stubben Maestoso

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

stubben Maestoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 12:18

Wie heeft de stubben Maestoso? Hoe bevalt de stubben Maestoso?Blijft het zadel mooi, dus echte stubbenkwaliteit? Ligt het zadel goed en kun je er als ruiter goed op zitten?

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:24

Is dat een dressuurzadel met langere zweetbladen? Als ik me het goed herinner dan ben jij ook een lange medemens, toch?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 12:49

Ja, klopt, ik heb lange benen. En ik heb het zadel besteld. Wordt op maat gemaakt. Ik heb een paar mensen gesproken die het zadel hebben en die zijn er wel positief over.
Maar meer reacties zijn atlijd welkom.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:56

Als je het besteld hebt, heb je er toch wel opgezeten? Ik denk dat je qua kwaliteit niet hoeft te twijfelen, stubben is gewoon goed.

Binar

Re: stubben Maestoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:32

Ik heb het zadel al 2,5 jaar en ik ben er nog steeds tevreden over. Mijn zaldel heeft geen superlange zweetbladen (ik ben dan ook maar een ukkie van 1.63m )

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:10

Heb hem geprobeerd toen ik vorige jaar een nieuw zadelz ocht. Mijn paad liep alsof ie klompen aan had en ik zat voor geen meter. Niks voor ons dus. Het is uiteindelijk een Tweespan geworden...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:52

Ik heb hem niet geprobeerd, wel van dichtbij gezien haha.
Het is een erge mooie zadel vooral, maar ik denk dat je goed op kan zitten.
Ik heb zelf een Stubben Scandica en rijd regelmatig op een Stubben Tristan. Wel zijn het hardere zadels, vergelijken met Passier e.d.
Maar ik vind het juist fijn, een iets hardere zadel Je zit meteen goed.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:42

Binar schreef:
Ik heb het zadel al 2,5 jaar en ik ben er nog steeds tevreden over. Mijn zaldel heeft geen superlange zweetbladen (ik ben dan ook maar een ukkie van 1.63m )

Ik heb er idd ook geen problemen mee en ik ben ook een dwerg

Moska: Heb je het zadel geprobeerd op je paard zonder aanpassing?

Skitter: Ik heb een Scandica en de Maestoso maar vind de Maestoso net even wat zachter zitten dan de Scandica daar zit per model dus nog wel wat verschil in. De Tristan en de Scandica zijn hetzelfde qua type alleen is de Scandica met luxe uitgevoerd, dus het eland leer

Mijn ervaring over de Maestoso weet je al Spijt krijg je zeker niet van je zadel dat weet ik zeker

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:01

Mistral94, ik ben heel erg benieuwd, ik ga er ook van uit dat het een goede keus is hoor.
En tuurlijk heb ik er in de winkel op gezeten. Op een speciale bok waar het zadel helemaal in evenwicht werd gelegd. En dan het standaard model, en even later met optionele wrongen die er even los onder geschoven werden.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:15

Leuk zadel voor de ruiter, buitenkant ziet er ook netjes uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:55

germie schreef:
En tuurlijk heb ik er in de winkel op gezeten. Op een speciale bok waar het zadel helemaal in evenwicht werd gelegd. En dan het standaard model, en even later met optionele wrongen die er even los onder geschoven werden

Oke, ik snap
Ja, dat zitten op zo'n bok geeft toch niet echt weer hoe het op je paard zit. Veel plezier met je nieuwe zadel in ieder geval, als ik toentertijd niet gevallen was voor mijn Prestige had die nu ook op mijn paard gelegen.

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:47

MISTRAL94; ik heb het zadel zonder aanpassingen geprobeerd. In de stal hebben we eerst een stuk of 10 zadels gepast en de ligging bekeken, toen bleven er nog 4 over, waaronder de maestoso. Ik heb alle 4 de zadels rijdend geprobeerd en vond dus die stubben niet lekker zitten en het paard liep er ook niet lekker onder. En onder dat Tweespan zadel liep ie dus wel goed (ook bij de KN trouwens, maar die vond ik niet lekker zitten) en ik zat ook veel beter. Het is overigens een zadel geworden met een vlakke zit en weinig wrong, anders kan ik helemaal niet meer zitten.

