paarden beet wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimmm

paarden beet wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 19:38

Hoi vanmiddag op stal ben ik door een paard gebeten

ik zat op titus en titus liep voorbij dat paard zijn stal en de pony vloog met der hoofd de stal uit en beetje mij in me knie,
Ze had me knie schijf te pakken
en of het niet erg genoeg is trok ze me mee , en liet los en viel nog een keer aan

op me knie zitten 2 wondjes de ene is helemaal blauw zwart en de andere is alleen een sneetje..

Lopen gaat ontzettend moeilijk en dat te bedenken dat het eindelijk weer ff redelijk met me knieen ging
We hebben het gelijk gekoeld maar toch is me knie helemaal dik...

Zou ik een tentanus prik opnieuw moeten,

Wat doen jullie als je gebeten wordt

Thats_Me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:42

Wat vervelend zeg. Ik denk dat je beter even langs de dokter kan gaan om je knie te laten controleren. Zeker als je er al vaker last van hebt (tenminste dat lees ik af aan je reactie). Tetanusprik hoef je volgens mij te halen als je ouder bent dan 25 jaar aangezien je nog ingeent bent vanaf je laatste prik. Maar de ene dokter ent liever wel dan een ander dus daar kan je misschien even de praktijk voor bellen.

Heel veel beterschap.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:42

Wanneer heb je die tetanus prik dan voor het laatst gehad?
Waarschijnlijk heeft die pony niet echt jou aan willen vallen, maar meer de pony waar jij op zat (boxnijt)

Wel sneu dat dit gebeurd is.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:43

aaaauuuuwww dat doet zeer!!!

Ik heb het 3 x gehad,
- 1x van een ezel, in mijn bovenarm, terwijl ik blote armen had.
Was echt een gigantische bloeduitstorting geworden met op de plekken van de tanden sneeën. En zeer dat het deed!!! Aloe vera op gesmeerd (tetanus had ik al) en voorzichtig mee gedaan..
en een keer door een shetlander in mijn onderarm, ook hier alleen zacht weefsel gekneusd, zelfde eigenlijk.

en een keer in mijn heup, door een groot paard, daar heb ik wel lang last van gehad, maar meer omdat ik dacht dat het wel mee viel en het werd met de dag dikker :s Op gegeven moment kon ik amper lopen.. maar met rust is het daarna wel snel weggegaan.

Overigens hebben alle dieren goed op hun flikker gehad en het niet nog een keer gedaan

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:58

Volgens mij is de tetanusprik 9 jaar geldig; als het langer geleden is: opnieuw laten doen!

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:00

ai dat is niet fijn! ik wete hoe het voelt!
ik zou voor de zekerheid inderdaad maar even naar je huisarts gaan, die kanje alles vertellen!

Invisible

Re: paarden beet wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:04

Ben ook eens gebeten door mijn pony in mijn rug, je zag alle tandafdrukken staan terwijl ik 2 truien en een winterjas aanhad.. pijnlijk

maar ik zou ook even langs de dokter gaan, vooral met je knieen, dan weet je zeker of je er wel of niets aan hebt.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:05

uhm, terug bijten? nee
als ik jouw was toch even langs huisarts gaan

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:36

uhhh ik wil je niet afschrikken maar ik heb een keer een beet in me vinger gehad en had ook de tetanus nog niet zo lang terug gehad. Er zat maar een heel klein wondje (bijna niet zichtbaar) dus daar ben ik gewoon twee weken mee door gelopen tot dat mijn vinger uit eindelijk zo dik was dat het in het ziekenhuis niet meer verdoofd kon worden en ze het pus en al er uit hebben moeten snijden zonder verdoving Ga dus maar direct even langs de huisarts voor het geval dat....

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:51

ik zou toch even de dokter bellen voor de zekerheid kim.
je weet maar nooit!
sterkte met je knie

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:20

DTP is 10 jaar geldig, heb deze vorig jaar gehaald bij de reizigersvaccinatie van de GGD.

Patricia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:46

Ik zou er toch even mee langs de huisarts gaan.
Vorig jaar ben ik ook gebeten. In mijn schouder, dwars door een dikke bodywarmer en een shirt heen. Toen heb ik de huisarts gebeld. Mijn tetanus was nog goed en zolang het mooi geneesde hoefde ik niet langs te komen vertelde hij mij. Gevolg was dat het toch behoorlijk is gaan ontsteken, waardoor ik twee weken lang de wond elke twee dagen moest laten verzorgen bij de huisarts.
Die deed daar dan een speciaal zalfje en een schoon gaas op.
Uiteindelijk ben ik nu dus langer druk geweest dan wanneer ik direct even langs de huisarts was gegaan. Op de plek zit nu ook nog steeds een litteken.
(Ben drie jaar geleden ook al eens gebeten in mijn andere schouder. Als er veulentjes in het geding zijn/geboren moeten worden kun je maar beter niet in de buurt komen is mijn ervaring ondertussen
Dit was toen echt kapot gebeten en hiervoor ben ik toen direct gegaan. Van de wond zie je nu niets meer. )

_Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 12:39

Ik weet neit wanneer ik hem voor het laatst gehad heb , volgens mij maar 1 keer in me leven.
Ik heb een keer met een riek in me voet gestoken toen zij de dockter al van je hebt geluk want als het een jaar later gebeurd was dan had ik opnieuw een prik moetne halen en dat is zeker al 3 jaar geleden
ik ben bijna 18 dus ik neem aan dat k hem op zich dus wel weer moet laten prikken.

verder zit erop me knie een lekkere bloeduitstoring en wondjes,

ook is het er een beetje rood om heen ,,

lopen gaat moeilijk met pijn, heb al asprines genomen..

ook klopt het een beetje
Hoop dat het beter gaat anders toch maar naar de dockter!

