Longeer/rijschema gezonde paarden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Longeer/rijschema gezonde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 07:18

Ik zit inmiddels al zo lang in een spiraal van blessures dat ik niet eens meer weet, toen ik nog fanatiek aan het trainen was, hoelang ik mijn paard dan in het werk had.

Ik moet nu van de DA een goede basisconditie opbouwen bij mijn paard en volgens mij is me dat met longeren al goed gelukt.

Hoelang draven/galopperen jullie achter elkaar zonder stappen tussendoor?
Graag zowel aan de longe als onder het zadel aangeven.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 08:45

In het bos galoppeer ik gerust een half uur/drie kwartier achtereen zonder te stappen. In de bak ligt het een beetje aan hoe de training verloopt, ik train meestal zo rond een half uur drie kwartier (zonder het los- en uitstappen) en ik denk dat ik over het algemeen net zo veel draaf als galoppeer. Tussendoor stap ik lang niet altijd.

Aan de longe gok ik dat ik de beesten bijgezet zo'n 20 minuten draf werk geef en zo'n 5 tot 10 minuten galop. Als ik los 'slinger' dan is de verdeling eerder andersom.

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 08:53

Zoals Sjuimpje al zegt, in het bos kan ik zomaar een half uur of meer galopperen achtereen.
Bij de training.. ik heb nu pas een jonge vier jarige dus daar is het nog wat aan het opbouwen dus ik draaf wat meer dan ik galoppeer.
maar met de 'gevorderde' paarden draaf ik zeker evenveel als ik galoppeer.

Bij het longeren draaf ik wel veel meer dan ik galoppeer, helemaal wanneer ik dit niet als training opzich doe maar als ff los laten lopen voordat ik erop stap.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 21:23

Pfff ... best pittig wel. Volgens mij trainde ik nooit zo fanatiek als jullie dat doen.

Er zijn toch nog wel meer mensen met trainingsschema's??

Zeepsop_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:30

20 tot 30 minuten werk en daarna 5 minuten pauze. Dan weer 20 tot 30 minuten werk en uitstappen (10 min. tot kwartier)
En dat 6 dagen per week, wel eens in de week een rustdag.

Met longeren doe ik een pauze van 5 min tussendoor, 5 min instappen en 5 min uitstappen, bij elkaar een half uur aan de longe. Dus dat is eigenlijk maar een kwartier écht werk.

PolosportJ

Re: Longeer/rijschema gezonde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:33

Als ik longeerde deed ik dat zo'n half uur met passoa. En dat is maar 5 min stappen en de rest draven en galoperen.
Met rijden was het ongeveer 45 min (soms ook 30 min.). Dat dan ook het meest draven en galoperen. Als ik veel oefeningen en/of schakeltjes reed dan reed ik niet langer dan 30 min. En anders dan 45 min. En dit dan 6 dagen in de week.
Maar ik moet wel zeggen dat ik dat opgebouwd heb en dat ze erg goed op conditie was.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:52

Met mijn D pony rij ik dressuurwedstrijden en daar train ik heel anders mee dan met de E pony waar ik mee spring.

D pony:
1 keer per week les, 1 uur. De ene keer is het springen en de andere keer dressuur. Hier rijden we eigenlijk altijd een uur lang door zonder te stappen of we stappen heel even.
Ik rij 3 dagen in de week in de bak dressuur. Eerst stap/werk ik los, dit ongeveer 10 minuten. Daarna draaf ik aan en ga vrij snel galoperen (hierin kan ik makkelijker loswerken), hierbij rij ik laag en rond. Ondertussen ga ik wel een aantal keer stappen. Soms een paar rondjes, andere keren maar heel even.(Heeft te maken hoe makkelijk hij zich loslaat) Na 10/15 minuten pak ik hem op en rij hem bovenin. Dan rij ik de oefeningen, maar ga wel weer regelmatig stappen. Na 15 minuten stop ik en ga uitstappen.
De andere 3 dagen laat ik hem los of ga ik het bos in. In het bos stap ik het eerste stuk en draaf/galopeer de rest van de rit.