Maar vanwaar de vraag? Een nieuw zadel dat je uitprobeert laat je toch niet meteen aanpassen op je paard? Anders wordt het nog duurder dat het al was...

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:16

Een zadel zal nooit en te nimmer perfect liggen zonder een aanpassing. Als het zadel niet goed op je paard ligt, zal en je paard niet lekker lopen en de ruiter niet lekker zitten. Ik heb bij de zadelmaker op de zadels gezeten aan de hand daarvan zijn de zadels op maat gemaakt. De Maestoso heeft overigens geen dikke kniewrongen

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 17:07

MISTRAL94 schreef:
Een zadel zal nooit en te nimmer perfect liggen zonder een aanpassing. Als het zadel niet goed op je paard ligt, zal en je paard niet lekker lopen en de ruiter niet lekker zitten.

klopt.

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:02

Ik heb ook niet gezegd dat ie wel dikke wrongen heeft...

Maar ik ga niet eerst tig zadels op maat laten maken voordat ik ga passen. En het was sowieso nooit de Stubben geworden, ook al had ie perfect gelegen, ik zat er gewoon niet lekker in, met of zonder paard. Heb nu aardig wat pas-sessies meegemaakt, maar ik heb het bij niemand tot nu toe gezien dat het zadel eerst passend gemaakt werd. Niet alle zadels kunnen ook ter plekke gevuld worden en ik had begrepen dat bv. Kieffer met warmte breder of smaller wordt gemaakt. Ook niet echt handig.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 18:08

Bij de zadelmaker waar ik het zadel besteld heb gaat het als volgt:
Je bespreekt wat je ong. wil. Vervolgens ga je op een speciale bok (dus niet zo'n bok bij de meeste ruitersportzaken) op het compleet in evenwicht gelegd zadel zitten. Zo probeer je een aantal modellen. Ook extra wrongen e.d. kunnen uitgeprobeerd worden.
Hierna wordt het zadel besteld en als het zadel er is ga je met de zadelmaker naar je paard om alles op te meten.
Het zadel wordt niet ter plekke aangepast, maar het paard wordt opgemeten. Evt. opties over extra wrongen e.d. kun je evt. ter plekke nog bepalen. Soms adviseert de zadelmaker a.h.v. de vorm van het paard of er beter een andere of extra wrong op kan.
Na een paar weken is het zadel dan klaar.
(en Kieffer wil deze zadelmaker niet verkopen, vindt hij kwalitatief niet goed genoeg).

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:15

Germie, welke zadelmaker heb jij? Klinkt me bekend in de oren

Ik ben ook tevreden over mijn maestoso, de ene heb ik nu een jaar en hij ziet er echt nog punt gaaf uit. Het is een hele investering maar je gaat er altijd op vooruit. Mijn zadelmaker heeft mijn zadel voor mij ook iets aangepast, mijn kniewrongen zijn iets dikker en ik heb aan de achterzijde van mijn kuit ook een soort extra wrong zitten onder het zweetblad.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:52

Moska: Lees jij ergens dat het zadel voor de koop aangepast wordt? Dat heb ik niet geschreven en nogmaals als tijdens het passen (op het paard of op een bok) het zadel al niet goed ligt, zal het ook nooit lekker zitten Ieder zijn eigen keus, sommige mensen zijn Stubben fan de ander vind er niks aan. Alleen jammer dat er teveel mensen met slecht passende zadels rijden
Germie: Ik pb je
Jij kreeg toch ook die extra wrong achter je knie?

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:49

Ik zou toch niet graag een zadel alleen op een bok uitproberen. Hoe goed die ook gemaakt zou zijn.

