2.8 jarige haflinger voet geven leren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

2.8 jarige haflinger voet geven leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 19:28

Woest een 2jaar en 8 maanden oud haflingerruin van 1m50 weet nog niet hoe hij voetje moet geven, ik heb hem al wat geleerd

buig me, neem zijn voetje op (die hij al vrijsnel geeft) maar gaat dan achteruit en als ik z'n voet niet loslaat denk ikd at hij op zijn knie gaat vallen. omdat ik dat gewicht echt neit kan houden.

nu dacht ik: mischien moet dat maar dan leert hij stil te staan dan gebeurt dat niet...

maar toen dacht ik: mischien gaat ipv de link: voet omhoog stilstaan- gebeurt niets
dat hij gaat denken:
voet niet geven- vallen- onaangenaam

en stel dat hij er letsels aan overhoud...

dus heb ik me toch maar snel bedacht...

wat te doen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:36

Probeer het te doen met iemand er bij. Tast rustig zijn benen af. Til ze dan voorzichtig op. Alleen even van de grond, beloon hem gelijk met je stem en laat iemand anders hem beet houden en op het moment dat hij zijn voetje van de grond heeft beloont ook die gene hem door middel van stem en aaien op de hals. Misschien dat het zo zou kunnen.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:42

ja je moet zorgen dat je zijn been vast blijft houden.. en als hij te zwaar is, leg hem dan op je knie zodat die hem ondersteunt.. zorg dan wel dat je hem nog vasthoud anders kan hij hem nog terug trekken.. als dat niet lukt moet je iemand anders erbij halen die zijn voet wel kan tegen houden

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:43

hoe dan ook, altijd vasthouden......

Hoe doet je smit dat?

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:00

Inderdaad, gewoon vasthouden maar wel ondersteunen. doe het wel op een zachte ondergrond voor het geval dat. voor de rest; niet te hoog optillen. zodra hij een beter balans heeft kan je vanzelf hoger optillen.

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:22

Mijn merrie had ook de neiging om zich te laten vallen op haar knieën als ik haar voeten wou nemen... Men heeft me toen aangeraden om niet los te laten dan, en dat heb ik eens geprobeerd en ze liet zich niet vallen, dreigde er enkel mee...
Om het allemaal een beetje vlotter te laten gaan, ben ik beginnen belonen telkens ze een voetje gaf, telkens een snoepje geven. Nadien pas een snoepje na 2 voeten, en dan pas nadat ik alle 4 de voeten gekregen had... Bij haar draait het ook veel om vertrouwen, niet iedereen mag haar voeten zomaar opnemen.

Mss een tip voor de achtervoeten: de mijne geeft ze niet echt supergraag als ik ze wat hoger optil, dus ik til de voet op, en plaats hem weer op de grond (zoals ze in rust zou staan ongeveer) en krab hem dan schoon...

Veel succes nog.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:38

Pas loslaten wanneer jij dat aangeeft en niet wanneer je paard laat merken dat hij dat wil.. Maar kun je niet eens meerdere keren voet geven oefenen, waarbij je voordat je merkt dat je paard zijn voet weer wilt neerzetten zelf al aangeeft dat hij hem mag neerzetten. Beloon het paard voor de korte keren dat het goed gaat, dan is het voetje geven aangenaam voor hem en iets wat hij kent. Dan kan je daarna het uitbreiden naar de voet wat langer vasthouden.. Langzaam uitbreiden, voet geven is iets compleet onnatuurlijks want paardebenen zijn het belangrijkste wat ze hebben.. Zorg dat het paard dus vertrouwd raakt met het voeten geven en met jouw..