werking bontjes onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

werking bontjes onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 13:59

hoi,
ik had een discussie met iemand over de werking van bontjes,

de volgende beschrijving staat erbij:

Zadelonderlegger van lamsvel, dat van nature een temperatuurregaliserende eigenschap en optimale zweetopname heeft.Vooral aan te bevelen bij paarden met een gevoelige rug of kunstvezelallergien.

Ik ben van mening dat een zadel voor een blote paardenrug is gemaakt, dat het het gewicht niet anders verdeeld, het zit vaak tussen het shabrakje en het zadel in dus heb mijn vragen erbij of het wel een meerwaarde heeft voor paarden met een gevoelige rug. Ook denk ik dat het de warmte van het paard vasthoudt, en dat het paard dus meer gaat zweten. Volgens mij neemt een shabrakje de meeste zweet al op. Ik ben van mening dat het vooral een mode-artikel is.

Degene met wie ik de discussie had, vind het geen modeartikel, en zegt bij een paard met een gevoelige rug, duidelijk verschil te voelen als hij met of zonder bontje rijdt, en is het waar zn bontje zit helemaal droog. (maar bij mij, zonder bontje, is de bovenkant van het shabrak ook droog)

Wat is jullie mening erover?

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:34

ik ben dus dege met wie ze een discussie had. ben wel benieuwd wat jullie vinden!!

smurf1988

Re: werking bontjes onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:41

Het bontje werk volgens mij gewoon net zo als een gelpad... Alleen dat ziet het er wat chiquer uit

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:53

Volgens mij is het enige wat een bontje doet een goed passend zadel niet passend maken.
Een goed passend zadel heeft geen dekje of onderlegger nodig. Een dekje is dan ook niet voor het paard, maar voor het zadel, om het zadel te beschermen tegen zweet en vuil.
Hoe meer (dikke) dingen je onder het zadel gaat leggen hoe slechter het gaat liggen.
En een niet passend zadel passend willen maken met een onderlegger is natuurlijk helemaal niet goed.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:54

Ik heb een paard met een gevoelige rug. Ik merk duidelijk verschil als ik met of zonder bontje rij. Mijn paard ontspant beter als ik mijn bontje eronder leg. Mijn zadel past, is door 2 zadelmakers naar laten kijken dus daar ligt het niet aan.

Mijn paard is kort geleden gemasseerd(rug) en ook de masseur adviseerde mij een bontje te gebruiken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:35

Ik heb tot een tijd geleden altijd met een wintec zadel en een bontje gereden.
Zonder het bontje vond ik dat hij zijn rug meer aanspande, en dat deed ie met bontje helemaal niet.
Nu heb ik een heel goed passend dressuur zadel en gebruik ik mijn bontje ook niet meer.
Nou ben ik wel van mening dat een leren zadel zich meer aanpast aan de rug dan een kunststof zadel, dus daar zal het misschien ook mee te maken hebben.

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:38

Ik rij ook met bontje.
onder het bontje is de rug altijd droog.
Ik gebruik hem omdat mijn merrie niet zo`n vlezige rug heeft door haar leeftijd.
Nu vangt dit de schokken op.
Ik merk dat ze beter loopt nu.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:12

Een bontje zorg voor drukverdeling.
Net als de Anky pad's.
Stond toen ook zo'n artikel in de bit.

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:31

Heb je het nodig ( gevoelige rug , jong paard ... ) gebruik je het
heb je een goed passend zadel hoef je het niet te gebruiken
ik mijn mening

kazziamana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:23

Doordat mijn paard een gevoelige rug heeft, rij sinds een paar maand met een bontje en ik vind dat mijn paard veel losser en ontspannender loopt in haar rug dan zonder bontje. Ik vind een bontje ook beter dan een gel,niet omdat het mooier is, maar omdat een bontje beter onder mijn dressuurzadel ligt dan een gel. Maar idd een slecht passend zadel maak je niet passend door er een gel of een bontje tussen te leggen.

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:48

Ik rijd er ook mee. En niet voor de sier, vind ik ze iets te duur voor. Mijn paard is er gevoelig op de rug. Met bontje kan ze veel sneller ontspannen. Ik heb laatst een met gelpad gesprongen om te kijken of er verschil zou zijn. Dit wa er weldegelijk!!! Ik heb dat paard nog nooit zo strak in de rug gevoeld boven de sprong als toen! Maar er zijn altijd mensen die hem wel voor de sier gebuiken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:49

Bontjes als in onderleggers zijn idd. een modeartikel mááááár, ze zijn wel degelijk drukverdelend en vocht en warmte regulerend (als je een echte hebt dan he, die neppers doen dus helemaal niets)
Waar je goed op moet letten is dat je niet een zadel hebt wat al aan de krappe kant is want dan zal deze niet meer passen.
Verder zijn ook de onderleggers in verschillende maten te krijgen alleen kopen de meeste ruitersportzaken maar 1 maat (en 1 kleur ) in, zeggen er dan bij dat het one size fit's all is ja dat kan natuurlijk niet he. Wat je dan snel ziet zijn zadels die bij een onderlegger met rand aan de voor en achter kant op de rand liggen (en zo dus zeer gemene drukplekken kunnen veroorzaken) of zadels die er volledig ruim tussen zakken (maar dat is minder erg, alleen lelijk) dus let goed op de pasvorm.
Verder wil ik ook nog even kwijt dat een bontje rechtstreeks op de rug hoort, gaat er eerst een dekje onder is de vocht en warmte regeling van het bont meteen weg en wordt het ineens een echt mode artikel. Kijk om je heen en zie hoe de meeste mensen een onderlegger gebruiken.......mode artikel dus