Door de beweging van je paard onder je ,kan een zadel heel anders aan gaan voelen. Kunnen toch spanning krijgen op bepaalde delen van je rug. Ik heb bijv. een draai in mijn wervelkolom. Pasvorm zadel luistert dan erg percies.

Ook kan je paard onder bepaalde zadels minder gaan lopen, ook al liggen ze op het oog goed op je pard.

Als ik een anders zadel wil, dan zal ik dat altijd eerst ook op mijn paard uit willen proberen. Zo kan ik een zadel kiezen wat voor beiden optimaal is.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:26

Een goede zadelmaker past een zadel niet alleen op het paard aan maar ook op de ruiter

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:52

MISTRAL94 schreef:
Jij kreeg toch ook die extra wrong achter je knie?

Dat ligt er aan. Kootstra komt eerst kijken of het nodig is.
En ik heb ook al een zadel bij deze man vandaan en een keer een zadel laten aanpassen door hem (hij heeft toen helemaal nieuwe kussens gemaakt, ik zal eens kijken of ik nog voor en na foto's heb), en dit was ook beide keren goed.

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:57

Hmm nu breng je me in verwarring. Je vraagt of het zadel aangepast was. Nee, dat was het niet. Waardoor ik me afvroeg of jullie de zadels van te voren al lieten vullen (de aanpassing). Wat wij dus wel gedaan hebben is eerst allerlei zadels passen en kijken welke goed lagen en daarna pas gaan rijden. Ik heb dus wel met een goed passend zadel proef gereden, maar dat beviel dus niet. Op zich heb ik niets tegen op Stubben, ze zijn wat hard,maar daar wen je wel aan. Volgend jaar maar op zoek naar een springzadel, zal wel net zo'n zoektocht worden als de dressuur. Heb namelijk boommaat 33/34 nodig, een uitgesneden kamer en breed kussen kanaal. En dan moet ik ook nog eens kunnen zitten... En liever niet zo duur. Maar goed, eerst maar eens kijken of we uberhaupt ooit een parcours rond kunnen komen.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 21:07

Mijn paard is opgemeten. Er komt wel een extra wrong op voor een betere ligging van het been (de wrong voor blijft gelijk, maar achter komt dus ene klein wrongetje extra).
Verder was m'n paard bij de schoft nog wat smal, maar moesten de kussens bij de ruggegraad juist weer breder (dus meer ruimte tussen de kussens). De boommaat die nodig is is een 31, maar de kussens worden wel veranderd t.o.v. zoals ze origineel uit de fabriek komen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:31

Mijn maestoso komt bij kootstra weg. De 1e keer dat ik daar kwam heb ik eerst het zadel op een bok geprobeert. Toen pas viel me op hoe slecht mijn oude zadel zat. Vervolgens is kootstra aan huis mijn paard gaan opmeten, die toen vrij schraal in de bespiering zat. Het zadel had hij mee om te kijken hoe het lag, waar het aangepast dient te worden etc. Vervolgens heeft kootstra het zadel helemaal uit elkaar gehaalt en passend gemaakt op mijn paard. Is hij weer geweest om te kijken hoe het lag en toen ben ik er op gegaan.

Mijn zadel heeft een iets dikkere kniewrong, aangepast op mijn verzoek. Ook achter mijn kuit heb ik een extra kiel. Dit doet hij veelal bij paarden die rond afgedraaid zijn en tevens zorgt het voor een stillere beenligging.

Na +/- 3 maandjes rijden is hij weer geweest, weer alles opgemeten en heeft hij de vulling opnieuw aangepast. Hij kon bijv. direct al zien dat mijn paard op links vast zat, wat ook klopte.

Toen heb ik het zadel mee gekregen en ben ik lekker gaan rijden...

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 21:13

Zo zal het als het goed is ook bij mijn paard gaan. Mijn paard heeft ook nog zeer weinig bespiering, maar dat heeft natuurlijk ook met de leeftijd te maken. Komt allemaal wel