Keuren van een paard. Hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetselina

Keuren van een paard. Hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 17:00

Hallo,

Ik ben opzoek naar een leuk nieuw paard.
Nu zou ik het paard graag klinisch willen laten keuren.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe dat in zijn werk gaat?
Laat je dat door je eigen DA doen of door de DA van de verkoop(st)er?
Hoeveel zou het ongeveer kosten (verschild natuurlijk per regio)?

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

Groetjes Selina

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:05

je kan het door je eige da laten doen, als je je paard klinisch laat keuren worden er allemaal foto's gemaakt van je paard.
wat het kost is verschillend, ligt er ook aan hoeveel foto's er worden egmaakt

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:26

sorry ik had het over rontgen

klinish word onder andere een buigproef gedaan, maar wat dat kost zou ik eigelijk niet weten

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:00

oke, dank je.

Ik hoop dat ik nog wat meer eacties krijg.

jetm

Re: Keuren van een paard. Hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:25

hoi,

Ik heb net een paard klinisch laten keuren.
Kosten € 109 + € 20 visite kosten.
Ik had even rond gebeld en kosten waren (in NH) allemaal in die buurt.

Dierenarts was (toevallig) ook de dierenarts van de verkoper, maar ik had daar hele positieve verhalen over gehoord en ik was zelf niet bekend in die regio. Mijn eigen dierenarts zat dus ook te ver weg.
Bovendien kan een dierenarts het niet maken een paard goed te keuren als er een probleem is, krijgen ze later echt wel problemen mee.
En ik had vertrouwen in de verkopers (anders had ik waarschijnlijk wel even verder gezocht ...)

Ze keuren (bij mij tenminste) hart, longen, ogen, tanden, stand van de benen, draf op zachte en harde ondergrond, en hart en longen weer na beweging.

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:30

Oke, hier heb ik wat aan.
Erg bedankt!!

Je hebt dus gewoon even wat rond gebelt?

Ga ik dan ook maar even doen.

Nogmaals bedankt.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:39

De da had mijn paard klinisch gekeurd voor ong. 60 euro ofzo.

Helaas heb ik vandaag foto's laten maken en blijkt ze een oc en ocd te hebben (kan niet geopereerd worden).

Daardoor heb ik mijn lesje wel geleerd en zou wat meer uitgeven om foto's te laten maken.

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 09:23

Ohw jammer ja!!!
Heel veel sterkte.

Wat ga je nu met haar doen?

Hoe duur is het om foto's te maken dan?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:07

Jennifer schreef:
De da had mijn paard klinisch gekeurd voor ong. 60 euro ofzo.

Helaas heb ik vandaag foto's laten maken en blijkt ze een oc en ocd te hebben (kan niet geopereerd worden).

Daardoor heb ik mijn lesje wel geleerd en zou wat meer uitgeven om foto's te laten maken.

Sneu dat je daar pas na de koop achter kwam....wist de vorige eigenaar dit of niet? In meeste gevallen kun je dan tegen de vorige eigenaar geen stappen meer onder nemen.

Jonge paarden laat ik bij aankoop altijd klinisch en rontgenlogisch keuren, afspraak met de verkoper maak ik altijd: bij goedkeuring mijn kosten bij afkeuring zijn de kosten voor de verkoper. Als een verkoper dan moeilijk gaat doen, moet er een lampje gaan branden

Voor klinisch keuren, dan gaat de DA dus met mij mee, betaal ik € 75 euro incl. Voor rontgenlogisch keuren moet het paard naar het centrum toe (van de DA/kliniek). Dan laat ik het paard altijd door mijn eigen DA keuren, gelijk klinisch en rontgenlogisch dan ben ik voor 200euro klaar en heb de benen dus ook op de foto (voor ocd/oc).

Geloof me, een keuring is nooit geen aankoop garantie. Maar het is fijn te weten dat je paard dan gezond is. Wel kijk ik naar de prijs klasse. Een paard van 1500euro zou ik zelf niet altijd duur laten rontgen...

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 18:25

Dus bij een paard onder de € 1500 is rontgen nogal duur?
Dan vind jij klinisch keuren voldoende?
Ik kijk namelijk naar een paardje beneden de € 1500.

moonshine88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:29

Hoorde laatst in de buurt dat het helemaal nakijken en keuren door de dierenarts bij een paard €450,- koste ofzo, (vond ik zelf beetje veel eigenlijk)...

