Wat te doen als staleigenaren niet naar je luisteren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafgirl15

Wat te doen als staleigenaren niet naar je luisteren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:41

Hey..
Mijn pony heeft sinds een tijdje allemaal kleine bultjes.Eiwitbultjes dacht ik. Uit ervaring weet ik dat de overgang van kuil naar hooi hier een oplossing van kan zijn. Ik Vroeg het de staleigenaar of mijn mijn pony een tijdje op hooi mocht om te kijken of het effect zou hebben. Na een hele preek kwam het erop neer dat eht niet mocht en dta ze zich niet kon voorstellen dat de bultjes van te veel eiwitten zouden komen. Ze zijn dat het welleens kon komen omdat hij 2 dekens op heeft Ik zei tegen haar dta hij 2 dekens ophad omdat hij geschoren is en dat de bultjes voornamelijk op de voorhand en in de nek/hals voorkomen. Daar komt de deken niet eens. Ze lachtte wat spottend en zei dta ik em niet aanstellen moest. Ik liet het rusten, de bulten gingen niet weg. Aangezien hij maandag ook nou een grote pijnlijke bult ondeaan de buik had heb ik de dierenarts ernaar laten kijken. De grote bult was een kneuzing en zal wel weer afzakken. De kleine bultjes waren inderdaad wat eiwitbultjes, niet erg amar hooi kon inderedaad dit probleem oplossen. Ik zei dit tegen de staleigenaar. Eerst geloofde ze me niet en ik meots haar vertellen welke dierenarts erbij geweet was wand ze had er anders niks overgehoord. Ik vertelde het.. Spottend zei ze dat het prima voer is wat ze geven en dat hooi niet zal helpen. Het zou wel door het krachtvoer komen wat hij krijgt blablabla... We gingen weg en mijn pony mag niet op hooi. Mijn vader was bij dit gesprek en kon geen woord inbrengen. Wat moet ik nu doen? Ze zijn wel de eigenaren. maar als mijn pony is krijgt van dat kuil en de hele zolder ligt vol hooi wat is dan nog het probleem? Wat kan ik nou doen?
Hopelijk hebben jullie hier ervaring mee en advies

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:43

Jeetje... ik zou het niet pikken
Ten eerste de toon en het wantrouwen enzo
en ten tweede.. jij bent toch de baas over je pony ?

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:47

Persoonlijk vind ik dat staleigenaren daar niets over te zeggen hebben. Het is jouw pony en als hij geen kuilgras meer mag, dan eet hij wat anders. Als de staleigenaren het dan niet willen voeren, dan korting op je stalgeld en zelf gaan voeren.

Mijn paard mag ook geen kuilgras en die krijgt nu als enige paard op stal nat hooi. Het heeft me ook wel veel moeite gekost om het zover te krijgen, maar klant is toch nog echt koning en als ik niet wil dat ze kuilgras eet, eet ze geen kuilgras. Bij ons op stal lag ook nog een zolder met hooi. Als dat hooi op is, koopt hij gewoon nieuw hooi voor Prisca. Gelukkig is hij inmiddels overtuigd. We hebben toen ook gezegd dat we het anders zelf zouden voeren, maar dat hoefde toen toch niet en hij is het gaan doen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:49

Wat een zeurmens zeg! pffff, koop een baal hooi en voer je paard zelf! Als anderen het niet willen dan maar zelf doen. (en als dan de bultjes weg gaan lekker inwrijven)

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:56

Ik denk dat zo iemand geen korting geeft, Priscaz.
Kan je niet een baaltje hooi op eigen kosten kopen en dat dan toch geven?

Liedje- het is wel haar pony, maar niet haar stalling.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:05

Maar waar zou ze dan een baaltje hooi vandaan kunnen halen?
( vraag dit ook uit eigen belang, mijn paard gaat mee op vakantie en daar voeren ze kuil i.pl.v hooi ).

Verder vind ik dat er maar 1 bepaald wat jou paard eet en dat ben jij.

