jouw paar d op een weide, of toch pensionstal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

jouw paar d op een weide, of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 19:28

Hmm ik zit toch wel weer eens met een klein dilemma..

Mijn paard staat nu al 2 jaar op een pensionstal, een paardenhouderij waar ook lessen gegeven worden. Ik rijd al heel lang bij die mensen en zij kennen mijzelf en mijn paard door en door. Mijn instructrice daar heeft mij als enige ooit al heel erg kunnen helpen met mijn paard aangezien het niet altijd even makkelijk was en ik heb er superveel vrienden. Als ik daar kom heb ik het gevoel dat ik echt iemand ben en ik ken alle mensen die er komen. Ik help vaak met de stallen, geef lessen aan de kleinere kinderen, help op de kampen en mijn instructrice is mijn beste vriendin! Ik ben zowat kind aan huis daar en mag geregeld jonge paarden rijden.
We zoeken al jaren achter een weide bij mij in de buurt maar dit was zeer moeilijk om eentje te vinden. Tot vorige week eentje uit de lucht is gevallen. Die man is komen vragen of we zijn weide wilden huren omdat zijn pony verkocht is/wordt. Het jammere is van mijn huidige stal is dat het met de auto 30min rijden is en mijn ouders mij in de zomer niet kunnen voeren , dan is het met mijn brommer zeker 40min. De weide ligt op max 10 minuutjes van mijn deur. Ook nu ik wedstrijden rijdt zou het makkelijker zijn om haar dichter huis te zetten omdat ik dan altijd minder ver moet rijden. Ik zou er dan ook een ander paard/pony bijzetten omdat mijn merrie nooit gewend geweest is van alleen te staan..
Alleen weten mijn ouders en ik niet wat nu de beste oplossing is...
Ik som even de verschillende punten op.

pensionstal

- in de zomer loopt mijn merrie in een kudde van 30-35 paarden op een groot land van 11ha met bronnetjes, heuveltjes, alles erop en eraan. Kuddegevoel sterk aanwezig, paardenparadijs
- Snachts komt ze altijd binnen.
- Zeer veel vrienden en kennissen
- Kans om jonge paarden te rijden, op te leren
- 30 min. met auto, 40 min met brommer, 60min met fiets (ja ik ben zo gek om in de zomer dagelijks met mijn fiets te gaan, toen ik nog geen brommer had tenminste )
- Zeer mooie wandelomgeving! Vlaamse Ardennen
- 4 à 5 x in de week les van mijn instructrice
- Het is vaak moeilijk om nog 's avonds even rap langs te gaan omdat ik minstens! altijd 2(,5)u weg ben
- 225€ in de maand (in nederland is dit allemaal veel duurder maar ik vind dit al tamelijk duur voor onze buurt)

weide

- 10 minuutjes (max) van mij thuis
- Paarden worden aanhankelijk aan mij, ze zien mij niet alleen meer als hun 'ruiter' maar ook als hun baasje die hen eten drinken geeft enz
- volledige keuze van voeding die je geeft
- dichter bij de wedstrijden die ik moet rijden. een half uur tot 3 kwartier
- dichter bij de lrv club waar ik inzit
- ook vrij mooie wandelomgeving (maar niets kan natuurlijk tippen aan de plaats waar ik nu sta)
- ik moet zelf mesten, eten en drinken geven
- ik kan makkelijk 'zomaar' even langsgaan
- ook zeer veel vrienden met veel kennis paarden in de buurt
- huren op jaarbasis, prijs nog overeen te komen maar is niet zo duur, goede kennis van ons
- ...

we beschikken over een trailer dus ik kan sowieso 1 à 2x in de week nog gaan lessen op mijn huidige pensionstal

wat zouden jullie in mijn geval doen?

DunjaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:50

ik zou toch voor optie 2 gaan 30 minuten rijden naar je paard toe vind ik echt heel lang en zou ik zelf nooit doen ik vind die 5minuten al te veel ahahahha
en als je paardje dag en nacht lekker buiten kan lopen zou ik het zeker doen en als je nog goedkoper uit ben helemaal!!

maar als je zelf moet voeren moet je wel kijken of je het aan kan want je moet ELKE dag voeren behalve in de zomer maar toch..!! het is aanpoten
en voer kost mij 12 euro per maand, 2 zakken brok is dat en 30 euro hooi en stro in de winter in de zomer valt dit allemaal weg!
wij hebben een voerschema omdat we er met zn 3en staan!
en ikzou nooit meer terug willen naar een pensionstal en zeker nooit meer naar een manege heerlijk de vrijheid die ik nu heb!!
succes met je keuze!!!

maar als je het nu erg naar je zin hebt en je paardje ook zou ik blijven!!!

hahah het is gewoon heel moeilijk schrijf alle positieve dingen op en alle negatieve dingen en vergelijk alles...!! succes!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:57

Hoewel optie 1 inderdaad vrij perfect klinkt. Zou ik ook voor optie 2 gaan, ik heb ook de pony's aan huis staan, en het is idd werk, en je bent eraan gebonden, maar het is ook zo heel veel waard. Plus er staan nu ook andere paarden begrijp ik? Dan zou je igv vakantie oid daar eens mee kunnen overleggen

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:47

nou om het je even lastig te maken, ik zou blijven staan waar je staat!
mooie omgeving van alle gemakken voorzien, wel prijzig maar ook meer controle en in de zomer een grote groep bij elkaar.
meer mensen om je heen...
de afstand ja das minder maar ik heb ook jaren 50 minuten over de dijk gefietst het mooie weer komt er weer aan en het blijft langer licht! lekker op de bromvlieg

_Dunja_

Re: jouw paar d op een weide, of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:52

Ik zou voor optie 2 gaan maar dan alleen voor de reistijd.
Voor al het overige zou ik voor optie 1 gaan en dus blijven staan.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:02

ik heb 5 jaar op een weide gestaan (was 10 min fietsen) met mijn paard en sta nu ongeveer 6 jaar in een pensionstal (30 min in de auto) en ik wil niet anders meer.
Dus ik zou als ik jou was lekker blijven staan waar je nu staat?
Ieder ochtend en avond zelf je paard gaan voeren voordat je naar je werk moet (in je nette kleren) is niet echt fijn te noemen.
Het ergste vond ik persoonlijk dat er weinig toezicht was, vooral vervelend als er iets met je paard is.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:55

ik zou denk ik ook de 2e proberen, je kunt altijd nog weer terug gaan, maar je zit dan dichter bij je paard en hoeft dus niet zo ver meer, en je kunt toch nog gewoon een paar keer per week bijv. langskomen bij die pensionstal? als het dan niet bevalt kun je altijd nog terug

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:00

ik zou blijven staan waar je staat.
ik heb met willem meegemaakt dat verhuizen paarden niet in de kouwe kleren gaan zitten. ik gheb een hele lange weg met hem af moeten gaan voor hij mij weer vertrouwde en onze band weer goed was.

als jij het een paardenparadijs vind en je paard heeft het e naar haar zin.. waarom veranderen?? snap best dat je tegen die afstand op ziet, maar het feit dat als je daar bent je het meteen naar je zin hebt, valt dat toch weg??

helaas kunnen willem en ik niet terug naar ons paardenparadijsje, maar ik had er alles voor gegeven om hem daar te houden, en die stal was voor mij een uur met de scooter en half uur met de auto, en dat reed ik graag voor hem.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:06

Kan je goed trainen in een bak in de buurt van de wei? Optie 2 klinkt verder wel goed; zeker handig dat het zo dichtbij is; scheelt ook een hoop kosten. Wellicht is het een idee om dit in het voorjaar uit te proberen als het weideseizoen begint. Misschien kan je dan wel een afspraak maken met je huidige stalhouder dat je als het niet bevalt, terug mag komen. Als je pony niet gewend is om alleen te zijn, moet je wel goede afspraken maken dat niemand met de andere pony gaat rijden als jouw pony dan achterblijft. Daar kan je ongelukken van krijgen (mijn paard brak zo zijn griffelbeentje toen ze tegen de afspraak in de paarden weghaalden)....
Neem aan dat er wel een schuilstal bij de wei zit, zodat ze overdekt kunnen bij slecht weer? En is het zandgrond, zodat het in een natte periode geen modderpoel wordt? Genoeg land om stukken af te zetten en te laten rusten?

