Hoe? Lange witte manen schoon krijgen voor wedstrijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Hoe? Lange witte manen schoon krijgen voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 11:00

Ik heb een Haflinger met lange manen die elke dag lekker buiten baggerd en die dus nu zondag wedstrijd heeft.

Hoe krijg ik die manen met deze temperatuur schoon? Heb alleen koud water en dat lijkt me ook niet echt fijn.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:22

Ik ga dit topic even in de gaten houden, die van mij heeft dan wel zwarte manen, maar die zijn na al die modder toch ook wel heel erg grijs geworden..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:25

Is er geen mogelijkheid om water warm te maken? Een waterkoker of zo? Dan warm water in een emmer, koud water erbij tot het de goede temperatuur heeft en wassen maar.

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:25

volgens mij met van die babydoekjes. die trekken al het vuil en stof eruit dacht ik....

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:29

Ik was mijn schimmel gewoon op zijn hals, manen, benen en staart altijd met zilvershampoo, goed laten intrekken en eventueel droog fohnen.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:33

ik weet niet of het werkt maar kun je geen vuilniszak tussen de manen en de hals doen?
Dat zou ik in ieder geval proberen, blijft de hals droog en kun je de manen gewoon met koud water wassen.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 11:34

en hoe doe je dat dan? Vuilniszak aan de onderkant open knippen en aan de bovenkant een lange streep en dan vuilniszak om de hals en manen er uit halen?

Ga dat maar eens proberen dan.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:35

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 11:38

Ik moet wel buiten wassen en ben bang dat ze anders verkouden word met dit weer, ga eens creatief doen met een vuilniszak.

Bedankt voor de shampoo tip trouwens!

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:09

jeannaa schreef:
Ik was mijn schimmel gewoon op zijn hals, manen, benen en staart altijd met zilvershampoo, goed laten intrekken en eventueel droog fohnen.

Heb een keer de fohn meegenomen maar de stal, maar ik kwam dus echt niet in de een straal van 1 meter ofzo
Ga die babydoekjes een keer proberen

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:13

Het allerbelangrijkste is dat je de manen met enige regelmaat wast, dan kun je ze met alle soorten shampoo wel schoon krijgen! (1 keer per maand zou genoeg moeten zijn, zeker bij de manen kan zelfs minder nog wel) Wat het wassen zelf betreft, probeer idd lauwwarm water te krijgen, dit wast ook makkelijker. En een tip waar je nu niet zoveel aan hebt: hoe vaker je wast, hoe minder nat je paard word, omdat je er handigheid in krijgt! (Als ik de manen was, heb ik slechts 1 kant van de nek nat, puur door handigheid) En met dit weer gewoon even goed droogwrijven na het wassen en even een dekentje er om slaan, dan is dit verder geen enkel probleem!

ikke17

Re: Hoe? Lange witte manen schoon krijgen voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:15

BIOTEX! werkt gegarendeerd

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:17

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 12:19

maessie schreef:
Het allerbelangrijkste is dat je de manen met enige regelmaat wast, dan kun je ze met alle soorten shampoo wel schoon krijgen! (1 keer per maand zou genoeg moeten zijn, zeker bij de manen kan zelfs minder nog wel) Wat het wassen zelf betreft, probeer idd lauwwarm water te krijgen, dit wast ook makkelijker. En een tip waar je nu niet zoveel aan hebt: hoe vaker je wast, hoe minder nat je paard word, omdat je er handigheid in krijgt! (Als ik de manen was, heb ik slechts 1 kant van de nek nat, puur door handigheid) En met dit weer gewoon even goed droogwrijven na het wassen en even een dekentje er om slaan, dan is dit verder geen enkel probleem!

De mijne heeft wel wat langere manen dan die van jou en gaat er altijd ook nog flink mee schudden (ik douchen, jij ook douchen denkt ze wss) en ik ga dus echt niet voor mn lol in de wintermaanden, buiten staan wassen.
Poetsplaats is helaas nog niet af dus die kan ik ook niet gebruiken.

obelix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:21

aantal keren wassen met biotex,dan groene zeep en dan zilvershampoo ,moet wel schoon worden dus.. Succes..

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:23

Charos schreef:
en hoe doe je dat dan? Vuilniszak aan de onderkant open knippen en aan de bovenkant een lange streep en dan vuilniszak om de hals en manen er uit halen?

Ga dat maar eens proberen dan.

Ja zoiets en om te verstevigen kun je plakband rond het 'maangat' maken, kun je hem ook meerdere malen gebruiken.

qua shampoo vind ik cowboy magic geweldig!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 12:25

Ik heb al meerdere malen wat gehoord over de cowboy magic créme, maar nog niet over de shampoo. Werkt deze ook zo goed?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:27

Ik heb ook vaker met dat probleem gezeten. Ook een paard met lange witte manen, maar hij maakt er bij voorkeur een onbestemd bruin kleurtje van.....
Als het echt vriest was ik hem niet, maar met deze temperatuur wel. Warm water meenemenen met een borstel de manen nat maken, en wassen met zo min mogelijk shampoo. Dan weer met de borstel en water het grootste deel van de shampoo eruit, dan hoef je maar heel even te spoelen met koud water.
Goed afdrogen (of fohnen) en een halsdekentje om.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:29

dat weet ik niet, mijn paard heeft zwarte manen . Maar met de gewone shampoo werden witte sokjes ook weer helemaal spierwit.

Rinskee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:43

Inderdaad zilvershampoo gebruiken, of iets anders wat hier is aangegeven.
En na het wassen goed zorgen, dat hij/zij weer droog wordt, met een lekker warm dekentje op!
En hier staan toch best handige tips in, wat je kunt doen!
Succes alvast met je wedstrijd!

MDWStables

Re: Hoe? Lange witte manen schoon krijgen voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:58

Heb mijn paard ook een keer met Biotex gewassen en daarna nooit meer hij zat helemaal onder de bultjes

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:01

Wassen en daarna longeren, zodat hij opdroogt zonder kou te vatten.

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:02

Zilvershampoo of cowboy magic werken perfect! Bij mij op stal stond ook een haf die had dus echt gele manen, 1 keer gewassen en ze waren weer wit

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:03

Ik was mijn paard haar manen niet in de winter. Maar nou hoef ik ook niet op wedstrijd dus ik heb makkelijk praten....

Vriendin van mij wast haar haf haar manen niet als ze wedstrijd heeft in de winter. Bij ons staan de paarden ook buiten maar manen hebben nog wel iets van hun oorspronkelijke kleur. Gewoon een hengstenvlecht in dan valt het niet zo op.

Een andere vriendin van mij wast de manen van haar paard wel in de winter (op een hele aparte manier) ze verdeelt de manen in staartjes en hangt deze stuk voor stuk in een bidon (ofzo) met water, daarna shampoo erin en weer uitspoelen in schoon water. (weer in zo'n bidon)

Nou ga ik daar bij mijn paard echt niet aan beginnen (veel te veel manen) maar het werkt op zich wel.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:13

wat ook wel handig is, zodat je ook niet zoveel shampoo hoeft uit te spoelen, een lege shampoofles vullen met warm water dan een klein beetje paardenshampoo erdoorheen, goed schudden en dan steeds beetjes op de manen/staart spuiten en inwrijven.
ik ben hier wel eens met colaflessengevuld met warm water richting stal gegaan en zo'n flesje shampoo en hij was weer wit

succes ! het lukt vast wel.