Een paardenras, altijd het paardenras?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Een paardenras, altijd het paardenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:39

Hai,

Ik kon niet zo een geschikte titel vinden, haha.
Maar het gaat dus hierom.

Citaat:
Ik heb 5 jaar een haflinger verzorgd en ben sindsdien helemaal 100% haflingergek. Deze is verkocht en ik ben er helemaal kapot van, maar nu ben ik al een hele tijd opzoek naar verzorgpaarden/pony's en ik heb ook redelijk veel gezien/gevonden.
KWPN-paarden, arabieren, D-pony's.
Maar ik wil het niet, ik wil een haflinger/fjord/fries/ijslander/tinker.
Bijna allemaal koudbloed dus.
Ik wil gewoon niet anders meer, andere paarden vind ik gewoon helemaal niks voor mij wanneer ik het probeer.

Hebben jullie dit ook?

Tienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:40

Ik heb het niet heel erg.
Maar ik kan me voorstellen als je eemaal echt voor een ras gaat je er ook voor blijft gaan !

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:41

Uuuh, nee.
Ik vind dat het meer om het karakter van een paard gaat dan wat voor een ras het is.
Beter een arabier die wel bij je past met karakter dan een haf of een tinker waar je het bijvoorbeeld absoluut niet meer kan vinde.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:43

Nou, dat heb ik niet zo. Het is bij mij niet zo dat ik me nu echt interesseer voor het studbook Zangersheide. Alleen als ik iemand tegen kom die er ook een heeft, ja dan is het even polsen of het geen familie van Prisca is, maar verder...

Denk dat dat bij meer uitgesproken rassen wel zo kan zijn. Bijvoorbeeld haflingers of ijslanders...

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:43

Nee, maar ik vind dat een haflinger of het genoemde ras- véél meer karakter heeft dan een KWPN-paard oid.
Ik vind het echt heel erg lastig, maar de meeste paarden zijn me te opgefokt en dat heb ik me de opgenoemde rassen nog nooit gehad.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:46

Hangt er van af wat je moet je pony wil doen. Heb je hem enkel voor het gebruik maakt het niets uit.

Maar heb je hem (of meerdere pony's) ook voor de fok dan ben je vaak al meer stamboek gebonden. Ik heb dus ook enkel shetland merries en een shetland gefokte NMPRS hengst(ik wou een shet toen papier en fok me nog niet boeide).

Phrono

Re: Een paardenras, altijd het paardenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:04

Ik heb het een beetje. Ik rijd elke week les op paarden van mijn instructeur. Dit veschilt van friezen tot volbloeden. Als ik dan weer op 'mijn' haflinger zit heb ik toch weer een gevoel van opluchting ofzo. Elk paard heeft zo zijn eigen karakter dus ik zeg niet ik wil nooit wat anders, maar het karakter van de haflinger trekt me toch wel heel erg.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:04

First love is the deepest...

Ben begonnen met renpaarden, mijn eerste leasepaard was een ex-steeplechaser, mijn eerste eigen paard een arabier (dit was allemaal in Nieuw Zeeland) en als ik kijk wat ik nu zoal op stal heb:
1 kwpn-er (de vreemde eend )
1 arabier die gefokt is voor de renbaan
1 waarvan de moeder AA is en de vader voert veel volbloed (is ook echt een volbloed om te zien)
en 1 AA die ik samen heb gekocht met KellyenXena

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:10

Nee, ik vind dat het om het karakter gaat. Ik heb een haflinger gehad. Heb ook wel een zwak voor het ras, maar er zijn er genoeg die mij echt totaal niet aanspreken! Kijk eerst naar het karakter en dan pas naar het ras

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:11

Mist; daar heb je echt gelijk in.
Nu je dat zegt, het was echte liefde ja, maarja; ik heb ook zoveel met dat beest meegemaakt.
Maar dat is wel grappig, dat je dan toch een beetje anders eindigt.

Roelke; ja, wanneer ik eenmaal op een paard zit, dus geen haflinger- vind ik het niet erg, maar ik weet niet, ik zou nooit zo een paard willen verzorgen.
En dan zit ik op een haflinger en dan ben ik weer een bulk vertrouwen, heel gek.

Mr_Mikey; ik heb diverse KWPN-paarden aangeboden gekregen en heb het geprobeerd, maar er zit gewoon geen karakter in.
Vind ik persoonlijk.

