Met mijn D pony rij ik dressuurwedstrijden en daar train ik heel anders mee dan met de E pony waar ik mee spring.
D pony:
1 keer per week les, 1 uur. De ene keer is het springen en de andere keer dressuur. Hier rijden we eigenlijk altijd een uur lang door zonder te stappen of we stappen heel even.
Ik rij 3 dagen in de week in de bak dressuur. Eerst stap/werk ik los, dit ongeveer 10 minuten. Daarna draaf ik aan en ga vrij snel galoperen (hierin kan ik makkelijker loswerken), hierbij rij ik laag en rond. Ondertussen ga ik wel een aantal keer stappen. Soms een paar rondjes, andere keren maar heel even.(Heeft te maken hoe makkelijk hij zich loslaat) Na 10/15 minuten pak ik hem op en rij hem bovenin. Dan rij ik de oefeningen, maar ga wel weer regelmatig stappen. Na 15 minuten stop ik en ga uitstappen.
De andere 3 dagen laat ik hem los of ga ik het bos in. In het bos stap ik het eerste stuk en draaf/galopeer de rest van de rit.
E pony:
1 keer in de week les. Dit is altijd springles, daarom stap je vrij vaak. Na een keer/aantal keer een hindernis genomen te hebben ga ik stappen.
Ik rij 2/3 dagen in de week dressuur. Met dressuur stap ik 10 minuten los. Dan ga ik draven en galoperen. Ik rij de pony niet laag en rond, maar meer voorwaarts en bovenin en af en toe wat lager. Tussendoor ga ik regelmatig stappen. Meestal rij ik een 15 minuten dressuur en ga dan weer uitstappen. Hierbij doe ik wel een aantal dingen zoals schouderbinnenwaarts, travers en overgangen. Dit om de pony los te houden en niet om de dressuur erin te rammen. 
De rest van de dagen ga ik het bos in of hij krijgt een vrije dag.
Uiteraard heb ik af en toe ook wedstrijd, hierbij verander ik de training niet.
Ik longeer eigenlijk nooit.