E pony:
1 keer in de week les. Dit is altijd springles, daarom stap je vrij vaak. Na een keer/aantal keer een hindernis genomen te hebben ga ik stappen.
Ik rij 2/3 dagen in de week dressuur. Met dressuur stap ik 10 minuten los. Dan ga ik draven en galoperen. Ik rij de pony niet laag en rond, maar meer voorwaarts en bovenin en af en toe wat lager. Tussendoor ga ik regelmatig stappen. Meestal rij ik een 15 minuten dressuur en ga dan weer uitstappen. Hierbij doe ik wel een aantal dingen zoals schouderbinnenwaarts, travers en overgangen. Dit om de pony los te houden en niet om de dressuur erin te rammen.
De rest van de dagen ga ik het bos in of hij krijgt een vrije dag.

Uiteraard heb ik af en toe ook wedstrijd, hierbij verander ik de training niet.
Ik longeer eigenlijk nooit.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:31

Moet eerlijk zeggen dat ik vaak maar 10 minuten achter elkaar draaf of galopeer, maar ben dan ook veel met overgangen bezig.

Met de les draven we langer, maar dat zal dan zo'n 20 minuten achter elkaar zijn, galop meestal een paar rondjes, voltes, overgang terug, volte en weer galop.

Is het verstandiger om langer te blijven draven?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 07:25

@Sjuim, ik zit je bericht nog eens goed te lezen, maar 3 kwartier achter elkaar galopperen?
Jemig, dan moeten jouw paarden echt wel een super conditie hebben!
Dat heb ik nog nooit gedaan, zelfs niet toen Fitz nog gewoon in training was.

Ik zit nu op 10 minuten draven/galopperen met longeren, dan 5 minuten stappen en dan weer 10 minuten draf/galop.
Dat lijkt me wel heel behoorlijk.

Met rijden hanteer ik ongeveer al hetzelfde schema, dus 2 x 10 minuten werk met stap tussendoor. Het rijden moet nog wel verder uitgebouwd worden.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 07:43

Super conditie valt echt wel mee, meestal is het een gewoon lekker doorgesprongen arbeidsgalopje waarbij ik ze ietsje ronder en langer hou dan in een normale dressuurtraining met af en toe een lekkere woeste rengalop.
Mijn beesten vinden zo'n rit echt heerlijk en naar mijn idee hebben ze een gewone gezonde basisconditie.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:33

Een half uur galoperen zou ik niet volhouden Daarvoor heb ik zelf te weinig conditie Momenteel zit ik zelf met rugklachten dus is intensief rijden voor mij er niet bij, maar eerder als ik echt een uur "fanatiek" aan het rijden was, hield ik me vooral bezig met veel schakelen. We zijn nog niet zover dat we aan een stuk door lang kunnen draven/galoperen om daarin oefeningen mee te nemen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:43

Ik train in intervallen van zo'n ongeveer 10 min, met uitschieters naar een kwartier/20min, met dan 1 à 2 rondjes aan een lang teugeltje stappen tussendoor (zal zo ongeveer een minuut stappen zijn dan). Verder doe ik tussendoor ook wel wat écht stapwerk, maar dat is meer proefgericht de korte stukjes en weer verder, het 'trainen' doe ik aan het begin en het eind. Excl. warming-up en cooling-down ben ik altijd wel 3 kwartier aan de gang.

Die 'intervallen' zijn niet bewust genomen, maar ik betrap me erop dat ik het fijn vind om gewoon even een rondje lang te stappen tussendoor, even 'nadenken', rust, paard kan de concentratie daarna beter hervatten en toevallig is het dan ook nog beter voor de conditie.

Tijdens de les stap ik 1 of 2x in het uur even met een los teugeltje, de rest moet ze vol aan de bak en dat houdt ze ook gewoon goed vol.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:55

Half uur galoperen? Amo zou van zijn stokje gaan denk ik.

Gewone training rij ik meestal 45 minuten. Eerst 5/10 minuten lange teugel stappen, dan eve lange teugel draven. Dan ga ik oppakken en lekker veel draven en galoperen, maar geen lange stukken, eerder veel overgangen. Dan tussendoor even 5 minuutjes stappen lange teugel, en dan nog 20 minuutjes aan het werk. Dan lekker uitstappen.