Ruinen of hengst laten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Ruinen of hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 15:38

Heey allemaal,

Ik heb veulentje die nu nog hengst is. Op 10 maart wordt hij een jaarling. Hij staat nu nog dicht bij mij in de buurt en ik vind het altijd fijn om een paar keer per week langs te gaan. Hij staat in een opfok tussen de merries en het liefst hou ik hem nog een tijdje hengst. Als ik dat dus wil doen moet hij daar weg. Nu kan ik wel terrecht bij een andere stal, alleen zomers mag hij dan al niet op het land staan en een andere goede opfok voor hengsten is bij mij niet in de buurt.

Ik heb nu dus de keus om hem hengst te laten en hem 'ver' weg naar een opfok te brengen of om hem vroeg te ruinen en hem dicht bij me te houden. Als ik hem vroeg laat ruinen bedoel ik ongeveer half april. Dus met 13.5 maand.

Wat zouden jullie doen? En is het echt zo dan paarden die langer hengst zijn mooier uitgroeien? (Graag voorbeelden.. niet zo van..ja ik heb ergens gelezen dat dat echt zo is )

Alvast bedankt

ikke

Re: Ruinen of hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:52

Om met je vraag te beginnen: dat uitgroeien loopt wel los, denk ik. Waarom? Wel ik heb eens een Fjord laten castreren met 10mnd en dat is een tank van 1,50 geworden. Superbraaf dier, dat wel, maar gewoon zoals een zware Fjord eruit hoort te zien, lekker breed.
Onze reden voor vroeg castreren lag in een soortgelijke omstandigheid. We hebben er nooit spijt van gehad, in tegendeel.
Persoonlijk zou ik in jou geval serieus castratie overwegen, mits de ballen goed zijn ingedaald. Zeker als het hem de mogelijkheid biedt om in een gemengde groep (zowel sexe als leeftijd) op te groeien, dan ging ik absoluut daarvoor. Het is de meest ideale opgroeimogelijkheid: leeftijdgenoten om mee te spelen en volwassen dieren om hem fatsoen te leren, wat wil je nog meer......

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:59

Ben je van plan om ermee na de keuring te gaan? Hem in de dekdienst mee te laten draaien? Zo niet dan is hij zelf beter af als ruin.

Ruinen groeien over het algemeen langer door, worden dus groter dan hengsten, omdat hengsten vanaf hun 2e al hun energie in breed worden en stoer doen steken. Als ruin zal hij zeker de lucht in gaan tot zn 3e.

En wat ikke zegt: Als je m castreerd kan hij in de opfok blijven, krijgt hij n perfecte africhting, wat jou ook ten goede zal komen, en heb je m dichtbij en kun je zo nu en dan ook nog met n gaan tuttelen.

Conclusie: Als ik de keuze moest maken liet ik m castreren, beter voor het paard en fijner voor jezelf.

Daarbij weet je niet hoe de andere hengsten in die opfok ver weg zulle zijn. Als er daar een dominante tussen zit en die van jou ook niet onderdanig is zullen er flinke ruzies kunnen ontstaan met alle gevolgen van dien...

Edit: Daarbij zal hij met vroeg ruinen ook nog s de minste streken aan zich houden. Hij heeft nooit geweten dat ie hengst is geweest. Je zult dan nouwlijks hengstenstreek krijgen. Natuurlijk wel de jonge paarden streken

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:10

ik zou hem dan wat verder weg brengen en lekker hengst laten,hier krijg ik commentaar op maar kijk eens naar een ruin die met de 3 is gecastreerd of met de 10.5 maanden,ik zou hem lekker hengst laten en in een groep gooien,

wij brengen onze hengsten altijd naar hedel,en die lopen de hele zomer op de wei,in een week allemaal brengen en onderling wordt er helemaal niet gevochten,eerder spelen want dat doen hengsten...en anders wordt je hengst in een grotere groep gegooit,je wil hem dan ook tegen de zomer aan laten castreren,en vaak warm weer,je kunt hem beter iets verder weg brengen en tussendoor n keer gaan kijken,ze leren in ene grote groep ook een hoop,daat worden ze echt wel opgevoed,dat is bij ons in elk geval wel zo...