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:14

het gaat bij mij ook meer om het karakter.
ik kan niet echt zeggen dat ik later een bepaald ras zou willen hebben,
want het klikt of het klikt niet, opgeacht het ras

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:52

Ik heb nooit van mijn leven een haflinger willen hebben, ik vond het geen leuke pony's en de kleur stond mij ook niet aan.
Komt misschien omdat ik op de manege op een haflinger moest en ik heb er meer naast gelegen tijdens de buitenrit dan dat ik erop heb gezeten.

Maar wat heb ik nu gekocht................tja een haflinger x fries (zie profiel)
Ik zou nooit meer anders willen hoor

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:03

Ik heb een hafinger, maar ik ben geen haflingergek, ik wil nog wel een veulen van haaf fokken, maar dat heb ik van mijn kwpnmerrie ook gedaan.
Als ik voor een ras zou gaan zou ik voor een mooie Andalusier gaan.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:04

QtieLady schreef:
het gaat bij mij ook meer om het karakter.
ik kan niet echt zeggen dat ik later een bepaald ras zou willen hebben,
want het klikt of het klikt niet, opgeacht het ras

Maar ook al gaat het je om het karakter, ook dan is er vaak een ras waarmee je meer 'kliks' hebt dan bij andere.

Ik heb het ook hoor, met connemara's!!

Vroeger riep ik altijd dat mijn eerste eigen paard een quarter zou worden, omdat ik graag western reed en ik de bouw en het karakter en de gangen fantastisch vondt...
Totdat ik Henzo (connemara) ging verzorgen, ik was helemaal verkocht!
Toen kennis gemaakt met andere connemaras en ik voelde gewoon met allemaal een klik, en heb nu dus ook een halve connemara!

Mijn tweede paard wordt ook een connemara valk hengstenveulen

Neemt niet weg dat ik quarters (en paints en am appaloosa's) nog steeds ook gaaf vindt, en gelukkig rijd ik er ook genoeg

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:11

Abalaydi schreef:
Nee, maar ik vind dat een haflinger of het genoemde ras- véél meer karakter heeft dan een KWPN-paard oid.
Ik vind het echt heel erg lastig, maar de meeste paarden zijn me te opgefokt en dat heb ik me de opgenoemde rassen nog nooit gehad.

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens!
Elk paard heeft een eigen karakter. En voor ieder mens heeft elk paard apart een ander karakter wat bij hem/haar past.
Ik was vroeger hélemaal verzot op Fjorden. Maar dat was ook omdat mijn lievelingspony een Fjord was. Toen ik privé-paarden ging rijden, miste ik een Fjord niet..
Ik heb dus niet iets met een speciaal ras. Ik heb dan wel 3 jaar een Haflinger, maar om eerlijk te zijn vind ik het ras nou niet bijster speciaal. Als ik van te voren voor de keuze had gestaan (zonder het paard te zien/rijden etc.) om een KWPN of een Haflinger te nemen, dan zou ik waarschijnlijk zelfs voor 't KWPN paard hebben gekozen.
Het is nu dat het met die Haf ook gewoon geweldig klikt, en ik zou dr voor geen goud in willen ruilen, maar ik ga niet speciaal voor het ras.
En dan dat de door jou opgenoemde rassen niet opgefokt zijn; je moet Nance toch nog een keer meeten, kan je zien dat dat niet voor alle Hafjes geld .

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:18

Oh nee hoor.
Ik heb eerst een New Forester gehad en nu woont er een NRPS met 89% arabier en de rest welsh.
Veel andere rassen heb ik niet gereden, maar het gaat mij niet om het ras. Het ras maakt geen verschil. Zo rijdt een vriendin met een tinker, maar het 'standaard' karakter en uiterlijk is er echt niet in terug te vinden, hij is alleen bont.

Het paardje moet qua eigenschappen en karakter bij mij passen, of het dan een NRPS of een Fjord is maakt niet zoveel uit. Al kom ik met mijn 'eisen' eerder uit bij een NRPS dan bij een fjord.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:33

Frederiek- ik heb helemaal niet gezegd dat haflingers niet opgefokt kunnen zijn, maar over het algemeen zijn haflingers heel rustig.
En ik heb ook gezegd dat mij het ras gewoon heel erg aanstaat en het karakter, want er zit niet veel verschil in al zeg ik het zelf.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:38

