springen verantwoord voor jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

springen verantwoord voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 08:59

ik verzorg nu onder andere een fries, ze komt in mei 3 jaar.
nu, het laatste half jaar zijn we wat aan het gewennen.
al een keer zadel opgehad, bit ingehad, eens erop gezeten en er weer af, een keer of 2 voorzichtjes gelongeerd (enkele rondjes stap), etc.
geen zwaar werk, allemaal spelenderwijs.

nu is ze al een paar keer meegeweest naar de piste.
10 minuutjes stappen over de weg, kwartiertje "werken" 10 minuutjes de laatste 2 keer heb ik ze een sprongetje laten nemen
de eerste keer een kruisje tot 50 cm (ze sprong vrolijk over het hoogste deel)
de laatste keer heb ik haar eens uitgetest, en heeft ze een rechtje gesprongen van 80 cm (2 maal erover esprongen, zeer goed beloond, en terug naar huis)
ze krijgt tussen de sprongen door rustpauze, dus ze springt geen heel kwartier hoge hindernissen.(het is trouwens vrijspringen, met enkel een halstertje aan, voor de duidelijkheid)

nu vraag ik me af, tot welke hoogte is het goed (niet te belastend)
hoe vaak mag ze springen? (ik dacht aan maximum 1 maal per week, maar daar kom ik zeker niet aan hoor)
en de afstanden, op hoeveel meter vanuit de hoek (dus wel de omheininghoek, niet de hoefslaghoek) moet een enkele hindernis staan? (ze springt vrij graag vanit galop, maar ze kwam niet echt goed uit omdat ik niet weet op hoeveel meter de hindernissen moeten staan)
zijn er nog eventueel goede oefeningen?

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:17

Ze wordt in mei 3 jaar.
Dan zou ik niet teveel laten vrij springen. Zeker een fries niet, die zijn echt niet gemaakt om te springen.
Persoonlijk zou ik het springen ff laten voor wat het is, je hebt gezien dat ze het kan en leuk vindt. Bewaar de rest dan lekker voor tot ze een jaartje ouder is.

polly2

Re: springen verantwoord voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:26

Ik sluit me volledig aan bij de vorige reacties. Friezen hebben vooral in het begin al moeite genoeg met het vinden van hun balans als er dadelijk iemand op zit.
Springen zal sowieso je doel niet moeten zijn met een Fries. Op de keuring hoeven zij ook niet vrij te springen, zoals KWPN-ers.
Als je haar later berijdt en je maakt eens een keer een sprongetje voor de fun...hartstikke leuk....maar verder zou ik me er niet mee bezig houden als ik jou was.
Wil je voor het paard wat afwisseling en een goede oefening waar ze wel beter van worden: leg dan wat balkjes op de volte als je longeert. Daar leren ze een bewuste beenzetting van en oefenen dan juist hun balans.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 09:35

pony2: wat heeft het moeite met balans te vinden als er iemand opzit te maken als ze vrijspringt, lijkt me dat ze beter een balans gaat vinden, omdat ze al wat "situaties" meegemaakt heeft.
ik bedoel ook niet dat ze iedere week een meter moet springen he.
meer nu en dan eens een laag kruije, eens een dubbelsprongetje, zodat ze leert om wat in te schatten, om uit moeilijkere situaties te raken.

springen is inderdaad niet volledig mijn doel, ik durf namelijk niet springen, maar ik wil het wel graag leren,en dan is het toch al handiger als zij haar evenwicht al gevonden heeft, vooraleer er een ruiter opzit die niet kan springen...

longeren doe ik nog niet vaak => dit vind ik te belastend voor haar pezen en gewrichten.
ze wordt eerst ingereden deze zomer, en volgend jaar wordt ze gelongeerd als aanvulling op de training.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:14

Springen leren op een paard wat nog nooit onder de ruiter heeft gesprongen is bijna niet te doen. 1 van de 2 moet wat ervaring hebben.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:20

Ik zelf ben er van overtuigd dat een paard tot zijn 3de jaar helemaal niks hoeft te doen.
Maar ik laat iedereen vrij die daar een andere mening over heeft.

Ik heb zelf een 3 jarige gekocht en rijd 3 keer per week
Ik wil ook heel graag gaan springen maar ik wil zo ie zo wachten totdat ze 4 jaar is (en gelukkig word ze dat bijna).

