luzerne

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:11

ik ben eigelijk nu wel heel benieuwd wat hier precies in zit. ik merk wel dat mijn paard er gelijk een stuk voller van word, maa rnu had mijn vriend het idee om het ook ana bepaalde shetlanders te geven. maar het lijkt mi jdat er heel veel in zit, dus wil het zelf leiver niet direct zomaar op mn shetlanders uitproberen. kan iemand mij hie rmee rover vertellen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:33

Er is hier nét een topic over geopend.
Hier toch wat info over Luzerne
HARTOG LUCERNE is een kwalitatief volwaardig ruwvoeder met zeer veelzijdige eigenschappen. Het is kerngezond heeft een hoogwaardige kwaliteit, zit vol energie en is van nature rijk aan calcium, vitaminen en mineralen.

Een bijzondere toevoeging is de melasse: deze verbetert de goede smaak en garandeert een absoluut stofvrij voeder; een weldaad voor allergische paarden! Daarom is HARTOG LUCERNE hét voer voor paarden die gevoelig zijn voor hooi- en strostof.

Regelmatig voeren met HARTOG LUCERNE optimaliseert het totale welzijn van het paard met zichtbare resultaten. ‘HARTOG PAARDEN‘ herkent men aan de mooie, volle manen, het glanzende vel, een intensievere kleur en gezonde hoeven. Bovendien bevordert HARTOG LUCERNE de ontwikkeling van de spieren in de hals, rug en achterhand en hebben ‘HARTOG PAARDEN‘ minder last van dikke
‘buiken‘. Ook het nazweten neemt af.

Ramiro

Re: luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:37

mij hebben ze verteld dat luzerne vol zit met suiker en dat je er niet al te veel van moet voeren, omdat ze er snel dik van worden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:42

Volgens mij is het niet iets dat je onbeperkt voert ofzo; het is toch behalve voor het mindere gebit ook om de voedingswaarde enzo geschikt voor oudere paarden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:56

ik geef dit dus gewoon 1 keer per dag een paar handjes vol. dit zou dus niet snel kwaad kunnen ?

Ramiro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:32

elinax21 schreef:
ik geef dit dus gewoon 1 keer per dag een paar handjes vol. dit zou dus niet snel kwaad kunnen ?

Ik geef ook 1-2 keer per dag een flinke hand vol luzerne, dit kan idd geen kwaad, maar het is volgens mij gewoon niet de bedoeling dat je een schep vol geeft. Dus een paar handjes zal geen kwaad kunnen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:03

Het is een ruwvoer waar pittig wat in zit(meer nog dan in kuil).
De melasse is afval van de suikerfabriek(wat dus suikers zijn die wel voedzaam zijn).

Ik voer het mijn pony's ook. Als ik geen gras heb staan krijgen de pony's die hooi hebben 1 of 2 emmers er bij op het weiland. Ik gebruik het ook als ik pony's heb die wel medicijnen/vitamine poedertjes oid nodig hebben maar geen brok(omdat er weer minder in zit dan brok).

Mijn pony's zijn er gek op en ze doen het er goed op.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:09

Miirthe schreef:
Er is hier nét een topic over geopend.

Heb je daar de link van?
Dan zou deze namelijk op slot kunnen.

(stond het op PP of op VMR?)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:21

Er was onlangs een topic geopend over luzerne, maar die persoon vroeg uitsluitend wat de samenstelling van Hartog Lucerne mix was en niet om een voeradvies met luzerne..

Dit is het andere topic: viewtopic.php?f=13&t=539556

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:23

Ok thanks, er zit dus toch een verschil in. Dan laat ik deze open.

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:26

weet iemand ook of je makkelijk ergens een lucerne zonder melasse kunt krijgen?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:33

Hier misschien? http://www.oldambt.nl/Luzerne.htm

Wellicht kunnen ze je info geven over hun verkooppunten..

@ TS: deze site is ook wel handig voor jou, hier staan zeer uitgebreide voedingswaardetabellen in!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:01

Luzerne zonder melasse is niet aan te komen. Heb het jaren geleden geprobeerd. De Luzerne van Hartog is al behoorlijk gereduceerd in melasse en voegt nu meer olie toe.
Luzerne geven moet je heel voorzichtig mee zijn. Je moet het langzaam introduceren en niet teveel geven. Verder is het spul met goede vezel gehalte en goed voedingsgehalte.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:15

Sjoert schreef:
Ok thanks, er zit dus toch een verschil in. Dan laat ik deze open.

dankjewel

ik denk dat ik het dan toch gewoon in de zomer er ook bij houd, mocht er een merrie met veulen te veel invallen kan ik het dus best geven.
mijn arabje doet het er iig super op

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:16

@ teuntje, bedankt voor je link!

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:24

niet te veel van geven hoor ik hier overal. mijn paad krijgt 1 bak brok en 2 bakken(van die schepbakken he) luzerne per dag! nu het weer weer beter wordt krijgt hij langzaam aan wat minder, maar luzerne is inderdaad een beetje een dikmaker en goed voor wat oudere paarden (mijne is bijna 18) afgelopen winter toen het hier -12 was werd hij ineens heel erg dun. toen kreeg hij 3 bakken luzerne en 2 bakken brok per dag (terwijl hij niet werkte) nou hij loopt nog steeds en is echt niet te dik.

nou moet ik erbij zeggen dat mijn paard dag en nacht buiten staat, wel schuilstal uiteraard, en alleen ´snachts een deken op heeft.

maar die luzerne, ja geleidelijk opbouwen klopt ja, paarden vinden het heeeel lekker dus zullen echt niet stoppen met eten als het te veel is.

en volgens mij kan 2 handjes per dag echt geen kwaad hoor. er zitten veel vitaminen enzo in die juist goed zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:33

mijn arabje stond ook buiten, maar hij staat nu sinds kerst op stal omdat hij flink ziek is geweest. ik kreeg hem steeds maar niet dikker, was volgens de vee arts helemaal niet erg, want jonge dieren zijn gewoon moeilijk dik te krijgen, maar mooi is het natuurlijk niet. en nu ik hem elke dag wat luzerne er bij geef leeft hij ten eerste helemaal op, hij word wat voller, niet echt dik, maar wel mooier, glanzender.

en nu fokken we met shetlanders, maar elke keer voor de keuring is het gras wat minder en vallen sommige van de shets zo vreselijk in ineens. dus ik geef het ook niet zomaar, maar als ze even wat minder gras hebben..om ze vol te krijgen, dus niet als dikmaker.