hangend rooster, dunner bit nemen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

froukje2

hangend rooster, dunner bit nemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:56

Mijn merrie heeft dus een hangend rooster, ik rij haar nu met een vrij dik dubbel gebroken bit, nu hoor ik steeds meer dat je bij zulke paarden beter een dun bit kunt gebruiken.
Er word soms zelfs alleen een onderleg trensje gebuikt.
Iemand die hier meer over weet.

Mieke

Re: hangend rooster, dunner bit nemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:45

Mijn 14 jarige merrie heeft ook een hangend rooster. Het gehemelte hangt altijd vrij laag, maar tijdens de verhaarperiodes nog wat lager dan normaal.

Ik heb een dikke rubberen ongebroken trens geprobeerd, maar dat vond ze niet fijn. Daarvoor reed ik haar gewoon op een RVS bustrens, enkelgebroken en vrij dik.

Nu rij ik haar op een dunne, dubbelgebroken aurigan bustrens. Zo dun zou ik normaal gesproken nooit een trens gekocht hebben.

Maar ze loopt er erg fijn op en heeft duidelijk meer ruimte over in haar mond.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:35

mijn merrie kreeg ook een hangend rooster. daarvoor had ze een dik enkelgebroken watertrens in. Nu heb ik een dunnere dubbelgebroken met bol tussenstukje. die past heel mooi in de mond en ze vind m zelf ook fijner (doet sneller de mond op en met indoen van het bit)

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:34

Ik heb voor mijn pony met hangend rooster een leren bit of een ongebroken watertrens. Ik zou in elk geval geen enkel gebroken trens nemen. Dat prikt te snel in het gehemelte. Met een te dik bit heb je kans dat ze haar mond niet meer dicht krijgt. Verder is het een kwestie van uitproberen.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:22

euh sorry, maar wat wordt er precies bedoelt met 'hangend rooster'.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:26

Hangend rooster is een verdikt verhemelte, soms zo dik dat het boven de snijtanden uitsteekt. .

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:27

Een opgezwollen gehemelte vlak achter de voortanden. Soms hangt het zo laag dat het onder de voortanden uitkomt.

Meestal krijgt een paard dit tijdens het wisselen van tanden, maar sommige paarden houden er blijvend of alleen bij het verharen last van.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:05

Het lijkt mij eigenlijk vrij aannemelijk dat een dunner dubbelgebroken bit in dit geval voor het paard prettiger is dan een dik (enkelgebroken) bit...
Het past inderdaad veel beter in de mond en prikt niet in het gehemelte...

Een hangend rooster is ook vaak een teken van een tekort aan bep. vitamines of een gebit wat niet in orde is...

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:57

Ik heb voor mijn paard met hangend rooster en vrij kleine mond echt alle bitten al geprobeerd en ik heb voor ons nu de oplosding gevonden. Ik stond al met een nieuwe myler in mijn handen van 90 euro, toen de ruitershop eigenaar met een ongebroken watertrensje aankwam. Had ik volgens hem veel meer aan en hij had gelijk.
Tjalko neemt het bit super aan, is ontspannen schuimt op beide zijden gelijk en is makkelijk door de kaak. En dat voor 11 euro!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:03

Door bepaalde vitamines bij te voeren kun je het probleem verhelpen! een hangend rooster komt door een vitamine tekort.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:06

Een dunner bit kan een oplossing zijn.
Maar denk ook eens aan een ongebroken bit.
Dit schaniert nergens en is daardoor ook prettiger.

ewaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:53

die van mij had ook last van een hangend rooster
en de tip van mijn paarden tandarts is om tijdens de verhaar periode elke dag 1 bruistablet vitamine c door het drinkwater te doen
en dit helpt echt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:19

sommige paarden lopen idd veel beter op een ongebroken trens
zeker paarden met een hangend rooster..
ik heb jaren gedacht dat een gebroken bit het vriendelijkst was maar daar ben ik helemaal op teruggekomen
zelf rij ik sinds kort met een Mylerbit en dat bevalt heel goed
ik wil nooit geen (dubbel) gebroken bit meer

das een goeie tip Ewaldo

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:48

De mijne heeft ook een hangend rooster nu.
Ja, hij krijgt nu extra vit C voor de zekerheid.
Hij is aan het wisselen, zijn "ruinentanden" komen door.

Ik rij hem nu met een dubbel gebroken onderlegtrensje, met bol stukje, zolang het nodig is. Daarna ga ik weer terug naar zijn oude watertrens.
Hij is nu veel rustiger in de mond en schuimt er goed op.

Normaal gesproken houdt hij niet van dubbel gebroken, maar nu dus wel.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:01

Mijn paard heeft een blijvend hangend rooster, het steekt altijd onder zijn voortanden uit.
Ik rijd altijd met een ongebroken bitje, een bit wat ook maar ergens kan scharnieren vind hij vreselijk, dan kan ik er echt niet aankomen en is hij constant aan het hoofdschudden. Een dik bit vind hij ook niet fijn, 16 mm is voor hem echt de max (anders kan hij ook zijn kaken niet meer op elkaar krijgen).

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 10:48

Mijn merrie heeft dus ook een blijvend hangend rooster, krijgt vitaminen trouwens.
Ik ga na dit gelezen te hebben maar eens een ongebroken bit proberen, ze vindt deze dubbel gebroken niet echt fijn, en heeft inderdaad een mond vol.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:56

Wat je ook kan proberen is een ongebroken Happy Mouth bit dat is kunsttof redelijk dun en is vaak erg prettig.
Dunner bit kan ook beter maar is vaak ook weer scherper.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:59

Riant schreef:
Wat je ook kan proberen is een ongebroken Happy Mouth bit dat is kunsttof redelijk dun en is vaak erg prettig.
Dunner bit kan ook beter maar is vaak ook weer scherper.

Die heb ik ook geprobeerd, maar die was te dik, dan kan hij zijn mond niet sluiten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:38

Mijn paard heeft ook een hangend rooster. Ik heb al geprobeert meer vitamines te geven, maar het blijft zo.
Ik heb een myler bit voor hem. Die zijn best dun en naar de mond gevormd. Hij is wel dubbel gebroken, maar de verbinding van dat tussen stukje is anders zodat niet die twee ringetjes waar het normaal vast mee zit in het gehemelte prikken.
Hij kan ook niet helemaal dubbelklappen.
Mijn paard loopt veel lekkerder op dit bit