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:15

hmm, ik zou de keuze moeilijk vinden! Mocht jij toch uiteindelijk voor keuze 2 kiezen: De eigenaresse van Chesney heeft afgesproken met de eigenaar van het huis dat wij eten klaarzetten voor de ochtend erna, en dat de eigenaar dan even de paarden langsgaat en de paarden 's ochtends eten geeft. Wij doen het dan na de middag. Maarja, niet ieder paard is idd goed in verhuizen en Chesney heeft er ook flink wat moeite mee gehad, maar ze heeft het nu beter, ze kan nu dag in dag uit in stal of op uitloopje staan en 's zomers dag en nacht op het land wat ze eerst bijna niet kon, maar Chesney is een paard dat daar gewoon behoefte aan heeft. Maar ikb edoel, als jij en je paard op die pensionstal gewoon supergelukkig zijn en dat je bijna zeker weet dat een weitje jullie niet gelukkiger kan maken, dan blijf je toch lekker staan? Want het klinkt echt niet slecht! Vooral als ze met z'n 30en lekker op een landje kunnen staan, dat is toch heerlijk voor een paard? Ik wet niet of op dat stukje land ook andere paarden aanwezig zijn .. En wil je ook regelmatig in een rijbak rijden? Ik weet niet of dat bij de 2e optie kan .. Hierzo is wel een soort van rijbak, maar 's winters valt daar echt niet in te rijden! Op de manege echter kan je ook 's winters in de buitenbak rijden al zou je willen dus ik weet niet hoeveel jij in een rijbak wilt rijden ofzo maarja, ik zou de keuze erg moeilijk vinden! Verder ben ik het ook met Kyona eens!

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:19

tjaah.. het is best moeilijk. want optie 1 staat ie elke nacht op stal en het is alleen een eind weg,, en 2 is wel lekker dincht bij.. ik zou denk ik 2 kiezen. maar daar heb je geen stal. dus ik zou voor mijn paard wel een stal of een schuilhok laten bouwen als dat mogelijk was. dus ik zou voor optie 2 gaan. of ik ou nog ff verder kijken

ja ik vind het idd ook erg moeilijk om te kiezen,, miss. ff verder kijken.
en in ieder geval succes dr mee

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:29

Lekker je eigen stukje land waar je met je paarden kan doen wat je wil. Daar zou ik absoluut voor kiezen.
Je kan er een schuilhok bouwen zodat je paarden dag en nacht buiten kunnen, misschien een oude caravan waar jij wat warms kunt drinken als het koud is.
Ik zou het wel weten

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:01

niet ieder land mag je iets op plaatsen, dus als in haar geval er niet op gebouwd mag worden, dan zou een schuilstal al geen optie zijn.

ook zeg je dat je 5 keer les krijgt en jonge paarden op kan leren... dat krijg jebij je stukje land niet en geloof mij nou maar dat zodra je paard op die andere stal er niet meer staat, die reistijd je er echt wel van weerhoud om ff een paar keer langs te gaan. als je het al te ver vind terwijl je paard er staat... hoe moet dat dan om gewoon zomaar om ff te beppen langs tegaan?
ga je die lessen dan ook niet missen? 1 a 2 keer is ander dan 5 keer. dat is gewoonf ull time begeleid worden.

maar dan nog iets... is dit alleen voor het zomer seizoen, of is het plan voor altijd de wei op te gooien.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:24

wat ik ook nog bedacht, je ouders hebben van de zomer geen tijd om je te vervoeren...dus ook niet om je paard met de trailer naar les te brengen lijkt me?! zou zonde zijn om je huidige plekje op te geven! in mijn ogen dan..ben wel benieuwd wat je beslist

roos07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:21

Als je drie keer per dag heen en weer moet om te voeren ben je alsnog veel tijd kwijt. En geloof me, een paar keer per week met de trailer heen en weer is geen pretje, dat kost ook een hoop tijd.

PatsyPatsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 23:21

even ter verduidelijking... Op de weide staat wel een stal, en is groot genoeg om in stukken te verdelen.
Mijn ouders kunnen mij overdag in de zomer niet voeren maar ik kan wel 'savonds 2x in de week gaan lessen. Swinters komt ze sowieso terug naar de pensionstal, het is enkel voor de zomerperiode dat ze op de wei zou komen. Ik heb ook daar mogelijkheid tot 2x in de week begeleiding van mensen van de lrv die overal in de buurt zitten met paarden. Ik vraag me alleen af wat het kostenplaatje is van 2 paarden op de wei te zetten (voer, hooi, ..) Ik zou er sowieso een 2de paard/pony (van mezelf) bijzetten. Dat is trouwens ook een van de grootste redenen waarom ik ze op een wei zou zetten, om een 2de paard erbij te kunnen houden want Gans het jaar in vol pension op een pensionstal komt voor 2 paarden te duur uit..

Jikinafield

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:28

Ik heb met 3 paarden jarenlang een wei gehad van 2,5 hectare. Erg leuk, dicht bij huis )2 min lopen', maar er komt veel bij kijken. # maal per dag voeren. ´s winters ben je helemaal de sjaak, want als je geen goede watervoorziening hebt, kun je ook nog op en neer met bakken water, want het vriest hier nog regelmatig. Zijn ze ziek, dan zul je dit zelf continu in de gaten houden. Ze hadden bij mij een ruime schuilstal, maar omdat we in Nederland zitten en de tempratuur hier regelmatig beneden het vriespunt zakt, moet je ze voorzien van een dikke, waterbestendige deken. Je hebt geen buitenbak-binnenbak waar je lekker gebruik van kan maken, dus als het vriest of regent kun je het rijden ook wel vergeten. Je kunt continu aan de sjouw met je zadel etc. Vergis je niet, het klinkt allemaal heel leuk, maar er komt veelbij kijken. Mijn paarden staan sinds kort op een manege. Nou dat is het beste beslissing die ooit genomen heb. Ze houden je paarden in de gaten, een was er namelijk aan het snotteren. Ze krijgen 4 x per dag voer, jij bepaalt zelf welk voer. Mooie, ruime stallen. Dikke laag stro, 2 kastjes voor je spullen, 2 grote binnenbakken, 2 ruime buitenbakken. ´s zomers gaan ze lekker met ze alle de wei op. Dus ik zou lekker blijven staan waar je staat.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:32

Optie 2 en dan te trailer pakken naar de mooie uitrijmogelijkheden!

PatsyPatsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 10:57

ik heb sowieso mogelijkheid tot een rijbak. Optie 1 hebben we een buitenbak van 20-40, een tent waar we binnen rijden van 15-30 (erg leuk voor springparcoursjes te oefenen haha) en een grote wei waar we ook vaak oefenen.
Optie 2 heb ik verschillende rijbakken in de buurt waar ik te voet naartoe kan van mensen die ik zeer goed ken. Als de weide groot genoeg is kunnen we ook een rijbak aanleggen aan de weide zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:12

Als je een schuilstal of stal mag neerzetten, dan is het voor mij de beste optie. Alleen een weide is nl niet alles. In de winter en ook in de zomer is het veel onderhoud. Droge zomer is weinig tot geen gras en moet er dagelijks in de avond uren gesproeid worden wil je uberhaupt het gras goed willen houden, is nl in een korte tijd totaal tot een modderpoel of droge zandvlakte getrapt.

