zadel op maat laten maken, maar paard blijft chagerijnig

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

zadel op maat laten maken, maar paard blijft chagerijnig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 16:45

Hallo,

Heb een keifferzadel gekocht en dit bleek te krap op haar schouders. Nu heb ik deze op maat laten maken door een zadelmaker, zo'n 4 weken geleden. Maar mijn paard blijft de oren achter in de nek doen en hapt er zelfs naar wanneer ze het zadel ziet.
Terwijl mijn paard nooit narrig of vervelend is van aard.
Wanneer ik met mijn hand over haar rug wrijf krijg ik geen reactie van haar en onder het rijden vertoond ze ook geen vreemde dingen.
Is het mogelijk dat dit zadel haar niet fijn ligt ondanks dat het op maat gemaakt is?
Of moet je soms wel meerdere keren je zadel op maat laten maken. Wie heeft ervaring met deze zadels. of met het aanpassen van zadels.

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:55

Meestal moet je na ongeveer 10x rijden je zadel weer laten nakijken of het nog steeds goed ligt.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:52

Het kan zijn dat het zadel nog steeds niet goed past.

Niet alle zadelmakers zijn echt deskundig , en ook de WEL echt deskundige kunnen een keer een fout maken

Of het kan zijn dat het zadel nu wel goed is maar je paard uit gewoonte nog lelijk ernaar doet , omdat ze dat gewend was toen het wel zeer deed , en ze nu gewoon nog steeds in die "sleur" zit dat het een automatisme is om naar te doen als het zadel in beeld komt om te gaan rijden.

Of het zadel past op zich wel , maar het paard heeft ergens een pijntje waar het zadel precies op drukt , wat met voelen met je hand geen zeer doet.

ewaldo

Re: zadel op maat laten maken, maar paard blijft chagerijnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:04

ik heb met mijn paard hetzelfde probleem ik heb het paard gekocht en er zat een vz zadel bij maar na een poosje begon hij kreupel te lopen nou ja na een poosje kwamen we erachter dat het aan het zadel lag.
nu heb ik een nieuw zadel dat helemaal goed ligt maar nog steeds is hij sjaggi als hij het zadel maar aan ziet komen,
maar omdat het vorige zadel pijn bij hem heeft gedaan denkt hij dus steeds hieraan als hij een zadel ziet (weet het paard veel dat dit een ander zadel is dat wel goed past)
dus ik denk dat hij er gewoon aan moet wennen

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:29

Kan ook een gewoonte zijn.
Ken ook paarden die lelijk kijken als ze hun deken opkrijgen.
Daar is niet veel 'verkeerd' aan te liggen.

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 20:31

Maar valt me wel op dat ze het de laatse tijd meer doet. Maar dat kan ook komen omdat ik meer rij. Zodra ze het zadel ziet spurt ze me de wei in.
Maar heeft iemand ervaring met "slechte" zadelmakers?.
En hoe herken je die dan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:04

sorry dat ik het zeg maar 9 van de 10 zadelmakers hebben er gewoon geen bal verstand van
als ik kijk hoe sommige zadels gevuld zijn... bagger gewoon
bobbels en kuilen, ene kussen dikker als de andere
compleet scheef gevuld etc.
aanmeten kunnen ze al helemaal niet

ik ken maar met 1 zadel maker al 10 jaar goede ervaringen en dat is Van Triest uit Meppel
in mijn ogen staat ie op eenzame hoogte qua zadelkennis
en hij is nog niet duur ook
hij meet de rug van je paard (gratis) op en dan maakt ie je (eigen) zadel op maat (ook de boom verbreden)
dat doen niet veel zadelmakers
de meeste proberen je meteen een nieuw zadel aan te smeren als je problemen hebt

ben het eens met Anna- jelly dat je een nieuw zadel al weer snel moet laten navullen (herverdelen)
maar daarmee begint meestal wel de ellende
want maar weinig zadelmakers kunnen dat vakkundig

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:09

ik heb mijn zadel ook bij van Triest (125 jaar zadelmakerij) vandaan. Na laten kijken is na 20 rij-uren.

misschien heeft je paard al zo'n slechte koppeling gemaakt tussen zadel en pijn dat het lang duurt voordat ze leert dat het geen pijn meer doet als je het zadel gebruikt.

maar na laten kijken is zeker een optie.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:25

Het kan inderdaad ook zijn dat het zadel nog niet helemaal goed ligt, maar het kan ook zo zijn dat het iets medisch is. Misschien toch eens een DA laten komen?

