oorzaak 'stoelzit': zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jakary

oorzaak 'stoelzit': zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 02:29

Ik had vroeger een goed zadel, maar nadat dit gestolen was, heb me een ander dressuurzadel aangeschaft.
Ik vind het een heel fijn zadel, zit erg zacht. Alleen heb ik een lelijke zit erop en dan bedoel ik m'n beenligging.
Ik ga hier enkele foto's bijzetten zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.
Nu heb ik zelf geen al te beste zit doordat ik een chronische rugpijn heb, hang ik soms erg voorover. Ben echt niets trots op mijn houding, maar door de rugpijn hou ik me soms zo.
Nu is mijn vraag: komt mijne rare beenligging (meer een stoelzit) nu echt alleen door mijn 'slechte houding' of heeft het ook met m'n zadel te maken. Want op m'n vorige zadel lagen m'n benen echt niet zo fel naar voor. Ik heb al geprobeerd m'n benen meer naar achteren te leggen, maar het lukt echt niet.
foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 02:34

had je vorige een even grote zitting..
Inch??

Jakary

Re: oorzaak 'stoelzit': zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 02:44

ja, ongeveer toch.
De kieffer was maat 2 en dat is toch 18 inch (hebben ze me wijsgemaakt)
en deze is 18 of 18,5 inch (ben niet zeker)

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 08:35

De beugelophanging van dit zadel zit waarschijnlijk niet onder het dieptste punt van de zit van het zadel maar (ver) naar voren. Om een klassieke zit te krijgen moet je dus het zadel compenseren: je benen 'actief' telkens meer naar achteren leggen. Dat even over je beenligging. Het zadel ligt ook te ver naar voren, het belemmert de schoudersbeweging. Het schouderblad komt onder het zadel als het paard zijn voorbeen optilt, niet lekker voor je paard.

Dat je naar beneden kijkt, ligt denk ik niet aan het zadel .

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:43

Het zadel kan ook te smal zijn voor je paard, dan komt de voorkant omhoog en wordt jij naar achteren gekiept.

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:48

Als jij zo'n last hebt van je rug kan ook heel goed komen door de houding van je bekken tijdens het rijden. Dat een beetje verergert door je beugelophanging heb je een mooie stoelzit....