Groetjes Pharlap.

alex66

Re: Wat te doen als staleigenaren niet naar je luisteren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:23

ik heb in het verleden dezelfde probleemen gehad, mijn paard mag ook geen kuil en ik voer liever granen dan brok.

de meesten stalhouders zitten helaas vastgeroest in bepaalde gewoonte en vinden het vaak te veel moeite om daar van af te wijken.

je staat echter volkomen in je recht als je wilt dat je paard hooi krijgt, zeker als het ook nog eens op advies van de DA is.

weer met de stalhouder om de tafel dus en je ouders mee nemen!

blijf de stalhouder bij zijn standpunt dan zou ik ernstig overwegen een andere stal te zoeken, er is namelijk maar een persoon die uit maakt wat er met jou paard gebeurd en dat ben jij!!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:24

Ik zou mijn paard daar weghalen. Ik betaal voor stalling en service, als ik dat niet krijg, ga ik ergens heen waar dat wel geleverd wordt.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:26

Helemaal mee eens, het is JOUW pony en JIJ beslist wat ie te eten krijg en niet die staleigenaar die het zogenaamd beter weet !!

stefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:30

> Maar waar zou ze dan een baaltje hooi vandaan kunnen halen?
> ( vraag dit ook uit eigen belang, mijn paard gaat mee op vakantie en daar voeren ze kuil i.pl.v hooi ).

Je kunt losse balen kopen bij bijvoorbeeld Ranzijn. Per baal ongeveer 4,50 euro.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:34

Ik zou indd of zelf hooi gaan voeren of daar weggaan. Pensionstallingen zijn er immers voor om zo goed mogelijk voor andermans paarden te zorgen, niet om hun eigen ideeen op te dringen.

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:37

Wanneer na goed overleg tussen eigenaar en pensionstalhouder er niet serieus gekeken kan worden naar een oplossing, zou ik per direct mijn paard daar weg halen. Je bent een betalende klant. Zeker in het geval dat een deskundige(dierenarts) een advies geeft. Het kan best zijn dat het voer dat gegeven wordt prima is, alleen niet voor jou dier.
Ik denk dan gelijk wat zou er gebeuren als er een noodsituatie ontstaat. Zullen ze dan ook zeggen ach valt wel mee.

Ik heb door de on professionel houding van een pensionhouder een paard acuut moeten laten afmaken. Ik neem nooit meer een risico.

Losse balen kun je kopen bij ieder fouragehandel, loonwerker of misschien wel bij een boer in de buurt.

Succes met je pony.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:46

Hoewel het misschien niet kan is hier eigenlijk maar een advies mogelijk: OPROTTEN!
Niet persoonlijk of negatief bedoeld naar jou, jij hebt duidelijk het beste voor, weet wat wel en niet kan en als een staleigenaar op zo'n moment het beter denkt te weten dan ik, dan is het einde relatie, weggaan dus........

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:29

verhuizen
kom tis jou paard, als jij wilt dat hij hooi krijgt ipv kuil en ze willen dan vind ik dat ze dat gewoon moeten doen, tenzij ze bijvoorbeeld geen hooi hebben en er geen mogelijkheid is om snel aan hooi te komen!

beself maar weer hoe erg ik bof met mijn huidige stal, mijn paard kan niet goed tegen kuil en ze hadden geen hooi, zijn ze dat speciaal gaan halen voor hem

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:42

Waterkippie schreef:
verhuizen
kom tis jou paard, als jij wilt dat hij hooi krijgt ipv kuil en ze willen dan vind ik dat ze dat gewoon moeten doen, tenzij ze bijvoorbeeld geen hooi hebben en er geen mogelijkheid is om snel aan hooi te komen!

beself maar weer hoe erg ik bof met mijn huidige stal, mijn paard kan niet goed tegen kuil en ze hadden geen hooi, zijn ze dat speciaal gaan halen voor hem

Ja, sterker nog, onze stalhouder wil over op hooi omdat meer paarden problemen hebben die relateerbaar aan kuil zijn. Het is dus zeer waarschijnlijk dat we alle gras als hooi in laten pakken, komend voorjaar.
Het maffe is dat niemand daar iets mee heeft gedaan totdat wij daar op stal kwamen en als eis hadden dat ons ene paard hooi kreeg, omdat die totaal onhandelbaar wordt van kuilgras. Dit was bespreekbaar en werkt ook prima. Nu meer mensen klachten krijgen, met name diaree, moet de komende oogst alles maar op hooi, dat geeft een hoop minder werk voor de stalhouder en meer tevreden pensionklanten. Wereldvent hoor, onze stalbaas........

