Hoe lang doen met een himalaya is normaal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe lang doen met een himalaya is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:16

MIjn bijrijdpaardje heeft er 1 van me gehad en hij heeft hem nu ongeveer anderhalve maand. Hij is praktisch op. Kan het kwaad om nu gelijk een nieuwe op te hangen?

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:24

nee het kan geen kwaad en dit is redelijk normaal ze gaan langer mee dan normale likstenen.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:25

1,5 maand is best wel een lange tijd vind ik, die lick-it gaan nog sneller

Villa

Re: Hoe lang doen met een himalaya is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:35

Nee hoor kan geen kwaat om meteen weer een nieuwe op te hangen, ze likken er tog pas aan als ze het nodig hebben ( dat is dus anders dan bij de lit-its, wand die eten ze omdat ze zo lekker zoet zijn, niet omdat ze ze nodig hebben) Als je zo'n lik-steen ophangt moet je er trouns wel voor zorgen dat ze ook de heletijd kunnen drinken.

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:53

ik wil die ook halen. vind ze heel mooi. een normale gaat wel meer dan een jaar mee altijd. hoeveel kosten ze?

JudithC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:28

Je moet met die Himalaya likstenen heel erg oppassen dat het paard hem niet te snel op heeft. Er zit heel erg veel zout in en als een paard dit in korte tijd veel binnen krijgt dan is dit schadelijk voor de nieren.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:32

ik heb altijd een gewone liksteen opgehangen, die himalaya's gaan veel sneller en het lijkt me dat als ze zoveel nodig hebben ze die witte ook wel sneller op zouden hebben.
lick its gaf ik heel af en toe tussendoor als lekkernij.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:05

Ik ga mee met roxje. je kan beter een normale liksteen gebruiken, hier zitten speciaal voor paarden ontwikkelde mineralen en vitaminen in.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:10

ik denk dat je beter een puur natuur produkt kunt gebruiken dan een geperst iets.

ik denk dat er ook goed naar de samenstelling van de himalaya steen is gekeken.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:30

mij lijken die himalaya stenen ook erg goed, omdat het 100% natuurlijk is. maar hoe hang je die dingen op in de stal eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:37

Zit gewoon een gat in en daar steek je een touwtje door.
Mijn grote paard is de enige die lang met zijn steen doet.Het valt me op dat de andere hun steen al bijna op hebben ,terwijl ze naar die witte zout blokken praktisch niet keken.

Ook heb ik het idee dat ze van zelf smelten .Hang hem ook niet bij ijzer in de buurt dat roest er dus van dat had ik bij de witte ook niet.En in verhouding is een witte steen goedkoper.
Morgen komt de dierenarts als ik het niet vergeet zal ik eens vragen wat hij er van vind,ik vroeg me eigenlijk ook al af of ze niet te veel er aan likken.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:41

een touwtje? dat is onhandig, waar moet je die aan vastbinden dan om nou een spijker in de muur te slaan, nou nee, en om hem aan een spijl vast te maken met direct daaronder gelakt hout ( leuk in combinatie van continue zout erop!) nee dank je. die dingen zijn niet op maat te maken dat ze in zo'n normale zouthouder kunnen? of heb je ze echt alleen in brokken?

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:33

Met de eerste steen heeft niek 3 weken gedaan daarna was hij op.

Nu met de tweede steen doet hij denk al bijna 2 maanden. Maar ik moet zeggen dat hij en een lik-it heeft en nog zo'n andere steen. (jaja verwend paardje)

Ik heb stro-touwtjes er door heen getrokken en ben die gaan vlechten met elkaar, moet zeggen dat hij nog steeds hangt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:36

Bij mij hangt hij aan een spijl,maar wij hebben ook kunstof muren.Ik hing mijn witte blok ook zo op.Maar je kan hem op zo'n zout blok houder ook vast zetten alleen denk ik dat hij minder vast staat.

Alleen had ik hem eerst te hoog hangen en kwam hij tegen het ijzer dat begon te roesten,nu hangt hij tegen het kunstof en hangt hij goed.

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:29

ik heb er ook een. Mijn paard houdt niet zo van likstenen en doet er vrij lang mee. Ik heb ook het idee dat hij smelt.. Maar dit is wel de enige steen waar mijn paard nog wel eens aan wil likken, dus ik blijf toch bij deze steen..

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:41

Ik heb een liksteen bij de Welkoop gekocht.. van 10 kilo en daar doet boon nu ong al 1 maand mee en er zit pas 1 deukje in

Ik wou eerst de likit + houder kopen maar die gaan supersnel op bij boon..

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:12

Ik heb ook een himalaya en Orchid doet er nu al zo'n 5 maand mee, hij is nu de helft kleiner...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:28

Ik heb het vanmiddag aan de dierenarts gevraagd hij adviseert om desteen er om de paar dagen bij te hangen ,als de paarden er te veel van likken.Dit kan schadelijk zijn voor het paard.
Een zoutsteen is geen lickit .Een lickit is bedoeld om het paard bezig te houden en veel minder zout als een himalayasteen.