Natuurlijk bekappen bij trekpaard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Natuurlijk bekappen bij trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 16:12

Misschien dat dit topic ergens anders thuishoort, maar dat is me even niet duidelijk, dus vandaar hier de vraag.

Zat net even te kijken op de paardnatuurlijk website en ik vroeg me nu af of het mogelijk is een trekpaard natuurlijk te bekappen?

Waarom niet? hoor ik al denken, wel, omdat ik me afvraag of het gewicht van een dergelijke kolos (toch tegen de ton) toch wel wat meer is dan de paardjes die voorgesteld worden op de website. Ok, er zijn wel voorbeelden van tinkers bij, maar dat zijn in vergelijking met onze paarden lichtgewichtjes.

Kent er iemand een natuurlijk bekapt trekpaard?
Iemand meer informatie?

Ik hoor het graag!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:35

Ik zou niet weten waarom niet.

En als je logisch nadenkt zou het zelfs beter zijn.
Bij traditioneel bekappen draagt de hoefwand al het gewicht, terwijl de hoefwand daar niet voor gemaakt is. Dus de witte lijn rekt uit en er komen scheuren in de hoefwand.

Bij natuurlijk bekappen draagt niet alleen de hoefwand, maar ook de zool en de straal. Het gewicht wordt dus beter verdeeld over de hele hoef en er komt geen grote druk op de hoefwand en de witte lijn.

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:36

Ik denk als je een natuurlijk bekapper hebt gevonden die bereid een trekpaard te bekappen dan is het zeker mogelijk. Je woont erg ver bij mij vandaan dus had je wel een paar telefoonnummers willen geven maar dat heeft denk ik niet zoveel nut

Mirannda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:40

wij hebben eerst hoefsmid gehad die deed ons trekpaard wel uit de hand mar nu hebben we andere hoefsmid en die doet het altijd met hoefstal want je hebt er af en toe paarden bij zitten die helemaal gek worde

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:48

Tuurlijk kan dat.

ALs een Noriker dat kan(komt voor mij het meeste in de buurt) dan kan een trekpaard dat ook.
Smurf heeft er zo een en is een fantieke NBer.

Dat heeft echt helemaal niets met het ras te maken.

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:52

Mijn natuurlijk bekapper heeft zelf Shires, en die bekapt hij ook gewoon op zijn manier. Waarom niet?

Noiske

Re: Natuurlijk bekappen bij trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 02:54

ik kan zelf (buiten het gewicht en de daarbij komende extra druk) ook niet meteen een echt nadeel opwerpen. Maar toch wil ik toch graag de mening van ervaringsdeskundigen.
Ergens vind ik het wel eng... de overgang maken.
Als ik zou overgaan naar natuurlijk bekappen, zal de grote moeilijkheid inderdaad het vinden van een goede smid die de methode toepast zijn...
In elk geval bedankt voor de reacties.