onbeperkt kuilgras?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

onbeperkt kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:54

Is er iemand die kuilgras onbeperkt voedert? Hoeveel eten ze dan ongeveer? Hoelang kunnen jullie met een geopende pak doen voordat het beschimmeld wordt?

Ik ben er namelijk over aan het denken om mijn 2 paarden en veulen onbeperkt kuilgras te voederen, en minder biks. Ik kan enkel aan grote balen geraken en vrees er een beetje voor dat ik veel zal moeten weggooien.

Ook las ik eens over snedes maken in de plastiek waardoor je deze baal langer kan gebruiken eens ze geopend zijn. Weet iemand hoe dit gaat?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:48

Ik weet niet hoe lang ze er mee doen.

Maar ik wil je wel de tip geven om het pak op een droge plek neer te zetten als je hem buiten zet. Dus met een afdakje erboven en niet in de modder. Dan blijft hij langer goed.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:56

Altijd als je de pakken openmaakt het helemaal openmaken (er zitten bacterien in, zodra die beetje zuurstof krijgen kunnen ze groeien, gaat het dampen in het pak en ontstaat er schimmel. Zoe je het pak helemaal open kan het luchten en ontstaat er geen schimmel.. (komt namelijk geen damp vrij, gaat niet condenseren> kuil wordt niet natter> geen schimmel.)
Lastig uit te leggen..
maargoed, wij doen met onze 3 paarden zo'n 3 weken met een grote baal, we geven redelijk veel (1 groot paard, 2 pony's die ook flink wat op kunnen)
Er zitten natuurlijk wel meer eiwitten in dan in hooi dus de overgang geleidelijk maken, en opletten voor dikke benen etc.
Ik zou zomers, als ze op het land gaan weer terug gaan naar hooi, gezien ze geneog eiwitten van het gras krijgen.
Succes.