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:16

Over dat 'uitgroeien'kan ik je niet veel vertellen, ik ben van mening dat dat bij elk paard anders kan zijn. Maar wat zijn jou plannen met de hengst? Wil je ermee gaan fokken etc? Zo niet tja dan (als ik het was) zou ik hem laten castreren. Anders moet hij altijd appart van de rest dat is toch ook niet leuk voor hem? Maar laat hem (nog) wel hengst als hij geen problemen maakt. succes met je keuze

groetjes Kim

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 16:29

Ik heb geen fok plannen ofzo.. Ik denk niet dat er veel mensen hun merrie willen laten dekken door een kruising fries/kwpn.

Maar ik vind het zo moeilijk om hem naar een verdere opfok te brengen en hem dan nog maar 1 maal per maand ofzo te zien. Dus ik denk wel dat castereren de beste oplossing is.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:35

wij doen het altijd zo,gaan 4x kijken in de zomer en anders bellen ze je wel als er iets is,voor en hengst is niets fijner dan buiten bij soortgenootjes dus wle hengsten te spelen in een grote weide,je kunt hem altijd nog castreren maar voor de 2 jaar zou ik het nooit doen,denk wel aan je paardje,eerlijk is eerlijk maar de meesten jonge hengsten lopen liever in een grote groep met andere hengsten,opvoeden gebeurt daar wel..

sucses

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:40

Ik heb vorig jaar mijn paard ook met de 1 laten castreren
En ben er nog steeds blij om.
Dat het een iel spreitje gaat worden geloof ik niet.
Ten eerste omdat hij dat nu al niet is.
Ten tweede heb ik al veel vroeg gecastreerde paarden op zien groeien tot mooie ruinen, waar je niet kon zien dat ze smal bleven oid
En ik heb een braaf paard zonder hengsten kuren en daar kan dus gewoon een merrie bij zien.

Ik zou het zo weer doen.

Duke

Re: Ruinen of hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:41

Tja, als je verder geen fokplannen hebt, zou ik hem wel laten ruinen. Want wat is het doel van het hengst laten dan?

liliputter schreef:
maar voor de 2 jaar zou ik het nooit doen,denk wel aan je paardje,eerlijk is eerlijk maar de meesten jonge hengsten lopen liever in een grote groep met andere hengsten,opvoeden gebeurt daar wel..

Waarom niet voor zijn 2de jaar? Als hij ruin is kan hij toch ook binnen een groep opgegroeien en opgevoed worden? Waarom moet hij dan persé tussen een groep andere hengsten opgroeien en waarom niet tussen een groep merrie's of ruinen van dezelfde leeftijd?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:42

Ik zou castreren, uitgroeien doen ze toch wel, voordeel van vroeg castreren is dat ze geen hengstenmanieren gaan ontwikkelen.
Een groep merries onderling speelt wel heel anders dan een groep hengsten. Maar als je hem liever dicht bij huis hebt, zou ik vroeg castreren.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 17:44

Dank jullie wel voor jullie reactie.. Ik heb nu eigenlijk besloten dat ik hem wel ga castereren zodat ik hem lekker in de buurt kan houden.

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:09

ik zou hem pas rond zijn 1,5 laten doen, vind t anders te vroeg, t is nog een kind

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:11

geef je groot gelijk ! castreren en lekker bij je in de buurt houden
het word vast wel een grote vent
mijn ruin was pas heel laat gecastreerd (ruim 3) en die had werkelijk al zijn hengstenmanieren ontwikkeld okay hij was wel mooi breed maar wie zegt dat ie dat niet was geweest als hij eerder "geholpen" was?!

let alleen inderdaad heel goed op dat de ballen wel heel goed ingedaald zijn anders krijg je daar problemen mee, bij de meeste wel met een jaar hoor, maar soms duurt het wat langer.

Orange

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:59

Ik heb mijn paardje met 11 maanden gecastreerd en hij is al heel mooi uitgegroeid (hij is nu 4) en had geen hengstenmanieren, maar ook zeker geen dooie ruin. Het is echt wel een wakker paard met een pittig karakter. Maar als jij je paardje lekker bij huis wil houden kan je hem prima laten castreren.