig is en niet voor de kak. Anouar15 schreef:Volgens mij is het enige wat een bontje doet een goed passend zadel niet passend maken.
Een goed passend zadel heeft geen dekje of onderlegger nodig. Een dekje is dan ook niet voor het paard, maar voor het zadel, om het zadel te beschermen tegen zweet en vuil.
Hoe meer (dikke) dingen je onder het zadel gaat leggen hoe slechter het gaat liggen.
En een niet passend zadel passend willen maken met een onderlegger is natuurlijk helemaal niet goed.