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 18:31

Dat is inderdaad wel heel erg veel.
Maar dat is dus voor klinisch en rontgen onderzoek.
Het ligt er misschien ook aan waar je het doet.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:38

Sweetselina schreef:
Dus bij een paard onder de € 1500 is rontgen nogal duur?
Dan vind jij klinisch keuren voldoende?
Ik kijk namelijk naar een paardje beneden de € 1500.

Het is ieder zijn eigen keus, ik heb wel enig oog op goed beenwerk Bij twijfel, en het paard zou me echt aanstaan, zou ik zelfs in de lagere prijsklasse nog wel rontgen laten keuren. Maar vaak is het dan al zo mis dat ik het paard laat staan.

Als jij een paardje koopt voor 1500euro waar je nog 10-20 jaar plezier van wilt hebben, is 200 euro voor een keuring nooit weg gegooid geld. Maar voor de verzekering is rontgen keuren niet nodig (mijn verzekering eist dat pas bij 3000euro of meer).

Citaat:
Hoorde laatst in de buurt dat het helemaal nakijken en keuren door de dierenarts bij een paard €450,- koste ofzo, (vond ik zelf beetje veel eigenlijk)...

Kan wel hoor, je kan het zo duur maken als je zelf wil. Het heeft ook met het aantal foto`s te maken. En wat je op de foto zet. Sommige mensen laten allleen de voorbenen rontgen, anderen de achterbenen...de een wil een keuring op alleen ocd, de ander wil het hele been op de foto. Hoe uitgebreider de keuring deste meer foto`s hoe hoger de prijs

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 18:41

Het paardje wat ik nu op het oog heb is een draver merrie van 4 jaar. Rond de € 1000. Niet veel maar ze spreekt me heel erg aan en wil er echt jaren mee doen. Dus dan zou jij haar wat beter laten checken. beter € 200 betalen en dan weten dat alles goed is dan het niet doen en veel DA kosten hebben.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:50

iIk heb mijn paard net een maand en heb hem klinisch laten keuren. Dat koste 100 euro. Wat ik erg duur vind aangezien de DA van de verkoper voor 50 euro keurt. Maar goed dit was wel mijn eigen DA dus dat geeft toch meer vertrouwen, en hij gaf ons ook goed advies over de waarde van het paard.
Dus ik zou persoonlijk wel je eigen DA meenemen, die kijkt toch iets kritischer naar het paard dan de DA van de verkoper, vind ik.
bij de keuring werd het hele paad bekeken: ogen, benen, bouw, hoeven, tanden, longen, hart, gangen van het paard, buigproef, enz.
Rontgenologisch keuren raadde mijn DA alleen aan bij een waarde van boven de 2500. Anders zijn de verhoudingen zo scheef aangezien rontgenologisch keuren erg duur is (rond de 500 euro hier in de buurt) Rontgenologisch keuren geeft wel meer zekerheid, maar het geeft niet 100% garantie dat alles goed is.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:54

450 euro is niet echt duur als je nagaat dat je na 9 maanden alsnog je paard moet inslapen.

Ik dacht ook altijd: rontgologisch hoeft niet. Maar als je in zo'n situatie komt waar ik nu in zit dan baal je als een stekker. En gaat het nog meer om het verdriet dan het geld. En verdriet heb je ook met een paard van 1500 euro

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:16

Ik heb mijn paard laatst ook klinisch laten keuren, dat kostte bij elkaar geloof ik 70 euro ofzo, het rapport en de keuring, buigproeven, luchtwegen, hart, oogreflex, hoeven naja ze kijken eigenlijk alles na, rontghen zou ik alleen doen als je echt de sport in wilt ofzo, als de buigproeven goed zijn, en je bent niet van plan je paard op topniveau te laten presteren, is de kans erg groot dat je er geen last mee krijgt. Ook als je wilt gaan fokken met je paard kun je hem trouwens beter rontghen laten keuren. Maar anders niet hoor.

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:21

oke, klinisch keruen alleen zou dus voldoende moeten zijn.
Zou je het paard ook kunnen laten keuren in de proefperiode?
Onze DA komt uit klijndijk en het paard staat in Putten, Gelderland.
Is dus een best eindje rijden.
Zou wel erg duur worden dan, denk ik.

