Zonder bit, maar toch enigzins schuimen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Zonder bit, maar toch enigzins schuimen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 18:53

Ik rijd Auk nu sinds een tijdje bitloos (met een cross rope bridle) maar het is me nu al een paar keer opgevallen dat hij tijdens een buitenrit wel eens een beetje schuim op zijn lippen heeft. Dit is dan iedere keer aan de rechterkant en het is een klein beetje.
Normaalgesproken zou dat kunnen komen door kauwen op het bit, maar met een crb is dat natuurlijk niet mogelijk.

Is dit normaal?

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:54

ja die van mij heeft ook al schuim als ze eten krijgt dan worden haar lippen weet. zo'n honger heeft ze dan. dan staat ze al te smekken enzo

eefje_rudmer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:57

als paarden ontspannen dan gaan ze ook kauwen en kan er idd schuim ontstaan. is normaal hoor!!

QueJira

Re: Zonder bit, maar toch enigzins schuimen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:25

ik rijd een van de paarden met hackamore en die schuimt ook altijd gewoon met rijden hoor,hij loopt gewoon lekker ontspannen en dan wordt er toch altijd wel wat extra speeksel aangemaakt,of je nou met of zonder bit rijd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:52

Die van mij schuimt ook altijd. Of hij nou een bit of niet in heeft. Als hij ontspant gaat hij kauwen, desnoods op niets.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:57

Mooi toch! Teken van ontspanning!

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:50

kan een teken zijn van overvulling van de zakken [kom even niet op de goede naam] maar kan geen kwaad.
de mijne kwijlt al los aan het halster,geen probleem.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 14:13

Oke bedankt voor de reacties, ben blij dat het alleen maar een goed teken is

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:26

Als ik mijn paard op hack rijdt, schuimt hij ook. Het is bij hem een teken van nageeflijkheid/ontspanning.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:06

Wat een geinige, bewuste vraag Ik sluit me aan bij de rest! Ontspanning van de kaak en afkauwen, waardoor wat schuimen kan ontstaan, zijn niet "bit gebonden" maar "nageeflijkheid-gebonden". En nageven is dan weer niet alleen iets lichamelijks, maar ook een psychische ontspanning. De mind gaat op "meedoen" ipv "tegendoen" als een paard echt nageeft. En nageven kan een paard ook op een hackamore, een touwhalster, een bosal, een sidepull, wat-dan-ook.

Wat je trouwens vaakt ziet bij o.a. hoofdstellen met een fanatiek vastgesnoerde gecombineerde neusriem is dat het paard z'n tong niet meer kan bewegen en niet meer kan slikken. Ik vind die aansnoerneusriemen mooi en hartstikke handig vast te maken, behalve dan dat ik ze absoluut niet gebruik voor wat de naam doet vermoeden, namelijk om mijn paard letterlijk de mond te snoeren! Weleens gevoeld wat dat met de druk achter de oren doet? Maar goed, is andere discussie....
"Hij schuimt" zeggen ze dan. Ja omdat ie ZO muurvast zit met die hele handel in z'n mond (alleen hoge neusriem tot daar aan toe, maar nee, we trekken ook nog eens met vol gewicht de sperriem erbij vast....) en zo vast aangetrokken neusriem dat er geen enkele bewegingsvrijheid meer is, dat ie niet meer kan slikken en die kwijl nergens anders heen kan! Dat vind ik dus weer erg sneu.....

Maar een beetje schuim bij jouw paardje lijkt me dus juist een heel goed teken!

Greetz
Licorne