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:08

Waterkippie schreef:
verhuizen

Ik kan Waterkippie alleen maar gelijk geven! Ik sta op dezelfde stal als zij, en gelukkig is alles daar te overleggen!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:41

Ik zou mn boeltje pakken en een andere stal gaan zoeken.
Dit zou voor mij iig niet acceptabel zijn.
Mijn paard heeft ook snel last van eiwitten en krijgt daarom ook geen kuil, maar hooi (en eiwit-arme brok ed).

Zelfs de dierenarts bevestigd jouw verhaal en nog willen ze er niet aan geloven...
Grote kans dat het om het geld gaat dan (kuil is goedkoper) met een hoop eigenwijsheid en starheid erbij.
Dit is het 1e struikelblok, er zullen er nog wel meer gaan volgen als zij zich niet interreseren voor jouw paard zijn gezondheid.

Verhuizen dus!

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:24

Nog eens gaan praten, als zal het niet veel zin hebben als ik dit zo lees. Die van ons is ook eiwit gevoelig, die mag bijvoorbeeld al geen brood hebben (al zeker geen vers brood en dan het liefst ook nog bruin brood als je toch wilt geven) Maar qua voer scheelt het ook een hoop, als ik brok voer zit ze zo onder de eiwitbulten. Nu voer ik kruidenmuesli van Havens en heeft ze nergens last van. Ook zoveel mogelijk beweging geven is belangrijk om de afvalstoffen uit het lichaam te krijgen. Qua hooi/kuil gaat het nu wel goed maar dat is sinds ik overgestapt ben op ander voer Maar praten of een andere stal zoeken is de beste oplossing. Eiwitbulten kunnen vrij pijnlijk zijn, dus ze hoort je gewoon serieus te nemen!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:26

Als praten niet helpt, zou ik mijn paarden ergens anders stallen.
In dit geval gaat het om onschuldige bultjes, maar als bij zoiets al geen rekening gehouden kan worden, hoe moet dat dan bij ernstigere aandoeningen?

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:27

het is jou pony en als jij hem op hooi wil hebben , moet je dat gewoon doen.
en anders zou ik naar een andere stal gaan, aangezien ze zo bespottend tege je praten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:39

Gezien de toon waarop het gesprek ging: verhuizen!
Klant is koning en neerbuigend doen is nergens voor nodig.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:45

Abalaydi schreef:
Ik denk dat zo iemand geen korting geeft, Priscaz.
Kan je niet een baaltje hooi op eigen kosten kopen en dat dan toch geven?

Liedje- het is wel haar pony, maar niet haar stalling.

Klopt, maar het is toch voor de gezondheid van de pony dat ze hem hooi wilt geven...? Doet ze toch niet om de staleigenaar te pesten

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:52

Billy schreef:
Ik zou mijn paard daar weghalen. Ik betaal voor stalling en service, als ik dat niet krijg, ga ik ergens heen waar dat wel geleverd wordt.

ja zou ik ook doen

YDWINE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:44

hey
Ik ben blij dat veel van jullie hier iets op wisten!
Mijn pony er weg halen vind ik iets wat overdreven, het is verder een goede stal en er zijn weinig andere stallen in de buurt waar ik hetzelfde heb en zelf kan komen. Gister had de staleigenaar nog met mijn vader gebeld, hij was heel boos geworden omdat ze het maar onzin vonden om hem op hooi te zetten :s. Ik snap niet wat daar zo erg aan is.. er staan nog 2 anderen paarden op hooi inverband met diarree en eetproblemen, hooi hebben ze ook genoeg dus ik snap hun probleem niet. Ik kijk het nu nog even aan en voer iets minder krachtvoer ( was eveneens advies van DA ) Als dat geen effect heeft zal ik idd nog maar een poging doen, willen ze dan nog niet luisteren, dan zal ik zelf maar hooi moeten gaan voeren. Bedankt voor de reacties en ik hou jullie op de hoogte!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:47

Waarschijnlijk zal het minderen van krachtvoer ook wel iets helpen.
Toch jammer dat de stalhouder hier niet echt meewerkt, maar goed.. je hoort ook maar 1 kant van het verhaal, dus echt oordelen wil ik niet.

Succes in ieder geval!