Voor mij is er geen beter product dan een lamsvel onderlegger/sjabrak/barebackpad en noem maar op (mits goed gebruikt, dus rechtstreeks op de rug) maar ja, ik ben bevooroordeeld, ik verkoop ze

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:24

knolliepower schreef:
Het bontje werk volgens mij gewoon net zo als een gelpad... Alleen dat ziet het er wat chiquer uit
gelpad admend totaal niet!!Bontje werkt het beste direct op de rug en dan zadel erop,dus niet eerst een dekje en dan bontje,dan is het inderdaad meer voor de show ookal beseffen velen dat niet

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:59

In principe moet een zadel zonder bontje gewoon passen. Het probleem is alleen dat een zadel eigenlijk nooit helemaal 100% goed ligt omdat elke paardenrug toch net iets anders is. Een bontje kan dan zorgen dat de druk helemaal gelijk verdeeld wordt: dit komt omdat er in het lamsvel van nature lucht zit. Ideaal voor paarden met een erg gevoelige rug (ook al hebben ze dan een goed passend zadel)Natuurlijk moet je gewoon een goed passend zadel hebben: een slecht zadel met een bontje lost het probleem van het slechte zadel niet op. En voor de vocht en warmte moet je het bontje inderdaad eigenlijk direct op de paardenrug liggen

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 08:22

Een bontje werkt als drukverdeler, MAAR dan moet het wel op de blote rug en niet op het dekje zoals veel mensen doen.
Dus bontje, dekje, zadel.
De bontjes op het dekje zijn puur voor de sier.

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 08:57

Een GOED passend zadel is als een goed passende schoen en daarin doe je toch ook geen extra sok?? Deze ' wijsheid' heb ik niet van mezelf van van zadelmaker van Rijs en lijkt me zo logisch als wat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:04

Ik heb 'em meer als extra bescherming voor de rug, ik vind dat er sowieso iets extra's tussen moet liggen. Wel heeft het hele idee van't lamswol geen effect als 'ie tussen dek en zadel ligt, maar eronder leggen heeft weinig nut, aangezien dat ding helemaal in de vorm is om recht onder het zadel te leggen en dus eigenlijk voor de sier is. Of je moet alleen met zo'n ding en zadel willen rijden..

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:16

mijn pony heeft ook een onwijs gevoelige rug. haar zadel past supergoed ( en hiervoor ooka ltijd goed passende door zadelmaker aangemeten zadels gehad), maar toch, zonder bontje merk je tijdens het rijden echt dat ze zich niet happy voelt in de rug. Vroeger reed ik altijd met zo'n syntetisch geval, maar nu ik zo'n bontje heb.. echt hulde hoor.
ding verschuift niet, wordt niet platter, ziet er netter uit en de pony heeft gewoon een fijne rug en werkt prima.

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:14

nog een vraagje is het handig om zo'n bontje te gebruiken bij een paardje vn 16 als je springt of overbodig ?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:32

Een bontje onder het zadel zou ik zelf niet aanschaffen.Het bontje hoort op de rug van je poaard te liggen en dan direct het zadel erop.Het is niet goed om ook nog een zadeldekje te gebruiken.De meeste mensen doen dit toch en ik ben wel geneigd om te denken dat al die mensen toch wat mode gevoelig zijn.

Verder las ik laatst in een ander topic over bontjes dat als je een bontje onder je zadel legt dat je zadel dan wel 1 maat kleiner word.Ik heb hier eens over na gedacht en dat klinkt erg logisch.Maar dat zou dus betekenen dat alle zadels die goed op een paard liggen of die nu opgemeten zijn of niet na dat jij een bontje er onder legt niet meer goed passen.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:33

Ik vind ze heel chique staan, maar tis ook echt onwijs onzin, al die mensen die zo goed weten dat hun paard een gevoelige rug heeft.... Het mooie is dat ze op die gevoelige rug 9 van 10 keer een bontje leggen dat niet spine-free is en dus de ruggengraat knel zet. Bij een goed passend zadel heb je geen drukverdeler nodig, en als je er niet een dik stuk dood schaap onder legt, heb je ook geen temperatuursregulering nodig. Als het bontje door een DA is aangeraden én spine-free is, vind ik het prima, voor de rest is het onzin. Hier is trouwens al een heftige discussie over geweest op PP.

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:44

de meningen zijn verdeeld zo te lezen. ik gebruik hem niet voor de show maar omdat mijn ene paard een gevoelige rug heeft. ik heb hem dan ook op bij mijn andere paardej aLs ik die rijd. ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik het ook best wel chique vind staan. maar zoals ik al zei gebruik ik hem omdat hij nodig is en niet voor de kak.

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:51

Ik heb er sinds kort 1, en heb wel het idee dat het lekkerder voelt voor mijn pony haar rug.

Ook heeft mijn vriendin hem een keer geleend, omdat haar pony soms nogal raar doet met rijden, en met het bontje was er niets aan de hand.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:03

eenbontje verdeeld de druk beter er stond een heel onderzoek in de bit

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:05

Anouar15 schreef:
Volgens mij is het enige wat een bontje doet een goed passend zadel niet passend maken.
Een goed passend zadel heeft geen dekje of onderlegger nodig. Een dekje is dan ook niet voor het paard, maar voor het zadel, om het zadel te beschermen tegen zweet en vuil.
Hoe meer (dikke) dingen je onder het zadel gaat leggen hoe slechter het gaat liggen.
En een niet passend zadel passend willen maken met een onderlegger is natuurlijk helemaal niet goed.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

En dat je paard ineens beter gaat lopen met bontje, dat zit gewoon tussen de oren...