Weidebeheer: waar aan te denken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Weidebeheer: waar aan te denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 23:55

Om maar even met de deur in huis te vallen: ik kan misschien een weide met schuilstal huren.
Het gaat om een wei van ongeveer een hectare verdeel in 2 stukken, een laag en een hoog stuk.
De huidige huurder is zacht gezegd niet heel netjes met de wei om gegaan dus er moet wel wat aan gebeuren.
Er moeten stukken opnieuw ingezaaid worden, er moet bemest worden, er moet een nieuw schrikdraadapparaat komen en de omheining moet worden aangepast (schapengaas verwijderd en nieuw schrikdraad op bepaalde plaatsen).

Aangezien ik zelf nog nooit een wei onderhouden heb, zit ik toch met een paar vraagjes:
- wanneer kan ik het beste bijzaaien en waar kun je een geschikt graszaadmengsel voor paarden kopen en wat kost het ongeveer?
- wanneer kunstmest strooien? Ik neem aan vanaf medio maart bijvoorbeeld?
- hoe zit het met de regels voor de mest van de paarden?
- iemand adresjes voor schrikdraad en een schrikdraadapparaat?
- zijn er nog dingen die ik vergeten ben?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:29

wij hebben het stroomapparaat en lint gehaald bij www.agradi.nl

met de rest kan ik je niet helpen

RUBYWHITE

Re: Weidebeheer: waar aan te denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:55

Het is belangrijk te weten hoe de zoden erbij liggen, je kan gras laten doorzaaien door bijv. een loonwerker. Hou er wel rekening mee dat bij doorzaaien het gras echt de tijd nodig heeft om te groeien, je kan het dan t beste een paar x maaien voor je dan paarden erin gooit. Gaat het echt om hier en daar een zwarte plek waar je zaad op wilt gooien, veelal is de beste tijd voor inzaaien voor de winter (dus in het najaar sept-okt). Kale plekken opvullen kan ook in het voorjaar....

Wat goed graszaad is, kijk bijv. eens op http://www.barenbrug.nl/

Mest uitrijden kan al deze maand, misschien dat er een boer in de omgeving wat koeienmest erop kan/wil brengen of kunstmest. Wij bemesten de paardenweide ook vroeg (februari). Hou er rekening mee dat er geen kunstmest op komt als er kort erna ook paarden op de wei komen.

Wat wil je weten mbt de paardenmest? Als je er een mesthoop wilt maken moet deze wel aan een aantal eisen vaak voldoen (dichte bodem, opvang/lekbak etc). 1ha is niet super groot, als je elke dag de mesthopen eruit haalt is het wel behoud van je land.

Schrikdraad en schrikapp. kun je ook bij een welkoop of agridi halen. Zorg dat je een goede stevige omheining hebt waar je paard zich niet aan kan verwonden.

Even denken, controleer de weide op evt. jacobskruid en boterbloemen. Is er ook een drink-gelegenheid aanwezig? Drinkbakje, weidepomp etc?

Verder zou ik het niet weten, zelf let ik er altijd op dat de weide veilig is voor mijn paarden, geen kuilen, geen mosgroei (=glad) goede zichtbare omheining en ze moeten ten alle tijden water tot hun beschikking hebben

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 12:50

Dank je wel voor de info
Drinkwater is aanwezig, een put met pomp en een badkuip ernaast.
Ik vraag me af hoe anderen het met de mest oplossen. Allerlei aanpassingen om een mesthoop te maken lijkt me niet ideaal, ik wil wel wat investeren, maar ook niet overdrijven...

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:53

oud aanhangertje mest er op en dan bij een boer storten

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:59

Galagher schrikapparaten. Met lint enzo. Het is super kwaliteit, en heel simpel te installeren.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 17:19

Volgens mij ben ik die al eens tegen gekomen op internet ja... ik moet trouwens wel iets hebben op accu of batterij, aangezien er daar geen aansluiting is op het lichtnet.
Welke apparaten zijn daar goed in (lange levensduur batterij etc)?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:52

Controleer verder ook alle weidepalen of die nog stevig zijn, en stevig in de grond staan. Verder eigenlijk geen aanvullingen bij Rubywhite's post.

SDE

Re: Weidebeheer: waar aan te denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:45

Idd, inzaaien had je eigenlijk voor de winter moeten doen, maar dan had je de weide waarschijnlijk nog niet. Dan is bijzaaien de boodschap.
Wel het beste zaaien en bemesten wanneer er geen bakken regen vallen de dagen erna. Anders stromen je zaadjes weg en ook je meststoffen. In de Aveve of tuinwinkel kun je graszaadmengsels voor paardenweiden kopen alsook samengestelde meststoffen. En een goede batterij vind je er ook wel. De verkoper zal dat wel weten.

De weide is bij ons afgezet met om de 3 meter een 8mm dikke geïmpregneerde paal. 3 Draden, onderste op 35 cm, bovenste op 1.30 m. In schapendraad kunnen ze vast komen te zitten, hangt er natuurlijk vanaf hoe je paard is op een wei.
Wij halen zo veel mogelijk de mest af met kruiwagen en mestschepper. In de winter is dat om de 2 à 3 dagen, in de zomer dagelijks. Wij bewaren de mest gewoon in een schaduwhoekje van de wei en een tuinder komt deze één keer in de maand ophalen.
Tijdens het ontmesten wordt ook het meeste onkruid uitgetrokken met wortel en al. Dat is vrij intensief en in putje zomer is het gewoon niet meer haalbaar zodat we eigenlijk een keer onkruiddoder spuiten. De paarden blijven dan wel enkele weken op een andere wei.

Het is al een groot voordeel dat je een pomp hebt. Vergeet ze wel niet af te dekken met een deken wanneer het vriest, want dan kan ze wel eens kapot vriezen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 08:46

super adviezen tot nu toe, bedankt!

Hebben jullie ook ervaring met stroomapparaten die door een accu gevoed kunnen worden?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:37

ja, die gaan altijd snel leeg bij ons. de accu´s

Daarom hebben we de wei pal achter ons huis voorzien van een apparaat wat bij ons op het net zit.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:35

Is dat zaaien etc enkel nodig bij het aanleggen van een weide?
Ik heb de mogelijkheid om een weide te huren maar die is erg verwaarloosd,vooral gebruikt voor ganzen,er zitten heel wat putten in etc
Veel onkruid

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:10

Bluestar; Als de weide verwaarloosd is, dan zou ik zelf al het onkruid gaan verwijderen. Dit omdat een bestaande grasmat door de jaren heen een stevige en stabiele bodem vormt. Nieuwe grasbodems hebben toch wel meerdere jaren nodig voor het echt stevig is, en je de paarden er ook bij enorme regen erop kan laten. Bijzaaien kan in jouw geval een optie zijn als blijkt dat door het onkruid verwijderen er kale plekken komen.

Overigens is mijn afrastering aangesloten op een accu die op het lichtnet zit, dus daar kan ik je niet mee helpen. Bij een vroegere verzorgpony werd er zo'n Gallagher 'paddestoel' gebruikt, was een goed en fijn ding