Ik zou dus nog even wachten en spieren opbouwen voordat je begint met springen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:31

jullie beseffen toch dat dit om VRIJspringen gaat he?
er zit geen ruiter op, geen bijzetteugels, zelfs geen bit in de mond.
het paard moet niet werken, wordt ook nog niet gelongeerd, wordt maximum 1 keer per week meegenomen naar de piste, (vaak is dit maar om de paar weken) en wordt gewoon wat "opgejaagd" om de stemcommando's aan te leren.
het paard word van de zomervakantie ingereden (is dan 3 jaar en een paar maandenn)
en volgende winter nemen we misschien voor de fun enkele dressuurproefjes mee, als ze er dan al klaar voor is.
er zal nu en dan wel eens een klein sprongetje genomen worden, maar het is niet zo dat we iedere week springles gaan nemen want ik durf niet te springen.

nu gaat het er enkel over om een paard van bijna 3, nu en dan eens een klein sprongetje te laten maken,zonder ruiter, zonder enige bellemmering.
de vraag dus tot hoe hoog dat het zou mogen op regelmatige basis (bv standaard 50 cm, en dan volgend jaar onder het zadel beginnen opbouwen, of dat het mag varieren en ook eens wat hoger mag)
op welke afstanden de hindernisjes dan moeten staan om het zo makkelijk mogelijk te maken voor mijn paard, en welke oefeningen ook nog goed zijn.

drafbalkjes => op welke afstand? (ik neem standaard 5 voet) en mogen ze in een later stadium wat verhoogd worden? (met behulp van die kruisjes)

Lorena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:40

Ik denk dat dat wat jij doet van veel bokkers hier niet zal 'mogen'. Maar jij bent degene die met je paard bezig is, en ik denk dat je het prima zelf kan inschatten. Zolang je het niet te vaak doet en idd niet te hoog. Als je maar blijft zien dat je paard er plezier in heeft! En dat ze er lichamelijk goed mee om kan gaan.
Verder denk ik zelf dat het doen van wat oefeningen wel goed is voor je paard, en dan niet perse springen, je kan ook andere dingen doen om haar aan jou en aan je stem te laten wennen. Al eens een zeil op de grond gelegd? En dan kijken of ze eroverheen wil.. Of een vlag +stok in je hand? Paraplu? Kan ook heel leuk en leerzaam zijn!

edit; afstanden ben ik vergeten, ik rijd al 1,5 jaar niet meer door m'n studie...

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:45

ik ging met mijn vorige pony niet eerder springen dan 3 1/2 en pas hindernissen van 80 cm toen was ze inmiddels wel boven de 4.. ik vind onder de 3 echt te jong!

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:50

Persoonlijk begin ik het springen aan te leren op 4 à 5 jarige leeftijd ..
Dit omdat ze dan wat meer evenwicht hebben en zelf beter in balans blijven ..
Dit is dan zowel springen onder het zadel, als vrijspringen ..

Vrijspringen lijkt mij, moet kunnen mits je het niet te vaak doet ..
Ik zou zeggen 1 keer in de 2 à 3 weken ..
En dan gewoon niet te hoog, tot 50 centimeter ongeveer ..
En vooral afgaan op wat zij aangeeft ..
Wil ze niet springen? Dan is het dus te belastend .. Vanachter de computer kan niemand zien of je paard eraan toe is ..
Wat ik je wel mee wil geven is, laat haar jong zijn! Doe rustig aan .. Ga liever stukken wandelen dan springen ..

Drafbalkjes leg ik trouwens op 1m20 (paard is 1.60m)

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:00

een fries is (meestal)niet echt gebouwd om mee te springen.Al zijn er zat die t best leuk vinden om te doen. Zeker nu hij ook nog zo jong is vind ik 1 keer per week erg veel. Heel af en toe een sprongetje voor de lol( maar dan zou ik nog niet voor 80 cm kiezen) oke maar verder zou ik het persoonlijk niet doen. Je vroeg ook de afstanden e.d van waar de sprong zou moeten staan. Hieruit maak ik op dat je geen expert bent op spring gebied. Misschien is t dan verstandiger om dan zeker met zo'n jong paard niet te springen of onder begeleiding van iemand die er wel kijk op heeft.Zou toch zonde zijn als t paardje al op vroege leeftijd geblesseerd zou raken.Succes!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 17:11