Iedereen alvast bedankt voor alle reacties.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:22

Sweetselina schreef:
oke, klinisch keruen alleen zou dus voldoende moeten zijn.
Zou je het paard ook kunnen laten keuren in de proefperiode?
Onze DA komt uit klijndijk en het paard staat in Putten, Gelderland.
Is dus een best eindje rijden.
Zou wel erg duur worden dan, denk ik.

Iedereen alvast bedankt voor alle reacties.

Ik zou hem klinisch laten keuren voordat je hem koopt, dus in de proefperiode.

Blijkt het paard namelijk niet goed te zijn, kan de eigenaar altijd zeggen dat het door jou komt.

Zou er nog niet eens ver mee gaan rijden in de trailer, tenzij de eigenaar mee gaat

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:42

Jennifer schreef:
450 euro is niet echt duur als je nagaat dat je na 9 maanden alsnog je paard moet inslapen.

Ik dacht ook altijd: rontgologisch hoeft niet. Maar als je in zo'n situatie komt waar ik nu in zit dan baal je als een stekker. En gaat het nog meer om het verdriet dan het geld. En verdriet heb je ook met een paard van 1500 euro

Inderdaad. Verdriet hangt niet aan een prijskaartje maar aan het dier Geld is wel te vervangen of opnieuw te verdienen, maar elk paard is uniek en niet te vervangen....

Als jou merrie 1000euro in aanschaf is, zou ik VOOR aankoop keuren (klinisch). Ik voel t al op mijn klompen aankomen als het paard in de proefperiode bij jou thuis staat en je dan gaat keuren. Wettelijk gezien moet dat kunnen, maar "stel"" dat je paard ineens een negatief advies krijgt....wedden dat de verkopende partij moeilijk gaat doen en vervolgens komt met het feit : toen ze weg ging was ze ok...
(mits dat de da kan aantonen dat de gebreken langer aanwezig waren).

Als jou DA te verweg woont, bel dan even rond naar DA`s daar in de omgeving, informeer wat een klinische keuring bij hen kost (hou rekening met voorrijkosten) en maak anders met 1 van hen een afspraak.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:47

200 euro voor rontgen is niet door Hier kost het ongeveer 500 euro
Ik volg dit topic even, wij zijn ook opzoek naar een paardje die we dus ook moeten keuren

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:41

ik vertrouw niet op klinisch keuren, heb ook een paard klinisch laten keuren, zij werd goed gekeurd, was een groot jong en slap paard. liep een beetje onregelamtig door kracht die ontbrak. na een jaar geen verbetering, foto's laten maken, had ze artrose. heb mijn volgende paard rontgen laten keuren, dat is tenminste gelijk duidelijkheid of er iets zit, kost wat meer maar dan heb je ook wat.

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 19:39

Inderdaad verdriet hangt niet aan een prijskaartje.

Wij ehbben nog nooit een paard laten keuren en hebben er nu 1 in moeten laten slapen en mijn laatste paard bleek hoefkatrolontsteking te hebben en die hebben we verkocht (ook wegens niet klikkende combinatie). Daarom willen wij er zeker van zijn dat mijn volgend paard gewoon helemaal goed is.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:53

Liedje schreef:
200 euro voor rontgen is niet door Hier kost het ongeveer 500 euro
Ik volg dit topic even, wij zijn ook opzoek naar een paardje die we dus ook moeten keuren

mijn laatste aankoop heb ik door mijn eigen da. nog laten rontgen en scannen omdat ze ooit een oude peesblessure heeft gehad. Ik heb haar uitgebreid op de foto (en scan) laten zetten en was hiervoor 325 euro kwijt (incl 22 foto`s). kort daarna wilde ik een paard op de foto hebben voor export en die werd hoofdzakelijk op de foto gezet voor ocd, ik was 275 euro kwijt. 200 voor de foto`s en 75 voor de klinische keuring...

maar misschien dat de prijzen in het noorden lager liggen hoor, geen idee.

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 11:35

Zouden jullie zelf bij de keuring willen zijn of zouden jullie erop vertrouwen dat het goed is als de eigenaar erbij is? De eigenaar van het paard waarin ik geinteresseerd ben heeft een DA die tevens kraker is en een docente van haar. Kan ik daar op vertrouwen? Zo komt ze wel op mij over.