Sperriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Djantje

Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:48

Haay,

Ik heb zaterdag wedstrijd, ik rijdt mijn pony thuis altijd zonder sperriem hij loopt hierdoor veel beter...
Ik heb een normaal gecombineerd hoofdstel kan ik op wedstrijd gewoon zonder sperriem verschijnen en rijden????

Groetjes

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:50

Lijkt mij geen probleem! Zie ik vaak genoeg voorbij komen.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:50

Als er een lusje aan de neusriem zit is het verplicht om met sperriem te rijden. Volgens de regelementen is je hoofdstel anders niet kompleet.

Djantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:56

Lamyra,, Ow... oke dan haal ik nog wel gauw een andere neusriem want aan dei van mij zit inderdaad zo'n lusje....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:42

Trek het lusje eraf. Gewoon even een schaar (of ander sterk voorwerp in het lusje steken en hard trekken)
Daarna doe je wat secondelijm in het gat waar het lusje zat, je doet er heel strak stevig plakband (of van dat pleister op rol, hoe heet het ook alweer) omheen en laat dat een tijdje zitten totdat de lijm goed droog is.
Niemand ziet meer dat er een lusje aan heeft gezeten.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:45

Inderdaad, als je het lusje eraan hebt zitten, ben je verplicht om met sperriem te rijden. Wanneer je het lusje er netjes afsnijdt of een andere 'engelse' neusriem hebt, mag je wel zonder sperriem rijden.

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:47

Idd, met lusje is je sperriem verplicht.. Maar waarom lukt het rijden met sperriem dan niet..?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:50

Mijn paard loopt zonder sperriem ook veel fijner'.

Ik heb ook ooit eens gelezen dat een sperriem helemaal niet goed is om mee te rijden. Maar ik weet niet meer waar ik het gelezen heb en wat precies de reden was.

Djantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:56

Mijn pony pakt het bit vast zodra ik er een sperriem omheen doe nu kauwt hij lkkr op z'n bit en heeft een lekker schuim bekkie heeft een een heel jaar niet meer gehad dus ben tevreden zo... zo het lusje er proberen te trekken...
bedankt

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:58

Ja inderdaad, dan is het hoofdstel niet compleet.
Kan je niet een goedkope neusriem kopen?
Want mocht je een keer wél met sperriem willen rijden, kan je die pakken.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:00

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:28

hannekj schreef:
Idd, met lusje is je sperriem verplicht.. Maar waarom lukt het rijden met sperriem dan niet..?

Sommige paarden zijn gewoon makkelijker nageeflijker te rijden op een engelse neusriem, anderen weer niet.

Tsjaaaa, waarom regent het de ene dag en sneeuwt het de andere...

Mijn paard loopt overigens ook beter zonder sperriempje. Hij geeft veel beter na en knabbelt makkelijker op zijn bit. Verder is mijn paard er 1 die dingen heel makkelijk aangeeft door zijn mond. Teveel druk? Gaat zijn mond open, te weinig achterhand? Mond open etc. Paarden kunnen nu eenmaal niet praten, dus waarom zou ik dan zijn enige manier om duidelijk te kunnen communiceren dichtsnoeren?

Maar goed, verschilt per paard. Mijn vorige kon je zo dus absoluut niet rijden...

Maarre, idd afscheuren en dichtplakken! Heb ik ook gedaan, zie je niets van.

Engelse neusriemen zijn los bijna niet te vinden of ze zijn stervensduur en van het merk Passier ofzo... Soms heb je geluk dat je er 1 goedkoop vind tijdens een tentenkamp ofzo... Zo kwam een vriendin van mij met een Passier neusriem thuis voor 5 euro, die op we in een andere winkel voor 200 nog wat euries hebben zien hangen.

Sommige mensen hebben ook altijd geluk...

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:44

is de sperriem een beetje los vast gezet geen optie?

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:46

Kun je hem net zo goed niet omdoen...

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:54

Mijn sperriem hangt ook altijd op half 7 . Reden dat ik 'm er niet afhaal is omdat ik het niet mooi vind alleen een hoge neusriem. Dat 'klopt' alleen bij S&T voor mijn gevoel.

fries_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:04

als je nu de sperriem omdoet, maar inplaats van dat je hem er strak omheen doet leg je hem iets losser een gaatje bijv.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:08

Lamyra schreef:
Als er een lusje aan de neusriem zit is het verplicht om met sperriem te rijden. Volgens de regelementen is je hoofdstel anders niet kompleet.

Haha.. Idd.
Best vaag. Als je het lusje eraf knipt, mag het wel.
Nou vind ik zo'n los lusje ook niet zo heel mooi staan. En een sperriem vind ik sowieso netter staan, maar als je pony er beter door loopt, gewoon het lusje eraf halen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:14

Ik vind een neusriem zonder sperriem mooier staan bij mijn paard. Hij heeft dan een stoerder hoofd

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:31

Waarvoor dient een sperriem dan?

Hij zit er toch niets voor niets neem ik aan...

Bij mij gaat het rijden zonder sperriem knudde.

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:36

mariska1989 schreef:
Waarvoor dient een sperriem dan?

Hij zit er toch niets voor niets neem ik aan...

Bij mij gaat het rijden zonder sperriem knudde.

Ik rijd buitenritten zonder, en 'serieus' rijden met. Vraag me niet waarom, maar naar mijn idee zijn de buitenritten feestjes en dan gaat alles iets anders..

*Eigenlijk best raar..

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:54

Met sperriem ligt het bit ietwat stabieler en als je hem goed aansnoert kan het paard zijn mond minder goed opendoen. Maar een ruiter met een goede hand heeft geen sperriem nodig, net zo min als een aangesnoerde neusriem

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:56

Dat klopt
een sperriem is om het bit stabieler te laten liggen.
Natuurlijk werkt het ook om de mond stijf op elkaar te snoeren,maar dan mag je je best eens afvragen wat je aan het doen bent
Op zich moet je er niets van merken als je hem af laat.

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:58

Remember schreef:
Met sperriem ligt het bit ietwat stabieler en als je hem goed aansnoert kan het paard zijn mond minder goed opendoen. Maar een ruiter met een goede hand heeft geen sperriem nodig, net zo min als een aangesnoerde neusriem

dat vind ik ook

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:00

Mijn sperriem hangt er echt alleen aan voor de sier, zonder vind ik echt niet mooi, hij hangt zo los dat ie bijna klappert . Mijn aansnoerneusriem zit hoog (meer vrijheid in de mond) en ook absoluut niet strak, ik vind het zo de vriendelijkste manier.