1 keer in de week was wel veel genomen hoor, er staan nog 2 paarden, dus als ze elk 1 keer in de week in de hand komen door mij is het al vrij veel (bij de jonge paarden beperkt het zich meestal tot poetsen en hoeven krabben)
ze vind het zeker wel leuk, heeft bijna geen aanmoediging nodig, en zet netjes en op tijd af, oortjes mooi vooruit en showen maar
de 80 cm was eigenlijk eventjes testen hoeveel durf ze had, veel dus, want zonder aarzelen sprong ze er mooi over (en ze had nog veel ruimte over, die hindernis heeft ze 2 maal gesprongen, en daarna zijn we naar huis gegaan)

paraplu en zeil heb ik nog niet geprobeerd, maar hou ik er wel in!
ook verkeersmak maken gebeurt aan de hand, dus er komt niemand op voor ze 3 is!

het eens meegaan naar de pist is de enige vorm van "werk " dat ze doet hoor

bedankt voor alle info! hier kan ik zeker wat mee

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:22

Mijn mening? Niet doen.
Springen is een behoorlijke belasting, ook zeker als er geen ruiter opzit, ik zou er pas aanbeginnen als ze 3,5 -> 4 is.
Onder het zadel zou ik pas beginnen bij 4,5 met een fries, omdat deze gewoon pas heel laat groeien (zeker tot hun 6de, maar vaker nog veel langer).

Mijn pony sprong voor het eerst vrij met bijna 3,5 (1x gedaan, 3 sprongen van 50 cm en daarna van 70) en onder het zadel voor het eerst met bijna 4 (4x gedaan, niet hoger dan de 50 cm, alleen een paar enkele huppeltjes, behalve in januari, toen een parcours van 70, daarna niet meer gesprongen). Ik doe het max 1x in de drie weken, voor een 4 jarig pony dus. Een pony die ook nog niet uitgegroeid is, ze moet nog een jaar, maar zij is wel sneller uitgegroeid dan een fries. Overigens wil ik met haar volgend jaar tussen de paarden gaan starten (als ze 5 is dus).

Ik zou zeggen, laat haar voorlopig niet vaker springen dan 1x in de maand max, begin met balkjes lopen en doe daarna een paar sprongtjes van 20 cm met een galop balk daarvoor om haar te leren inschatten.
De hoogte in heeft echt geen nut, daar leert ze niets van en zo verzeker je jezelf er alleen maar van dat ze met 5 al naar de slacht moet met hoefkatrolontsteking.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 17:30

over het feit dat een fries laat volgroeid is ben ik het niet helemaall mee eens
ieder paard is op dezelfde tijd skellettaal volgroeid, en ik geloof dat de laatste groeiplaat (in de rug) sluit op 8 jarige leeftijd, of dit nu van een quarter, een fries, een belg of een kwpn is blijft dit hetzelfde.

ik ben het er wel mee eens dat een fries geestelijk mss iets later volgroeid is, maar daarin verschilt ieder individueel paard van elkaar, daar hou ik ook rekening mee, en ik zorg dat ze alles leuk blijft vinden.
maargoed, dit is wel vrij ver offtopic

over het de hoogte ingaan => is, zoals gezegd ook zeker mijn bedoeling niet, ze moet het leuk blijven vinden ook hé :p

meer dan 1 maal in de maand zal het zeker niet zijn, het gebeurt gerust dat ze een maand op het land staan en enkel in handen komen om te komen eten...
daarbij ben ik te lui om vaak met die zware balken te slepen

Lorena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:11

Nou als ze toch niet vaak in handen komt, is het zowiezo misschien wat beter om eerst met andere dingen bezig te gaan voordat je gaat springen. Longeren 1x in de twee weken is denk ik nuttiger en leerzamer voor beiden dan springen!

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:24

dutske schreef:
1 keer in de week was wel veel genomen hoor, er staan nog 2 paarden, dus als ze elk 1 keer in de week in de hand komen door mij is het al vrij veel (bij de jonge paarden beperkt het zich meestal tot poetsen en hoeven krabben)
ze vind het zeker wel leuk, heeft bijna geen aanmoediging nodig, en zet netjes en op tijd af, oortjes mooi vooruit en showen maar
de 80 cm was eigenlijk eventjes testen hoeveel durf ze had, veel dus, want zonder aarzelen sprong ze er mooi over (en ze had nog veel ruimte over, die hindernis heeft ze 2 maal gesprongen, en daarna zijn we naar huis gegaan)

paraplu en zeil heb ik nog niet geprobeerd, maar hou ik er wel in!
ook verkeersmak maken gebeurt aan de hand, dus er komt niemand op voor ze 3 is!

