Bijten in kleding.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fereshte

Bijten in kleding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 19:58

Hoi hoi,

Ik zat even met een vraag aangezien ik zelf niet goed weet hoe ik mijn probleempje op moet lossen. Dus als er iemand advies heeft!! Graag.

Ik heb sinds een paar maanden een jonge fries gekocht van 1.5 jaar, een hartstikke lief en levendig maar ontdeugend paardje. Ik steek er veel tijd in om met haar dingen te oefenen en ze leert vlug dingen bij en ze leert ook slechte gewoontes normaal gezien vlug af.
Maar nu het probleem, ze heeft de vervelende gewoonte om in mijn kleding te bijten (Vooral me broek, sjaal en zakken) en ik heb geen idee hoe ik het haar het beste kan afleren. Ze schooit ook ontzettend veel om lekkers iets wat ze voorlopig even niet krijgt.
Ze bedoelt het niet gemeen maar het is wel erg vervelend. Ik heb haar al weg geduwd en een tik op der neus gegeven maar ze leert het niet af. Slaan doe en wil ik niet.
Is er iemand die een tip heeft?

In ieder geval bedankt
Shelley

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:04

hallo,,
ik heb precies hetzelfde probleem ik heb ook een jonge pony die word in maar 3... en als ik hem aan het borstele ben dan begint hij aan mijn jas te likken of ergens aan te frutten (touwtje aan mijn jas ofzo) ik heb hem ook al een tikJE gegeven en weggeduwd maar hij blijft maar doorgaan! en normaal is hij heel leergierig.....en leert slechte dingen snel af...

Fereshte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 20:13

Hoi,
Ja dat is bij mij precies hetzelfde.. Wanneer ik aan het poetsen ben inderdaad.. Alles wat er leuk uit ziet daar wilt ze aan knabbelen maar sjaa eventjes is leuk maar na een paar keer heb ik het wel gehad..
Ze stopt er gewoon niet mee dus ja

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:17

zal wel spelen zijn, paarden onderling bijten elkaar speels om tot spel uit te dagen.
staat ze wel bij andere paarden dan, zodat ze kan spelen?
als je het hinderlijk vind kan je denk ik het beste consequent een schreeuw geven als ze het doet, dus hey! of pasop! zoiets
niet slaan hoor dit lijkt me echt onschuldig verder..

Fereshte

Re: Bijten in kleding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 20:21

hehe jah ze staat bij andere paarden en ze staat ook bij andere paarden op de weide.
Misschien is het verveling? maar sja ik vind het toch minder fijn dat ze aan me broek hangt.. En het lijkt ook wel hoe harder ik nee zeg hoe meer ze het doet.
Ik hoop dat ik een manier vind om het haar af te leren.

En sjaa slaan... Dat doe ik zowiezo niet.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:27

nee naja tik op de neus, is ook overbodig vind ik.
het is echt waarschijnlijk puur spel/ joligheid.
gewoon duidelijk blijven, zoals ik zei, dat is mijn tip.
maar misschien komen er nog wel meer reacties hoop dat je er iets aan hebt

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:30

ik waarschuw altijd eerst, iets van FOEI ofzo, maar als ze dan niet ophouden, kunnen ze wel een flinke mep verwachten, en als ze echt GEMEEN bijten ook wel een flinke trap, dat heeft ie gewoon niet te doen (ik weet dat het hard klinkt, maar zo heb ik het mijn pony ook afgeleerd, het is echt niet leuk!)

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:37

tuurlijk is het wel wat speelsig heid, maar dat zachtjes bijten word langzamerhand steeds harder, dus ik zou het op een niet al te agressieve manier afstraffen.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:44

Tsja, leuk is het niet, maar ze meot het toch afleren. Je paardje is in de puberteit en gaat je uittesten, lekker klieren en kijken hoe ver ze kunnen gaan. Dus : als ze weer aan je kleren gaat knagen, eerst weg duwen, als ze neit ophoudt of weer komt weer weg duwen en als ze het weer doet een tikje geven op de neus. Als ze aan de gang blijft kun je haar het beste 1x een goede mep op haar neus geven, leuk is het niet maar het werkt vaak wel !! Dan weet ze dat als ze in je kleren willen knabbelen, dat ze dan een tik krijgt dus zal ze het niet zo snel meer doen waarschijnlijk. En als ze bedelt om snoepjes : niet geven !!! Alleen geven als jij vindt dat ze het verdiend heeft en als ze braaf is. Anders krijg je een vervelend bedelpaard die alleen maar om snoepjes zeurt en dat is erg irritant. Veel succes ermee !!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:46

Als een waarschuwende "euh!" niet helpt, dan zul je ze toch een tik moeten geven.
Dat doet een leider in de kudde ook. Die driegt eerst en verkoopt ze daarna een mep.

