wanneer vlasstal helemaal leeghalen en overnieuw beginnen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

meimei_

wanneer vlasstal helemaal leeghalen en overnieuw beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 12:43

hoii,

ik heb een vraagje aan de mensen waarvan hun paard/pony op vlas staat en het oppotten.

wanneer halen jullie de stal helemaal leeg en beginnen jullie overnieuw?

en weet iemand waneer je het echt leeg moet halen in hygiënisch opzicht( met amoniak geuren / bacterien )

ik heb t bij mijn paard nog nooit leeg gehaald en ze staat er ong. op sinds nov/dec. 2005. het stinkt niet en de toplaag is gewoon mul&droog.
ik haal elke dag alleen de drollen eruit en als dr plasplekken te hoogworden maak ik die lager en gooi ik er weer vlas over heen.

k was zowiezo van plan om m begin van de zomer ( mei/juni) helemaal leeg te halen dan staat ze ook buiten dus dan kan de stal ook schoon gespoten worden enzo en opdrogen. Maar k vroeg me af of dit niet te laat was?

groetjes

Twinkelbell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:50

Het is de bedoeling dat de pisplekken helemaal verwijderd worden, als het naar boven komt, anders komt de ammoniak als nog in de lucht van de stal.
Wij schuiven dan wat "oud" vlas op de pisplek en gooi dan weer nieuw vlas voor de pisplek. Ik heb 2 merries dus die pissen allebei gelukkig achterin de stal.

In de zomer mesten we dan de heleboel uit, of als de paarden lang weg zijn, dan schrobben we het schoon met water en halamid. Maar producten zoals stalfris werken ook. We maken de stal ook leeg, als vlas helemaal bruin wordt en met nieuw vlas bruin blijft.

Mieschie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:53

Hoi Louiza!
Mijn paard staat al 2 1/2 jaar op vlas en ik heb zijn stal nog nooit helemaal leeggehaald! Wel maak ik 1 x per jaar zijn stal schoon (inderdaad i.d zomer) Ik moet wel zeggen dat hij heel netjes is, hij poept altijd op een plek. Ik haal 1 x per week de natte plekken weg en dan maak ik de hele bodem helemaal goed los en dan gaat er een nieuw pak bij. Dit gaat voor mij eigenlijk prima. Het lijkt mij zonde om droog vlas weg te gooien!

Groetjes Mieschie

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:17

helemaal alles eruithalen hoeft eigenlijk nooit, ik zou dan een kruiwagentje neerzetten om het nog schone/droge spul in te doen en dan het vieze/natte eruithalen.
stalschoonmaken en weer helemaal droog beginnen

zynoeska

Re: wanneer vlasstal helemaal leeghalen en overnieuw beginne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:30

Ik haal ook 1x in de week de natte plek van het pis eruit (als het nodig is) en dan nieuw pak erbij. Verder gaan we ze van de zomer wel helemaal leeg halen. Bij een van de drie is het wel een bende,....die hebben we al een keer leeggeschapt want ook het neiuwe werd snel bruin en plakkerig (en je krijgt dan zon opstap om in je stal te komen )
Zolang je geen amoniak lucht ruikt is er niets aan de hand.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:34

Ik haal 1x per weerk de natte plek eruit en elke dag de drollen. Ik gooi er nieuw vlas bij op het oog en haal zijn stal nooit helemaal leeg. Soms ligt er niet zoveel meer in en dan gooi ik er wat extra vlas bij. Soms oogt het ineens allemaal wat natter dan schep ik gewoon wat extra vlas eruit.

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:16

orionneke schreef:
Ik haal 1x per weerk de natte plek eruit en elke dag de drollen. Ik gooi er nieuw vlas bij op het oog en haal zijn stal nooit helemaal leeg. Soms ligt er niet zoveel meer in en dan gooi ik er wat extra vlas bij. Soms oogt het ineens allemaal wat natter dan schep ik gewoon wat extra vlas eruit.

so zou ik t ook doen, anders al die plas lijkt me vies en zo soppig enzo

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:24

Wij gebruiken nu ook al ruim anderhalf jaar vlas voor de paarden van onze pensionstal (25)

Elke dag worden de mest verwijderd en 1 keer per week halen we alleen de natte plekken uit de box. Daarna gaat er weer wat vlas in.

Echt helemaal leegmaken van boxen hebben we nog niet gedaan, maar als we het zouden doen, wordt dat gewoon in de zomer zodat je de boxen zelf goed schoon kunt maken en laten drogen terwijl de paarden overdag buiten staan.

Zie onder andere dit grote topic met allemaal ervaringen over vlas: viewtopic.php?f=1&t=295438

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:31

Ik ga dit even in de gaten houden.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:32

Voor mij ook niks meer anders!

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:36

ik zal dan wel een geval apart zijn maar ik deed het altijd zo:
-] elke dag de drollen eruit
-] en elke 2 dagen de plasplekken + drollen
-] dan maakte ik 1x in de maand de stal helemaal leeg en gooide ik er nieuw vlas in... (dan was het vlas in de stal namelijk helemaal op en stond ze op een stenen ondergrond dus moest er wel nieuw in...)

xxx appelbolfan

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:37

Aan de TS: zou je het erg vinden als dit topic wordt gesloten?
Je hebt hier al een aantal reacties gekregen en er is ook nog een groot topic op PP waar al erg veel info over vlas staat.
Mocht je het er niet mee eens zijn, kun je een pb sturen.