welk zand voor een rijbak buiten??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

imposantje

welk zand voor een rijbak buiten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 16:31

we gaan in het voorjaar een buitenbak aanleggen bij ons.
mijn vraag is: welk zand is het fijnste, droogste en bevriest het minste??
we gaan hem in ieder geval dryneren, maar dan???
welk zand kan er het best op??

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:31

wij hebben er wit maaszand op liggen met tapijtsnippers erdoor hierdoor blijft ie erg goed droog en bevriest bijna niet

superbig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:57

Wij gaan van het voorjaar ook de bak heraanleggen.
Er komt een drainage onder. Daarbovenop zitten we er aan te denken om spuitzand te doen en dan van die all weather tuft snippers erdoorheen.
gr

imposantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 22:32

die tapijtsnippers, wat kosten die ongeveer???

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:40

de kosten daarvan vallen nog wel mee maar het nadeel van tapijt snippers is dat er dagelijks minimaal met 4 tot 6 paarden in gereden moet worden wil je de bodem goed krijgen en houden [vertelde dat bedrijf tegen mij]
ik ben toen voor plaatzand gegaan als toplaag en nu 6 jaar later heb ik daar nog geen spijt van.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:42

En wat betalen jullie voor die zandsoorten?

polly2

Re: welk zand voor een rijbak buiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:46

Rivierzand is het beste. Dat is wat grover van structuur. Eventueel mengen met snippers van het één of ander kan ook goed werken. De grondsoort die er onder zit is ook belangrijk....vooral om te weten hoe dik je laag moet zijn.
Klapzand is het slechtste...dat wordt een dikke pap als het nat is en het wordt heel mul en los als het droog is.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:48

Klapzand? Nooit van gehoord. bedoel je vulzand?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:54

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:57

germie schreef:
Klapzand? Nooit van gehoord. bedoel je vulzand?

Klapzand is een term die in de bouw gebruikt wordt. Ik weet niet waarom het klapzand heet....interessant misschien om dat een uit te zoeken...hihihi

Maar klapzand is zand dat bijv. uit het Veluwemeer gehaald wordt. En dat voor de meeste zandbakken wordt gebruikt.
Als je bij een grondverzetbedrijf zand bestelt weten zij wel wat klapzand is. Ik heb in mijn longeerpaddock op de kleigrond rivierzand gebruikt. Ik heb hier specifiek om gevraagd en die man was het direct met mee eens en zei ook dat klapzand voor dat doel niet geschikt was. Dat is met name geschikt voor het aanleggen van wegen en terrassen, omdat het zo dicht van structuur is. Dat is een vastere massa zeg maar.
Mijn rivierzand bevalt prima.
Dit advies heb ik destijds van een deskundige in dit soort dingen gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:52

De bak bij ons is als volgt opgebouwd:

5 drainage buizen over de lengte neergelegd.
Hierover gewassen gemallen puin heen. Dit is erg belangrijk anders kan het water niet goed doorlopen en verstoppen je drains.
Hierover een worteldoek over de gehele bak oppervlakte.
Zand bestaande uit schelpenzand gemengd met stierenzand met hierdoor heen gemengd gedroogde naalsdhoutsnippers.

Echt een super bak!
We hebben tot nu toe de gehele winter kunnen rijden in een droge en vorstvrije bak, die nooit zwaar is!
Echt een aanrader!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:57

Wij hebben zand van de zandsculpturen in Blankenberge, iets duurder maar nooit een modderpoel en bevriest nooit.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:35

Anoniem schreef:

Hierover gewassen gemallen puin heen. Dit is erg belangrijk anders kan het water niet goed doorlopen en verstoppen je drains.
Zand bestaande uit schelpenzand gemengd met stierenzand met hierdoor heen gemengd gedroogde naalsdhoutsnippers.

Echt een super bak!
We hebben tot nu toe de gehele winter kunnen rijden in een droge en vorstvrije bak, die nooit zwaar is!
Echt een aanrader!

Puin komt net als het doek omhoog!!!! Ervaring mee met 2 verschillende bakken op verschillende maneges/pensionstallen.

Ik woon niet ver bij jou vandaan, maar ik heb geen doek in mijn bak, geen puin op de drains, maar gewoon grof stiere zand. Alles is kruk droog en in 8 jaar heb ik geen plas water gezien. Hij is met de vorst ook super te rijden. Als toplaag heb ik ook naaldhoutchips. Deze bak heeft incl. arbeidsloon, afgraven en afvoeren van grond, zand, drains en drainagemachine, toplaag en omheining +/- 17000 GULDEN gekost. Om de zoveel jaar komt er een laag naaldhoutchips op.

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:58

Ik heb woudzand in mijn bak liggen... geen drainage en een super te rijden.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:02

wij hebben ook van die tapijt snippers erin liggen, een vracht voor een 20/60 bak kost rond de 1500 euro alleen aan tapijt snippers.

en wij rijden maar met 2 paarden in de bak en dan is hij ook goed.

we hebben hem nu nog niet volledig voorzien van tapijt snippers alleen de hoefslag en nog een paar stukken en het verschil is heel erg goed te merken.

wel moet je regelmatig sproeien hij heeft namelijk snel dorst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:59

PhiaBink schreef:
Anoniem schreef:

Echt een super bak!
Echt een aanrader!

Puin komt net als het doek omhoog!!!! Ervaring mee met 2 verschillende bakken op verschillende maneges/pensionstallen.

Ik woon niet ver bij jou vandaan, maar ik heb geen doek in mijn bak, geen puin op de drains, maar gewoon grof stiere zand. Alles is kruk droog en in 8 jaar heb ik geen plas water gezien. Hij is met de vorst ook super te rijden. Als toplaag heb ik ook naaldhoutchips. Deze bak heeft incl. arbeidsloon, afgraven en afvoeren van grond, zand, drains en drainagemachine, toplaag en omheining +/- 17000 GULDEN gekost. Om de zoveel jaar komt er een laag naaldhoutchips op.

Helaas werkte stierenzand absoluut niet bij ons!
Het werd werkelijk zeiknat (het strand was er niks bij) en bevroor bij het minste geringste beetje vorst.
In de zomer was het daarintegen veel te zwaar en echt niet te rijden, genoeg nare ervaringen dus met stierenzand!
Worteldoek en puin komen niet omhoog zolang je het op de juiste manier aanlegt! En dat is bij ons zeer proffesioneel gebeurt!
Wel wordt de bak redelijk intensief gebruikt, ik weet niet of dat bij jullie ook het geval is.
Maar voor ons nooit meer wat anders in ieder geval!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 01:40

Hoelang ligt die bodem er al??
Die bodems waar doek onder lagen werden intensief gebruikt. Het doek kwam na 2 jaar omhoog. Het was trouwens een Agterberg bodem.
Mijn bodem is een Pe van Diepen Bodem, loonwerker te Spierdijk. Hij heeft hier in de buurt al heel wat bodem aangelegt. Onze bak is de voorbeeld bak.

ritsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:11

Ik denk dat er meerdere manieren zijn om een goede bak aan te leggen. Tuurlijk is hiervan de ondergrond van belang, wij hebben ook doek gebruikt en hier geen last mee, wanneer de ondergrond stevig is zal deze niet werken en komt het doek niet omhoog. Op veengrond is de ondergrond niet stevig en werkt het doek wel omhoog. Een goede bak aanleggen is nog een hele kunst!
Wie heeft bij jullie de bak aangelegd NienkeKara?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:41

Volgens mij een loonbedrijf hier uit de buurt, maar zal het even navragen!