Dus je moet altijd blijven bijvoeren, dus zorg voor extra opslag voor hooi of kuil. In de zomer kun je makkelijk op de wei rijden, dat kun je eventueel nog met een goede laag zand en omheining voor je zelf een goede rijplek maken, kunnen ook je paarden in om de wei te sparen of te zorgen dat ze zich niet vet eten. Als je toch 10 minuten van je huis zit, geen probleem. Kun je eventueel een schuilstal achter de rijplek maken waar ze vanuit de bak zelf in kunnen door deze bv zo af te schermen van de wei dat ze niet de wei op kunnen. Dus dan kan je ze bv in de zomer daar zetten gedurende de dag en in de nacht op de wei. Kunnen ze ook schuilen als het te warm wordt.

Met je trailer kun je vaak genoeg naar een rijvereniging om te rijden. Ik denk dat je een een gezond paard krijgt, die lekker veel in beweging blijft en daardoor makkelijk haar wedstrijden kan doen. Ik ken hier zat mensen die op deze manier hun wedstrijdpaarden houden en dat zijn gezonde, sterke, relaxte paarden met een grote dosis weerstand. Als je van plan bent te scheren, gooi je er gewoon een extra dikke hals deken op en zet je hem in de winter gewoon op stal. Ik heb ooit een schuilstal gezien die ze met een balk en een paar schotten omtoverden tot een heuse stal. Even creatief zijn.

Als je je rijplaats zo legt en wat dreinage of een gootje er naast legt, kun je in principe het hele jaar door rijden. Heb je een weidepomp, die je overigens voor 50 euro kunt kopen, zoeentje die een hectare aan kan, kun je in de zomer ook je bak sproeien. Alleen tijdens vorst, sneeeuw en heftige regen moet je binnen rijden. Elke dag rijden hoeft ook niet in principe als ze het hele jaar door overdag buiten lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:18

laaauwrah schreef:
even ter verduidelijking... Op de weide staat wel een stal, en is groot genoeg om in stukken te verdelen.
Mijn ouders kunnen mij overdag in de zomer niet voeren maar ik kan wel 'savonds 2x in de week gaan lessen. Swinters komt ze sowieso terug naar de pensionstal, het is enkel voor de zomerperiode dat ze op de wei zou komen. Ik heb ook daar mogelijkheid tot 2x in de week begeleiding van mensen van de lrv die overal in de buurt zitten met paarden. Ik vraag me alleen af wat het kostenplaatje is van 2 paarden op de wei te zetten (voer, hooi, ..) Ik zou er sowieso een 2de paard/pony (van mezelf) bijzetten. Dat is trouwens ook een van de grootste redenen waarom ik ze op een wei zou zetten, om een 2de paard erbij te kunnen houden want Gans het jaar in vol pension op een pensionstal komt voor 2 paarden te duur uit..

Als je genoeg gras hebt in de zomer hoef je niet bij te voeren. Wil je dat toch doen, is 1x per dag genoeg en dan moet je zeker niet te veel doen. Mijn paard heeft 3 maanden op een wei gelopen in de zomer, kreeg niets anders dan gras en hij zag er eigenlijk beter uit dan hij ooit heeft gedaan, echt super goed, niks schraal op bespiering, strak in het pak en een super glans. Wil je blijven rijden, doe je een beetje krachtvoer na het rijden. Maar dat merk je zelf wel of dat nodig is.

Wil je het hele jaar je paarden op die wei houden, dan is het in verhouding een stuk goedkoper dan in pension. Een pak hooi per dag en je brok dat kun je zelf uitrekenen. Als je 10 minuten van je huis die wei hebt, kun je voor je naar je werk moet zelf hooi en brok voeren en als je weer thuis komt of na het eten ook. Als je een paar pakken er neer kunt zetten en een ton met brok, is dat zo te doen. Ik moet ook voeren en dat is een routine die er snel in slijt.