Gepaste straf voor mishandeld paard??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Gepaste straf voor mishandeld paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 18:08

Ik had al gereageerd op een topic van een meisje die door een paard gebeten was, maar nu ben ik op valentijnsdag( zo lief)door mijn vier jarige gebeten in mijn bovenbeen.
Er was (in mijn ogen) geen aanleiding voor.
Omdat ik de eerste paar minuten van schrik en pijn even geen aandacht voor haar had, heb ik haar ook niet gestraft( mij is geleerd dat je direct moet straffen).
Nu ben ik alleen bang dat ze het vaker gaat doen omdat ze nu dus niet weet dat het fout was.
Echter is zij in haar eerste levensjaar(vorige eigenaar) mishandeld, en weet ik dus niet zo goed hoe ik haar moet straffen en of dit wel verstandig is( ze is ook best wel een heethoofd).Het zou immers kunnen dat haar angst weer word opgewekt en dat zij mij straks niet meer vertrouwd.
Hebben jullie hier ervaring mee of misschien een goede oplossing.

brechje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:17

Ik heb ook een paard die geen vertrouwen had in mensen, hoe lang heb je zelf dit paard al? als je haar al 3 jaar hebt, dan moet ze ondertussen toch echt wel weten wie er de baas is. mijn paard is nu ook bijna 4 (heb haar vanaf 1,5 jarige leeftijd) en weet me te respecteren> dan is het ook wederzijds en hoef ik haar niet meer te straffen! Als jij haar dus nu straft, omdat ze je bijt en dat is in mijn ogen ontoelaatbaar gedrag (!!!), dan zal ze je niet minder vertrouwen....als ik zo een beetje met mijn paard vergelijk! Zij krijgt dus ook echt wel een lel voor der hoofd, als ze mij probeerd te bijten of te slaan (gelukkig doet ze dat dus niet....), maar ik heb er wel een keertje tussengezeten toen ze mijn andere paard wou bijten, omdat ze niet bij mij in de buurt mocht komen. Toen had ik haar dus eerder, want die tanden gingen meer mijn kant op!!! daar is het respect echt niet minder van, want wordt nog steeds vrolijk opgewacht en hinniken doet ze ook nog steeds heel lief naar me!

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:44

gewoon laten weten dat t niet mag. alleen niet altijd op dr hoofd blijven slaan worden ze schuw van..misschien een knijpje of terg bijten

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:45

Het is nog maar de eerste keer dat je paard beet, dat wil voor zover ik nog niet weet zeggen dat ze dit vaker gaat doen.

Ik neem aan dat jij je paard het beste kent en ook weet hoe je haar, ondanks haar mishandeling, toch licht kunt bestraffen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:55

Je stem verheffen of een klein tikje op zijn neus helpt vaak ook wel.

BBGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:59

Ja, Stem verheffen daar ben ik voor! Vooral omdat ze al een heethoofdje is... je wilt niet dat ze schuw wordt.... Meestal help een keer goed stem verheffen... en dit consequent blijven doen...

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:10

mijn paard is ook mishandeld, en is gewoon best een ontdeugend soms. ik moet hem gewoon wel eens straffen, zodat hij niet over me heen gaat lopen. ik begin altijd met stemverheffen. hij weet dondersgoed dat als ik mijn stem verhef, en hij doorgaat dat hij dan een tik krijgt, dus gaat hij meestal niet door. gaat hij wel door, dan krijgt hij dus een tik.

schuw word hij er niet van, hij vertrouwt me, weet wat wel en niet mag, en ik behandel hem gewoon eerlijk.

paarden die mishandeld zijn, zijn meestal erg oneerlijk behandeld, krijgen straf voor iets waar ze niks aan kunnen doen, noem maar op.

ik vind het zelf ook heel belangrijk om een paard eerlijk te behandelen. en geloof me, meestal weten ze zelf best wel wat wel en niet mag.

mijn tip dus: eerlijk behandelen, eerst stem verheffen, dan een tik. en niet vergeten te belonen als het goed gaat!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:14

Ik zou met een boze stem duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is (foei ofzo) en als ze daar niet van onder de indruk is weg sturen.
Ik zou niet zo gauw een tik op het hoofd geven.

