Mijn pony staat nu 3 maanden bewust op rust. Ik merk dat het hem goed doet. Ik reed niet zo heel veel vanwege tijdsgebrek, maar je kunt het rijden afbouwen door steeds een dag minder te gaan rijden en iedere keer korter te gaan rijden. Zorg dat je hier je voereenheden op aanpast. Mijn pony staat 24/7 buiten en heeft daarbij gezelschap. De dagelijkse knuffel vind hij prima, maar kan hij ook goed missen. Het eten en mesten natuurlijk niet, maar ik heb een stuk in eigen beheer en dat is bij jou misschien anders.
Kan je niet een 'poetsmeisje' zoeken, die gewoon wat met hem tut en er niet op gaat zitten ? Dan weet je zeker dat hij qua rijden niet verpest wordt en heeft hij ook echt lekker vakantie.
Qua oppakken, begin met onbereden arbeid: vrijlopen, longeren, mee fietsen, handpaard rijden. Dit is zowel voor de opbouw van conditie en spieren. Bespiering raken ze na een maand a anderhalve maand rust wel kwijt. Longeren kan je na 2 weken meer werk van gaan maken door met pessoa en dubbellonge en kan je er ook weer kort op gaan zitten. Verder ken je je pony denk ik goed genoeg om te weten wat hij aankan en voel je dat aan in de trainingsopbouw. Vergeet niet ook weer de voerdereenheid aan te passen.
Veel plezier op je stage en succes met je pony !