afwisseling qwa rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

afwisseling qwa rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 18:47

ik vroeg me af hoe het zit met afwisseling qwa rijden enzo voor een paard

zelf rijd ik 5 keer per week, 1 dag iemand anders en vaak 1 keer los met springen enzo.. behalve als ik wedstrijd op zondag heb.. in de zomer rijd ik veel buiten staat ie ook paar weken op het land.. alleen tsja ik wil graag buitenrijden maar het kan gewoonweg niet.. ik moet langs een drukke weg langs een dijk dus moet ik continu over de weg en kan ik niet ff lekker galoperen

wat vinden jullie hiervan? heb ik genoeg variatie moet ik het anders doen.. mijn paard is wel altidj opgewekt en heeft zin om te werken..

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:58

als ie vrolijk is en zin heeft om aan het werk te gaan is het toch prima zo ?!
jammer dat je niet veel naar buiten kan, misschien kan je af en toe eens gewoon met hem buiten wandelen?! (dus dat je er naast loopt ipv er op zit ) of lekker buiten uitstappen.

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:01

zelf geef ik mijn paard 1 dag rust.
1 dag longeren.
en 5 dagen rijden.
het rijden wissel ik af met springen,dressuur, en soms ff lekker rennen onder de man

Sjoert

Re: afwisseling qwa rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:01

lotjj92 schreef:
wat vinden jullie hiervan? heb ik genoeg variatie moet ik het anders doen.. mijn paard is wel altidj opgewekt en heeft zin om te werken..

Lijkt me dat er dan weinig/niks aangepast hoeft te worden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 19:07

Sjoert schreef:
lotjj92 schreef:

Lijkt me dat er dan weinig/niks aangepast hoeft te worden.

zeker.. maar was nieuwschierig naar.. en ik wil mijn paard niet een dag 'rust' geven hij moet er elke dag uit ik vind het al zielig dat ie maar wat op zijn stal staat.. en tsja hij heeft vastgelegen in zijn stal ofzo en daardoor wond is gaan onsteken dus nu aan de antibiotica en lichtjes rijden en heb dus de afgelopen dagen ook weel gelope en in april gaat mijn paard naar ons boederij en dan komen ze er gelukkig meer uit

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:13

Dan snap ik eigenlijk niet zo goed het doel van dit topic.

Je kunt de eerst komende tijd toch niet fanatiek rijden vanwege zijn wond/kuur begrijp ik. Gewoon dagelijks licht rijden, moet dan prima te doen zijn.

Over een maand gaat hij dagelijks naar buiten, dus daarna is er niks meer aan de "hand"

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 19:15

ehm tsja ik vroeg me af voor 'nu' deze winter of het genoeg afwisseling is.. jullie mening.. en wat ik zou kunnen veranderen qwa afwisseling

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:43

is losspringen met een paard met een wond wel verstandig dan?

DunjaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:46

ik rijd elke dag zeker 1 x per week buiten als het normaal weer is ik longeer ook nog wel en ik longeer hem ook vrij dus lekker door de bak heen racen en soms met een sprongetje en vanaf volgende week als het springmateriaal arriveert spring ik met hem of springt ie vrij !!

en eigenlijk heeft tie geen dagje vrij...maar racen in de bak vind ik een dagje vrij hij staat heel de dag in een paddock met inloopstal dus dat 1 uurtje wat ik van hem vraag per dag vind ik niet zo dramatisch!!!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 20:02

wond is dicht is alleen nogm maar een bult zeg maar.. en tsja de dierenarts zei dat ik lichtjes beweging moet geven en hij loopt al redelijk zuiver dus ik doe rustig aan alleen stap en draf

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:08

Zonder zadel rijden, met de trailer een keer naar een mooi bos om buiten te rijden? Eens een zeiltje in de bak leggen om daarover heen te stappen, smalle poortjes maken van pionnen bvb. en dan een parcoursje maken van 5 poortjes. (je kunt ze toch van beide kanten nemen )
Slalommen.

Genoeg ideeën? Gewoon creatief zijn.

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:08

met een dag rust bedoel ik zeker niet zielig in de box blijven staan.
bij mij hoeft hij dan niet te werken. ik gooi hem dan lekker een half uurtje in de paddock om hem te laten rennen.
bij mij op stal komen de paarden zo wie zo elke dag buiten, daarnaast schema van eerdere reactie

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:47

lotjj92 schreef:
wond is dicht is alleen nogm maar een bult zeg maar.. en tsja de dierenarts zei dat ik lichtjes beweging moet geven en hij loopt al redelijk zuiver dus ik doe rustig aan alleen stap en draf

dan zal ik als ik jou was hier gewoon mee doorgaan tot dat hij weer helemaal de oude is,en daarna gewoon mee verder gaan waar je mee bezig is.
als je paard zich echt verveelt etc dan merk je het wel,dan worden ze chagerijnig,maar jij zegt al dat hij vrolijk en werkwillig is,dus lijkt me er niet echt wat mis.
een dag rust geven kan ook gewoon een paar uur los in de bak laten lopen,pluk hooi erbij,klaarr

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 20:57

ja.. maar als ik hem los gooi laat ik hem meestal ff springen of gewoon ff goed rennen *springen vind ie heel leuk gaat ie soms zelfs uitzichzelf overheen!* alleen jammer dat ik op een manege sta en daar mogen ze niet in het land of lang in de bak..gaan ze direct zeuren over kauwen enzo.. en tsja de bak is altijd bezet! daarom wil ik er ook weg.. paarden zijn geen robotten die alleen ff voor het rijden zijn ze horen ook 's winters naar buiten te kunnen

en ja.. hij loopt er alleen maar beter van en is weer lekker actief en stout

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:06

af en toe lekker losgooie of longeren, zonder zadel hobbelen lekker wandelen is ook beweging en ook nog is leuke afwisseling voor je paardje

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:22

kun je niet eens met iemand anders een buitenrit organiseren naar bijv het bos of strand? daar kun je lekker galloperen... ook eens een leuke afwisseling!

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:25

longeren aan de dubbele lijnen is ook een goede afwisseling, je kunt er veel mee doen zonder dat je erop zit b.v. stukjes laten wijken, volte sluiten en openen, schouderbinnenwaarts.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 19:08

jullie hebben wel leuke ideen

maare ik wilde dus deze vakantie naar het strand mar paard is nog steeds kruepel mag alleen lichtjes aan het werk.. en ik wilde binnekort aan dubbele longe laten lopen alleen liever niet waar mijn paard nu staat dan krijg je zoveel commentaar en gaan mensen zich er mee bemoeien.. dus ik wacht nog ff anderhalve maand en ik kan der mee gaan klooien..