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 11:19

ze is al eens helemaal nagekeken en er waren gb. op te merken.
Ze kan zich erg mooi ontspannen aan de longe maar onder het zadel loopt ze onder me weg. En ze is scheef. We oefenen veel aan overgangen en recht richten, maar het blijft tobben.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:45

Pellie schreef:
misschien heeft je paard al zo'n slechte koppeling gemaakt tussen zadel en pijn dat het lang duurt voordat ze leert dat het geen pijn meer doet als je het zadel gebruikt.

maar na laten kijken is zeker een optie.

idd daar zat ik ook aan te denken.. mijn paard heeft precies het zelfde.. het zadel heeft niet goed gelegen.. het zadel is nu vermaakt hij heeft een tijd heel lelijk gedaan terwijl het zadel goed lag..

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:51

Kootstra in Groningen is ook erg goed.
En de zadelmaker in Rouwveen (olde maten ofzo) schijnt ook goed te zijn.
Ik denk dat alle goede zadelmakers in Nederland op 1 hand te tellen zijn.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:43

kootsta in groningen is inderdaad erg goed!daar heb ik mijn zadel ook op maat laten maken.het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
ik had hetzelfde probleem als jij,een paard dat boos werd op het moment dat ik ging zadelen,op den duur ging ze kreupel lopen.na veel dierenarts bezoekjes heb ik besloten een osteopaat naar mijn paard te laten kijken.en wat bleek?mijn paard zat heel erg vast in de rug,nek en knie.na deze behandeling is ze echt heel erg vooruit gegaan,en ze gebruikt haar rug weer goed.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:48

Het kan ook zijn dat het je paard pijn doet als je aansingelt. Ons paard b.v. werd ook opeens chagrijnig met opzadelen. Toen is de osteopaat geweest en bleek dat er een rib geblokeerd was. En met aansingelen trok de singel net over die rib.

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 09:05

Aansingelen is voor haar inderdaad ook een punt, maar dat doe ik heel rustig en stukje bij beetje.
Ik weet waar ze vandaan komt en daar was het niet altijd even leuk voor haar.
Maar iig geval bedankt voor jullie tips.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:50

germie schreef:
Kootstra in Groningen is ook erg goed.
En de zadelmaker in Rouwveen (olde maten ofzo) schijnt ook goed te zijn.
Ik denk dat alle goede zadelmakers in Nederland op 1 hand te tellen zijn.

Ik denk nog wel minder dan op 1 hand...

Kootstra is erg goed, een vakman in zijn werk. Net als van Triest. Ik heb mijn zadels weg (stubben) bij kootstra en ben met mijn 3 jarige bezig met een zadel (KN) bij van triest. Sinds ik een aangepast zadel heb wil ik niet meer anders...

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:55

ik wil mijn zadel ook nog op maat laten maken. Maar naar kootstra moet je toch toe? Met paard en al?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:52

Yvonniej schreef:
ik wil mijn zadel ook nog op maat laten maken. Maar naar kootstra moet je toch toe? Met paard en al?

kootstra woont aan de a weg in groningen, niet een geschikte plaats om met je paard heen te gaan. divoza laat vaak wel klanten komen kootstra gaat (bij mijn weten) gewoon met de klant mee. Ik werk in groningen bij kootstra om de hoek. Als ik een afspraak maak haal ik hem gewoon na mijn werk op en rijden we samen naar mijn huis. Meet hij de paardenruggen op en past de zadels aan. Dan breng ik hem weer thuis.

Van triest werkt net zo, en ik weet dat je bij hem wel met je paard heen kunt gaan..

Waarom hebben de beste zadelmakers eigenlijk niet gewoon een rijbewijs

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:01

Wellicht een rare vraag. Weet je wel zeker dat je zadel breder gemaakt is?? Mijn zadelmaker heeft het al meer meegemaakt dat bij bepaalde zaken (ik zal geen namen noemen) het zadel zgn. breder gemaakt was , maar er was helemaal niets aangedaan. Het was niet eens uit elkaar geweest.

Een Kieffer heeft een polyester boom. Is daarom moeilijk breder te maken. Kan alleen als je speciale apperatuur hebt.

Verder is de vulling van je zadel wel egaal en volgt het de ruglij n van je paard. Draagt je zadel wel overal gelijkmatig.? Ook daar kan een probleem zitten.

Probeer anders eens een keer met een wat breder zadel van kennissen te rijden.Als dit wel redelijk ligt doet hij dan nog zo vervelend?? Is hij gevoelig als je voorzichtig zijn rug af tast.?

Ook in Hollandscheveld bij Hoogeveen zit een ervaren zadelmaker. Ze komen uit het Westen, en hebben al zoveel werk dat ze niet adverteren. zie www.vlietstede.cjb.net

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 17:16

Ja, mijn zadel is wel breder gemaakt, dat kon ik duidelijk voelen. Veel meer ruimte bij de schouders. Nu kan ik mijn hand er ruim onder doen, toen zat het te krap.