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:59

He jeetje Kim het houd allemaal niet op ik hoop dat het snel weer beter gaat met je knie

Kelly87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:18

Jeetje, dat klinkt pijnlijk zeg... Inderdaad verstandig om even langs de huisarts te gaan, al is het maar even voor de zekerheid Verder heb ik niet zo veel ervaring met tandafdrukken door een beet, wel met hoefafdrukken in mijn rug, maar das een ander verhaal

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:21

ben laatst ook gebeten door een paard die bij onze jaarling in de wei liep..hij zag mijn duim voor een wortel aan ben wel even naar de dokter geweest...als je een tetanusspuit moet hebben dan dient deze binnen 24 uur toegediend te worden...en zo`n prik is 10 jaar geldig!

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:07

Hou oud ben je Kimmie-girl? Ohja, ik zie het al, bijna 18.

Als je gewoon bent ingeënt, en daar ga ik wel vanuit, dan heb je je laatste DTP, waar dus ook een tetanus bijzit, op je 9de gehad. Je kunt eventueel een heraling krijgen, je krijgt dan 1 prik (normaal zijn het er 3).

Maar heb je echt open wonden, of is het een goede bleoduitstorting? Want ik begrijp dat je door je kleding heen een hap hebt gehad?

Als je twijfelt kun je altijd even naar de dokter gaan (bokt is een raadgever, geen dokter). Hopelijk voelt het snel allemaal beter

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:49

Toevallig ben ik op valentijnsdag (hoe liefdevol) door mijn vier jarige in mijn bovenbeen gebeten net boven mijn knie, en ja het doet behoorlijk pijn en een echte aanleiding voor het bijten was er niet. Bij mij heeft het ook best mooie kleuren opgeleverd alleen ik heb geen wondjes, als ik jou was zou ik gewoon de dokter even bellen en vragen hoe hij er over denkt. En ja ik neem aan dat de blauwe plekken met anderhalve week wel weer weg zijn.

Ik heb wel een vraag voor alle bokkers.
Moet je wel of niet straffen als je paard bijt?
En wat is de beste manier?

Ik heb ooit van iemand gehoord dat als je paard bijt je 'm terug moet bijten in zijn oor

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:59

Wat ik zou doen is eerst heeeeeel hard die pony slaan of schoppen net wat kan, jij mij pijn doen, ik jou pijn doen.

En daarna voor de zekerheid even naar de huisarts.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:04

Ik zou een opfrisser van de tetanusinjectie halen.

En Marliesje, als je gebeten wordt ben je meestal zo verbaasd dat een reactie even wat langer duurt. En als je een paar minuten verder bent zal het paard niet meer weten waarom hij die trap krijgt, en is het dus pure mishandeling en geen correctie meer.

Over de opmerking dat je een paard in zijn oor moet bijten als het paard jou heeft gebeten: vind ik erg knap als dat je lukt. Doorgaans is het toch zo dat het paard bijt en dan meteen de benen neemt. Ook in dit geval geldt, ben je een paar minuten verder weet het paard al niet waar hij die beet voor heeft verdient (bovendien zou ik het risico niet willen lopen dat het paard met een beweging van zijn hoofd mij mijn tanden uit mijn mond slaat).

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:07

Het beste kun je even je huisarts bellen over die tetanusprik.

Als je als kind alle inentingen hebt gehad, dan heb je de laatste tetanus gehad toen je negen was.
Je bent nu 18, dan ben je nog wel beschermd tegen tetanus, maar niet meer volledig.
Daarom is het verstandig om toch een prik te gaan halen.
Als het goed is ben je er met 1 prik vanaf, dat valt toch wel mee

Als je knie nog steeds erg dik en pijnlijk is helpt koelen nog steeds. Dat mag 4-5 keer per dag, 10 tot 15 minuten.
Die groene zalf (ik kan even niet op de naam komen) wil ook wel eens helpen bij blauwe plekken...

Forcalquier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:27

Cassidy: het leek mij ook een beetje moeilijk om haar in haar oor te bijten helemaal omdat het al een heethoofd is.Ze stond overigens wel vast toen het gebeurde maar idd toen zij beet heb ik wel een paar minuten met mijn hand op mijn been gestaan voordat ik zoiets had van moet ik haar nu nog straffen. Ik heb haar uiteindelijk niet geslagen of geschopt maar heb haar in de stal gezet met de bovendeur dicht had even geen zin meer om haar aan te kijken, nadat ik mijn been had geinspecteerd heb ik haar gelongeerd en ben gewoon mijn dagelijkse routine klusjes gaan doen.
Daarom vraag ik ook of je wel of niet moet straffen helemaal omdat zij nog al heet is en in haar eerste levensjaar mishandeld is.
Ik ben bang dat ik misschien weer haar angsten naar boven haal terwijl het nu eindelijk qua vertrouwen goed gaat.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:53

Als je het woord straf vervangt door correctie komt het heel anders over. En ja, je mag een correctie geven, paarden hebben namelijk donders goed door als ze verkeerd zijn, en daar onmiddelijk een tegenreactie op krijgen. Hoeft niet meteen een mep te zijn, een schreeuw en een heel lelijk gezicht kan voldoende zijn.

Ik kan me voorstellen dat je even niet wist wat je moest doen. Maar mocht je wel corrigeren, kies dan wel een graad van correctie die aankomt. Anders kun je het niet zo goed laten.