Ik ben gevallen voor de arabier

Vroeger wilde ik altijd een halflinger, later wilde ik een kwpner. En absoluut geen arabier.
Tot ik Anouar leerde kennen. Nu ben ik dol op arabieren.
Ik vind andere rassen ook leuk, maar met de arabier heb ik iets speciaals. Qua karakter past dit ras ook goed bij mij, ze zijn over het algemeen heel duidelijk. Ik vind het prettig om in de omgang een duidelijke reactie terug te krijgen over hoe het paard over bepaalde dingen denkt, moeilijk uit te leggen.
Bij de arabier heb ik dit heel sterk, niet alleen met die van mij.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:43

ik heb bijna 5 jaar alleen maar op haflingers gereden en heb sinds 3 weken een eigen PAARD een kwpner Ik vind haflingers erg leuk, maar ik ben nou niet zo verliefd op dat ras dat ik niks anders meer wil. Ik wilde graag een paard wat net wat beter in de sport is (met name goed in springen) dat werd dus een kwpner.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:49

Abalaydi schreef:
Frederiek- ik heb helemaal niet gezegd dat haflingers niet opgefokt kunnen zijn, maar over het algemeen zijn haflingers heel rustig.
En ik heb ook gezegd dat mij het ras gewoon heel erg aanstaat en het karakter, want er zit niet veel verschil in al zeg ik het zelf.

Nee dat snap ik! Zelf vind ik ook niet dat er veel verschil in zit hoor, maar op elke regel is een uitzondering he .

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:58

Mwah,, ik moet zeggen dat ik het vroeger erg had. Heb een eigen welsh/arab achtig iets en houd van die redelijk hete paardjes.
Nu rijd ik een paard bij, das een gelder (wel chique hoor!) en die vind ik ook steeds leuker worden.
Het is wel zo dat het bij de Gelder langer heeft geduurd voordat ik hem kon waarderen dan welk ander paard met meer bloed.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:01

ik heb een jaar of 7 een fjord gereden (de laatste vier jaar was hij van mij)

maar ben nu toch overgestapt op een kwpn.

eigenlijk om dezelfde reden als alytje

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:30

Alytje schreef:
ik heb bijna 5 jaar alleen maar op haflingers gereden en heb sinds 3 weken een eigen PAARD een kwpner Ik vind haflingers erg leuk, maar ik ben nou niet zo verliefd op dat ras dat ik niks anders meer wil. Ik wilde graag een paard wat net wat beter in de sport is (met name goed in springen) dat werd dus een kwpner.

Pppffff, ga jij nou beweren dat haflingers niet goed zouden zijn in de sport?? Jeetje wat een vervelend mens ben jij zeg! Ongelooflijk Mijn Stupa is echt een groot talent. Véél beter en eleganter dan jouw stomme KWPN'er.

Nee. Als ik er ooit een pony bij koop/een nieuwe pony koop en ik vind geen haflinger naar mijn zin (lees; er zijn alleen nog maar moderne haflingers in de verkoop) dan ga ik rustig op zoek naar een robuuste pony van een ander ras of een leuk robuust paard. Zolang het paard maar correct gebouwd is/goede bewegingen heeft en een fijn karakter.

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 01:40

Anouar15 schreef:
Ik ben gevallen voor de arabier

Vroeger wilde ik altijd een halflinger, later wilde ik een kwpner. En absoluut geen arabier.
Tot ik Anouar leerde kennen. Nu ben ik dol op arabieren.
Ik vind andere rassen ook leuk, maar met de arabier heb ik iets speciaals. Qua karakter past dit ras ook goed bij mij, ze zijn over het algemeen heel duidelijk. Ik vind het prettig om in de omgang een duidelijke reactie terug te krijgen over hoe het paard over bepaalde dingen denkt, moeilijk uit te leggen.
Bij de arabier heb ik dit heel sterk, niet alleen met die van mij.

Ik heb het ook met het Arabisch Volbloed.
kijk ik zie ook wel eens in andere rassen leuke paarden maar die spreken mij nooit zo aan dan een Arabisch Volbloed.

Bijvoorbeeld:Op stal is er een nieuw paard voor de verkoop.
Zeg ik mooi leuk paard.
Zegt een stalgenoot:Niks voor jou.Meestal maken ze ook zo opmerking met op het oog omdat ik wedstrijden wil rijden
IK: Nee ik ga liever op zoek naar een arabisch Volbloed merrie
Met deze paarden kan je ook uitstekend wedstrijden rijden

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 01:55

Kan me het wel voorstellen.
In topics als *welk ras zou je nooit willen hebben* roepen veel mensen dat ze juist géén bv hafje zouden willen, gewoon omdat ze er niets mee hebben. Uiteraard is er dan dus ook een hele groep die het juist wel DE ultieme paardjes vinden.

Heb het zelf overigens niet. Ben superdol op mijn huurhaf, maar vindt andere rassen net zo geweldig (alleen zo groot!)