Als je het paard dan gestraft heb beloon haar dan later wel weer, bijvoorbeeld als ze netjes op een afstandje blijft staan.
Mijn paard is daar heel gevoelig voor. Als ik hem straf en ik beloon hem niet als hij goed met de straf om gaat reageert hij heel bang op alles wat ik doe. Alsof ik hem weer op z'n kop ga geven. De straf is dan nog niet voorbij voor hem en hij blijft dan bang dat ik hem nog wat doe.
Als ik hem even een kriebel geef is dat over.

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:15

mijn paard heeft me daarstraks willen bijten en die kreeg een schop van mij.
andere paarden zouden ook een trap uitdelen, vandaar dat ik het ook deed...
ze hield er snel genoeg mee op.

als ik haar een mep tegen haar hoofd geef dan blijft ze bijten, dus die schop is een super alternatief
en van die schop kan ze ook niet hoofdschuw worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:18

Ik ben ook erg voor de vorm negeren! als je paard zoiets doet, totaal geen aandacht meer geven, niks! gewoon omdraaien, met je rug naar het paard toe, en op niets reageren! Dit is hartstikke moeilijk, maar wel heel erg effectief, het paard leert dat het door hem getoonde gedrag totaal GEEN effect heeft!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:31

zorro schreef:
mijn paard is ook mishandeld, en is gewoon best een ontdeugend soms. ik moet hem gewoon wel eens straffen, zodat hij niet over me heen gaat lopen. ik begin altijd met stemverheffen. hij weet dondersgoed dat als ik mijn stem verhef, en hij doorgaat dat hij dan een tik krijgt, dus gaat hij meestal niet door. gaat hij wel door, dan krijgt hij dus een tik.

schuw word hij er niet van, hij vertrouwt me, weet wat wel en niet mag, en ik behandel hem gewoon eerlijk.

paarden die mishandeld zijn, zijn meestal erg oneerlijk behandeld, krijgen straf voor iets waar ze niks aan kunnen doen, noem maar op.

ik vind het zelf ook heel belangrijk om een paard eerlijk te behandelen. en geloof me, meestal weten ze zelf best wel wat wel en niet mag.

mijn tip dus: eerlijk behandelen, eerst stem verheffen, dan een tik. en niet vergeten te belonen als het goed gaat!

Hhmmm, klinkt als dat jij een opgevoed paard hebt
Een paard een gepaste dreun verkopen is niks mis mee, maar het moet wel100% duidelijk zijn waarom. En ohohoh wat is dat moeilijk, concequent en duidelijk zijn........
Ondertussen ben ik zover dat stemverheffen ruim voldoende effect heeft, maar ook dat ik met stem vertrouwen kan creëren waar hij dat zelf totaal niet heeft. Ik doe mijn best concequent te zijn en meestal gaat me dat behoorlijk af, meestal........

Forcalquier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:13

Uhhm tja erg uit een lopende antwoorden, op het moment dat
't gebeurde werd ik ook zo kwaad dat ik dacht ik zal jou eens een lesje leren maar omdat ik eerst even mijn been heb nagekeken had dat geen zin meer.Nou weet ik wel dat paarden onder elkaar heel gemeen kunnen zijn en ik zou er ook op die manier kunnen straffen maar zodra ik haar een tik geef word ze meestal nerveus en ze heeft een paar keer staan trillen om een klap met platte hand op haar hals.Ik weet dat ze flink mishandeld is want ze had een wondje op haar hoofd toen ik haar kocht en ze had gaatjes in haar voorbenen van een riek(zo'n drie tand), toen we haar ophaalde zijn we 2 uur bezig geweest om een halster om te doen en was het de eerste keer vanaf haar geboorte (1 jaar) dat ze buiten kwam.
Ze is met 2 maanden bij haar moeder weg gehaald en heeft al die tijd in een hele kleine vieze stal gestaan, en als er is wat aan haar stal werd gedaan kreeg ze dus de riek tegen haar benen omdat die vent bang voor haar was.In eerste instantie heb ik haar eigenlijk alleen gekocht uit medelijden.Ik heb er toen 1 jaar in het land gezet en ben sinds vorig jaar met haar bezig, als ik haar beweging geef of borstel heb ik haar volledige vertrouwen , alleen in de stal niet helemaal en daarom ben ik ook nog zo voorzichtig met haar.
Ik weet echt wel dat je een flinke pets kan geven ik heb nog 2 paarden en die straf ik wel en die reageren idd nu al heel erg op stem, maar zij staat gewoon van het kleinste dingetje al te trillen zelfs van stem verheffen.