Paard reageert steeds heftiger op singel.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Paard reageert steeds heftiger op singel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 23:25

Sinds een paar weken kijkt mijn merrie al bozer als ik met het zadel aan komt lopen. Als ik de singel omdoet is ze nog bozer. Ik doe dit altijd heel rustig. Ik stel haar zoveel op haar gemak en doet de singel maar op het 1e gaatje. In de bak gaat ie strakker. Maar sinds een paar dagen begint ze ook met schopen. Het is me ook opgevallen dat als ik aan haar buik zit (gewoon met poetsen) ze ook zo'n reactie geeft.

Ze heeft ook opgezette klieren, maar dit heeft ze al een tijdje. Ik heb haar vorige week elke dag 3x getempt, maar steeds geen koorts. De laatste dagen heb ik het nie gedaan. Zou dit met elkaar te maken kunnen hebben? Ik temp haar morgen weer.

Wat moet ik er aan doen?
Alle tips welkom!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:44

Past je zadel wel? Heb je het na laten kijken door een zadelmaker?

Margon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:53

Heb je gekeken of er iets van schuurplekken of een wondje of iets in die richting op de plek waar de singel zit, zit ?

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:17

Naast de pasvorm van je zadel te controleren, zou ik ook even laten checken of je paard zelf niets mankeert. Een goed zadel op een zere rug doet namelijk ook zeer.

Ook zou je kunnen denken aan singeldrang. In dat geval zou ik eens wat TTouches gaan gebruiken om die spanning van de buik weg te krijgen.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 12:46

Ik heb vandaag gekeken. Nu zag ik kleine schuurplekjes die kaal waren. Ik ga er een bontje om doen. Wat is TTouches?

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 12:47

Oja, het zadel past is al verschilende keren naar gekeken.

lucasjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:47

Misschien wel kans op singelnijd...
Of inderdaad kijken of alles wel goed is...zadel/rug etc

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:06

een vriendin van mij heefd dit ook.hier is een osteopaat bij geweest en het paard zat heel erg vast in de rug,en het zadel lag ook niet goed.het kan dus heel goed zijn dat je paard last van de rug heefd

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:07

TTouches zijn handgrepen = dus een soort een met massage gebaseerd op de Feldenkrais methode. zie voor meer info de website van Linda Tellington Jones.

fries_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:47

het kan het zadekl zijn, maar als dat het echt niet is kan ze spierpijn hebben. mijn stagebieder heeft ook twee van haar paarden laten behandelen die spierpijn hadden. het is nu helemaal over

OemmiejO

Re: Paard reageert steeds heftiger op singel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:20

Heeft ze altijd al een gevoelige buik gehad?
Als er nu wat "mis" mee is (hoeft geeneens veel te zijn), kan ze er heftig op reageren. Ik zou nog een x goed dr buik nakijken.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:44

En als er niks mis mee is, kan het ook gewoon aanstellerij zijn.
Zo staat er bij ons op stal een oudere ruin op stal die ook altijd aan het bijten was en chagrijnig was (benen optillen etc) als je het zadel erop gooide of de singel aantrok.

De dierenarts is erbij geweest en die zei dat er eigenlijk niks mis mee was en adviseerde om eens een tik te verkopen met een zweep als hij het weer deed.

Het heeft schijnbaar geholpen -> het gedrag is ontzettend verminderd, vrijwel verdwenen.

maar ik wil daar wel even bij plaatsen dat deze ruin het al heeeel lang deed. Ik begrijp dat jouw paard het nog maar net doet, dus ik zou zowieso even nagaan (proberen in ieder geval) of er misschien iets mis is met het zadel of bv de rug van het paard.

Succes!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:19

Even meedenken met Nelleke hoor ...
Als je zadel goed past en ze deed dit vroeger nooit ...
Ik denk dat je een goede kans hebt dat ze spierpijn heeft ! Je bent de laatste tijd natuurlijk flink met haar aan het werk gegaan en ze heeft er een flink paar buikspieren bij gekregen. Al eens geprobeerd om haar met een spierpijngel te behandelen ? Gerda heeft geloof ik een hele goeie staan, misschien moet je die eens lief aankijken

Elienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:20

Koop een bontje om de singell

misschien doet het hem pijn,
past je zadel?
heeft hij schuurplekker/wonden

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:51

He Claudia! Ik heb zelf al spierpijn spul. Ik gebruik dit ook bij haar, vooral op haar rug, nek en buik. Daar kan het nie aan liggen. Ook het zadel is helemaal nagekeken en ligt goed.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:07

Mijn bijrijdpaard bleek na een jaar van worstelen met de singel last te hebben van zijn ribben aan de linkerkant, waarschijnlijk door een keer vast te hebben gelegen op stal. Nu singelen we alleen nog maard aan de rechterkant aan en dat gaat steeds beter. Misschien ook een idee voor jou om uit te proberen?

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:41

Thnx.