het eens meegaan naar de pist is de enige vorm van "werk " dat ze doet hoor

bedankt voor alle info! hier kan ik zeker wat mee

In de eerste post schreef je dit
Citaat:
eens erop gezeten en er weer af
Dus lijkt me een beetje tegenstrijdig . Zelf zou ik niet zoveel doen als je paard nog zo jong is. Maar dat moet je natuurlijk zelf wten

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:25

ik wil nu nog niet longeren omdat ik dat belastender vind voor de pezen en de gewrichten dan nu en dan eens een laag sprongetje.
ze wordt dit pas aangeleerd nadat ze ingereden is, en dit leer ik dan ook van de eerste keer aan met goede professionele hulp, ipv zelf aan te klooien.
ik ben altijd alleen, en ik vind het wat riskant om ze te longeren terwijl ik alleen ben, want noch zij, noch ik heeft het longeren goed onder de knie...

ik vraag ookniet om tips om het springen alleen, maar ook nog dingen dat we eventueel nog kunnen doen, zoals er al iemand geopperd heeft om over een zeil te lopen, een paraplu, ed...

love_mickey: idd wat tegenstrijdig, maar ik bedoel dat ze niet bereden wordt voor ze 3 is.
eventjes 5 seconden erop, of eens stappen met een kindje valt bij mij niet onder rijden en is dus geen echt zware belasting.

Lorena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:52

dutske schreef:
ik wil nu nog niet longeren omdat ik dat belastender vind voor de pezen en de gewrichten dan nu en dan eens een laag sprongetje.
ze wordt dit pas aangeleerd nadat ze ingereden is, en dit leer ik dan ook van de eerste keer aan met goede professionele hulp, ipv zelf aan te klooien.
ik ben altijd alleen, en ik vind het wat riskant om ze te longeren terwijl ik alleen ben, want noch zij, noch ik heeft het longeren goed onder de knie...

ik vraag ookniet om tips om het springen alleen, maar ook nog dingen dat we eventueel nog kunnen doen, zoals er al iemand geopperd heeft om over een zeil te lopen, een paraplu, ed...

love_mickey: idd wat tegenstrijdig, maar ik bedoel dat ze niet bereden wordt voor ze 3 is.
eventjes 5 seconden erop, of eens stappen met een kindje valt bij mij niet onder rijden en is dus geen echt zware belasting.

niet banketstaaf bedoeld ofzo, maar wat doe je als ze tijdens het springen een balk raakt en haar been wordt opeens warm en dik en ze gaat kreupel lopen? Volgens mij is het je verzorgpaard, dit risico zou ik niet willen lopen. Bij het springen is professionele begeleiding wel handig.

Meelopen aan de hand is al een hele kunst... probeer haar eens aan de hand door een 'parcours' in de bak te leiden. Leg hier en daar wat rare dingen neer en laat haar jou goed volgen. Als beloning af en toe 1 brokje geven (niet meer, het gaat om het idee van het belonen), is ook leuk om spelenderwijs te doen! Of tussen balken op de grond in lopen, maak twee hindernissen naast elkaar, niet om over te springen, maar om haar te leren door een nauwe doorgang te lopen, etc... Wees creatief!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:10

dutske schreef:

Persoonlijk zou ik dat niet zo graag doen met een paard dat niet zadelmak is.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 20:40

of dit wel of niet te doen is kunnen wij ook bepalen, het betreffende paard is zo koel als een kikker, er liep constant iemand naast, dus in geval van "nood" konden we het kind er zo afnemen.

verder, van een balk te raken => dan mag ik met het andere paard ook geen sprongetje nemen, want dat kan ook gebeuren! zou ik beter niet meer gaan rijden, kan ze zich ook verstappen.
zouden we ze beter ook niet meer in de wei laten, want vorige week is de drachtige merrie kreupel uit de wei gekomen.
als je zo redeneert mag je totaal niks niet meer doen hé, dus dat is voor mij geen reden!
verder heb ik geen zin om te verdedigen wat wel of niet kan, ik vrps in de trant van => hoe hoog mogen de hindernissen, hoe vaak mag het paard een sprongetje nemen, en zijn er nog andere dingen dat ik kan doen?
Lorena: bedankt voor de 2 de tip ga ik zeker uitproberen!