hoe de training weer hervatten na hoefbevangenheid?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

hoe de training weer hervatten na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 12:12

de titel zegt het eigenlijk al.
mijn paard is hoefbevangen,maar ze knapt nu aardig op.de da is ook heel tevreden en heefd mij vertelt dat ik vanaf volgende week weer een zadel op mijn paard kan doen en heel veel mag gaan stappen en ook een beetje draven.

ook is er een osteopaat bij mijn paard geweest.mijn paard zat helemaal vast in de rug,maar ook in de nek en knie zat het niet helemaal lekker.ik hoop dat deze behandeling aanslaat.

heefd iemand misschien tips voor mij hoe ik het beste weer kan beginnen met rijden,en wat ik het beste kan doen en wat juist niet?

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 21:56

niemand die mij tips kan geven?

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:49

waarom gooi je hem niet eerst aan de longe???

kan je toch alvast de conditie ietswat opbouwen zonder de rug al te veel te belasten, ook kan je hem dan gaan bijzetten natuurlijk, dat hij wel zijn rug moet gebruiken, maar toch niet door ruitergewicht extra belast word...

het is maar een id'tje hoor

Xox

Re: hoe de training weer hervatten na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:02

Ik heb een chronisch bevangen merrie die nu zo stabiel is dat ik sinds een jaar weer rijdt. Ik ben begonnen met longeren zodat ze niet direct de belasting van de ruiter heeft. verder rijdt ik haar voornamelijk op zachte bodems. En ze loopt beter met bandages dan met beenbeschermers. Verder is goed passend beslag (wat bij jou bevangen paard het beste past) heel belangrijk. heb vele soorten uitgeprobeerd maar een aangepast achterijzer voor bevalt het beste

kiekpjot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:16

Ik zou eerst met longeren beginnen dat ze haar conditie weer beetje op been kan krijgen , en trug rustig aan beginnen met rijden .

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:19

Bij longeren is zover ik mij kan herinneren de belasting op de witte lijn in de hoef (die verzwakt is door de hoefbevangenheid) fout. Dat belemmert het herstel van de hoef. Wandelen en ook op andere manieren rechtuit bewegen is beter. Fietsen of eventueel als handpaard meenemen kan ook.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:04

ik heb mijn paard vanochtend los gehad,om te kijken wat ze zelf wil,en ze was aardig fris.de DA heefd mij ook geadviseerd met bandages te gaan rijden,of van die 3 in 1 beschermers.hij had het ook over zachte bodem.denk dat ik eerst maar probeer rechte lijnen te gaan rijden en kijken hoe dat gaat.bedankt voor de tips,uiteraard zijn alle verdere tips en ervaringen natuurlijk van harte welkom!

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:27

Ik ben ook sinds een week of 3 weer bezig met mijn beide bevangen ponys.
Ik ben met rechte lijnen aan de hand stappen begonnen....een minuut of 10 en dat ben ik gaan uitbouwen......toen ben ik erop gegaan ook een minuut of 10 en zo ben ik steeds langer gaan uitbouwen, ik draaf pas sinds deze week weer en sinds ze weer bewegen gaan ze echt met sprongen vooruit..ze lopen beide weer 100 %...en ze waren er echt zeeeer slecht aan toe
Mijn andere pony heeft een wat langere weg gehad maar ook hij loopt nu weer als een zonnetje....
Heel veel succes en het komt vast weer helemaal goed.