kiekpjot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:36

Eerst waarschuwen en als ze dan nog niet stopt een tip geven .. Want anders blijft die het doen

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:18

Ik wou er nog even aan toevoegen dat een ander paard uit de kudde dat meestal ook niet pikt, als hij echt gemeen bijt, en dat ze dan worden teruggebeten en dat ze ook wel een trap kunnen krijgen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:37

ja maar ze bijten/ trappen elkaar niet naar het hoofd bij het terug bijten/ trappen.
terwijl je bij het bijterig zijn van je paard dus wel het snelst de neiging hebt om tegen de neus te slaan..
waar paarden dus vind ik schichtig door worden..
daarom lijkt me dat niet goed, ik hou (hield, is even geleden, jonge paarden) het zelf altijd bij (harde) stem waarschuwingen, en dat werkt.
het gaat hier wel om een jaarling, die tijdens het poetsen bijt in de kleren, TS, wel uitkijken want als je paard dan vaststaat, en je slaat een keer terug dat paard niet in paniek raakt, gaat hangen, daardoor uitglijd, dat soort taferelen..

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:21

Mijn 2-jarige hengst, halve fries, die knabbelt ook wat af aan mijn kleren. Maar slaan heeft bij hem geen zin, dat werkt maar even. Als ie in de wei aan het spelen is dan krijgt ie ook keiharde schoppen van m'n shetlander, maar daar geeft ie ook niks om.
Misschien moet je haar juist belonen als ze het niet doet? En superconsequent zijn iig, zeker met zulke paarden.
Inge Teblinck heeft een boek geschreven en daar staat in hoe dat je een paard kan belonen met snoepjes terwijl ie beleefd blijft. En er staan ook nog veel andere leerzame oefeningen vanaf de grond. Misschien heb je daar wat aan?

Fereshte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:10

Ik probeer het momenteel met een halster om, eerst verhef ik mijn stem en daarna duw ik haar van me af met het halster..
Nog niet echt effectief maar sjaa ze bedoeld het gewoon ook echt niet verkeerd dat is nu juist het moeilijk In ieder geval al bedankt voor de reacties..

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:37

Vaak ontstaat dit probleem als paarden uit de hand gevoerd worden/lekkers krijgen. Dus mijn advies is niet meer uit de hand voeren. Als je haar wilt belonen leg gewoon het lekkers in de voerbak, maar geef het niet uit de hand. Daar gaan ze vaak alleen maar van zeuren en dat soort gedrag vertonen. En natuurlijk meteen bestraffen als zij aan je kleren e.d. bijt. Ze moet wel weten dat het niet mag.

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:43

Hallo,

ik denk dat het nieuwsgierigheid en speelsheid van je paardje is..!
Ik zou eerst aangeven dat ze moet stoppen, door middel van je stem, gebruik dan wel steeds het zelfde woord!
Als ze dan nog niet ophoud, zou ik een kneepje!!!! (niet heel hard, maar wel dat ze het voelt!) in haar neus geven, dit alleen als ze jou echt bijt, want dit kneepje en haar bijten komt overeen! Hiermee heb je de kans dat ze het afleerd, maar je moet zowiso consequent blijven, anders heeft het geen nut!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:47

M_hOrse
Zou je aub in zwart willen schrijven.

Eerst een euh, helpt dat niet een tikje
helpt dat niet weer een euh en dan een flinke tik.
En laat het niet de ene keer wel toe en de andere keer niet.

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:51

O, ik wist niet dat je niet in blauw mocht schrijven, sorry!!

stefoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:15

Nou mijn verzorg pony likt ook aan mijn jas,, dat vind ik goed maar hij mag neit bijten als ik zijn tanden in me jas hoor word ik wel boos maar sinds kort is het al een stuk minder en ook met he tlikken

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:28

Likken lokt bijterigheid wel uit. Ik pak het aan zoals Kawa, Saaraah en Sjoert. Een paard wordt niet schuw zolang hij het kan koppelen. Dus niet tien minuten naderhand nog een tik geven natuurlijk maar op het moment zelf en consequent zijn ermee.

stefoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:00

Urielle schreef:
Likken lokt bijterigheid wel uit. Ik pak het aan zoals Kawa, Saaraah en Sjoert. Een paard wordt niet schuw zolang hij het kan koppelen. Dus niet tien minuten naderhand nog een tik geven natuurlijk maar op het moment zelf en consequent zijn ermee.

ik ben ook consequent als hij bijt krijgt hij een tik, als hij likt doet hij niks ergs, maar het is nu al een stuk minder en kan rustig naast me lopen,, Ben al erg blij want me jas werd wel erg vies..